4 takt eller 2 takt ?

S

StoxResearch

Jaja, jag vill inte skapa någon hatdebatt mot Yamaha RS Vector... Skrev bara vad jag tycker om den...

Tegelby_:
Den är för ful för att fastna på bild, :p Nä, det kommer snart på min hemsida...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
För ingen annan skoter tilltalar mig.. Utom nyare lynx..:ciao: Men den får jag vänta nått år tills dom är lite mer utprövad o sjunkit i pris:bootyshake:

Sen så är 4-takt relativt lätta att turbo konvetera :D

Hoppas du itne missförstår mig, men av alla skotrar i den prisklassen du nu är ute efter, så var det altså en RX1 från -03 som du tyckte va värst ?:beer: Intressant:rock: Kan hålla med om att nyare 4taktarna har mkt övertag på många sätt, men gamla förgasare RX motorn kan ja ju itne påstå har mkt "före" i någonting, varken effekt, "register", vikt eller bränsleförbrukning.

Och det är ju väldigt lätt att turbokonvertera 4takt, så är de ju synd att "ingen" (notera snuffarna på "ingen") turbomatad yamaha efter 06 har en linjerad motor. Tycker MCX e lite slarvid då kommer till linjering och kabeldragnign=P

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag har en rs vector mtn och är mycket nöjd.
är 17 och har valt,betalt och moddat skotern själv.
tycker bara den blir roligare och roligare för varje mil man kör med den.
jag har givetvis provat andra moderna skotrar med tvåtaktsmotor och skulle inte vilja byta..

men en yamaha med proaction boggie skulle jag aldrig vilja ha igen....

har kört rs rage också ett par mil och det är ju samma skoter i princip förutom dämpare och boggie samt kortare matta.

fyfan vilket äckel.huvva

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hoppas du itne missförstår mig, men av alla skotrar i den prisklassen du nu är ute efter, så var det altså en RX1 från -03 som du tyckte va värst ?:beer: Intressant:rock: Kan hålla med om att nyare 4taktarna har mkt övertag på många sätt, men gamla förgasare RX motorn kan ja ju itne påstå har mkt "före" i någonting, varken effekt, "register", vikt eller bränsleförbrukning.

Och det är ju väldigt lätt att turbokonvertera 4takt, så är de ju synd att "ingen" (notera snuffarna på "ingen") turbomatad yamaha efter 06 har en linjerad motor. Tycker MCX e lite slarvid då kommer till linjering och kabeldragnign=P

Ifall vi ska blanda in pris för skotern jag äger (rx-1 '03)..
Kan säga att jag köpte den för fina 28'000kr POK..

Så NEJ hittar ingen bättre maskin för 28k..

:beer:

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Ifall vi ska blanda in pris för skotern jag äger (rx-1 '03)..
Kan säga att jag köpte den för fina 28'000kr POK..

Så NEJ hittar ingen bättre maskin för 28k..

:beer:

Är ju inte varje dag heller man får en sådan maskin för det priset.
Så tillbaka till det normala, nästan kring 50 000kr ligger dom väl på?

B

Biosteel

jo dte är vettigt allt annat e ju dårskap som det mesta på skotermarknaden nu .. sänker man priset lite till så kan man ju lika väl ge bort maskinen :S

D

Deleted member 9532

Jag håller mig till 2-takt så länge oljan finns kvar på denna jord, sen får man väl börja springa uppför fjällen...

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Säg någon som äger en och samma snöskoter så pass länge.. Det tillhör dom enstaka undantagen att någon äger en och samma skoter över 2000mil (nej jag vill inte ha kommentarer av er nu som äger et,pz osv som gått si och så långt).
Så att säga att en 4tare håller många tusen mil än en 2t är väl ett hyfsat dåligt argument då inte många äger en skoter så pass länge att man kommer upp i dom milen.

Jag hade i dagsläget satsat på en 2t enbart för att det inte finns någon 4t som hitills tilltalar mig så pass mycket att jag hade valt en. Phazern har för liten motor och Nytron tilltalar mig inte alls.

Då kanske man ska räkna mig till undantagen.
M6 -07 1400 mil
Och den går skitfint än.

B

Biosteel

nja.. som sagt så drar dom från botten. så rappa är dom. inte många 2 taktare som drar en rx-1:a
haha jag har ju själv kört om en rx1 med min F7 så du svammlar nog bara :)(=

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har tyvär inte kört någon f7a eller rx1 men körde med en kille som körde en f7 ext och den verkade väldigt slö i jämförelse mot min vector mtn.visst min hadde ju v-kitt och andra förgasarfjädrar så den var ju inte helt original men trodde det skulle vara mycket mer att åka med i f7an. låter mer än vad som händer om man säger så..
kort rx1 skulle jag bli förvånad om den körde ifrån en f7a..spec då din är trimmad.....

men som sagt det är bra med pulver i 4-taktarna.känns kanske inte så värsting,värsting i början men sen när man hoppar över på en 2-taktare så börjar man inse hur fint det är med 4-takt

B

Biosteel

den rx1 jag kappkörde emot var en -03 iaf.. kommer inte ihåg om den va lång eller kort.. men sak samma.. vi körde 2 delmoment först vare drääg på sjön dör jag va först upp till 150 .(allt som den gick) och sen så komm han förbi.. senare så test körde vi i djupsnö där jag oxå tog han lätt.. iof så får jag fett med stryk av han efter leden eftersom att min e som en gunghäst då :);)

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Varför är det så att alla som har 2-T hatar 4-T å alla som har 4-T tycker att 2-T är väl helt ok om man gillar det?. Jag tror att 2-T förarna är rädda för å gilla en 4-T mer än sin 2-T å det är därför dem bara försöker hitta fel på dem och kan inte se det som är bra me dem. Men när det är nått som är sämre på en 2-T så sopar man det under mattan direkt å fortsätter att klaga på 4-Tarnas vikt eller slöhet. Sen spelar det inte så stor roll vilken motor det sitter i en slö skoter det beror väl mäst på variatorkalibreringen?
Det är då min åsikt.

Men personligen så gillar jag 4-T pga motorkaraktären eftersom den inte är lika hysterisk som 2-T Men visst finns de roliga 2-T skotrar också.Fast bara dämparna,chassiet och styrningen är bra så spelar det inte så stor roll eller jo dem ska va roliga å köra också:D

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Varför är det så att alla som har 2-T hatar 4-T å alla som har 4-T tycker att 2-T är väl helt ok om man gillar det?. Jag tror att 2-T förarna är rädda för å gilla en 4-T mer än sin 2-T å det är därför dem bara försöker hitta fel på dem och kan inte se det som är bra me dem. Men när det är nått som är sämre på en 2-T så sopar man det under mattan direkt å fortsätter att klaga på 4-Tarnas vikt eller slöhet. Sen spelar det inte så stor roll vilken motor det sitter i en slö skoter det beror väl mäst på variatorkalibreringen?
Det är då min åsikt.

Men personligen så gillar jag 4-T pga motorkaraktären eftersom den inte är lika hysterisk som 2-T Men visst finns de roliga 2-T skotrar också.Fast bara dämparna,chassiet och styrningen är bra så spelar det inte så stor roll eller jo dem ska va roliga å köra också:D
Håller med dig till 100%

Tror mycket ligger i rädslan att börja gilla 4-takt mer än 2-takt,nu när dom har argumenterat emot 4-taktarna i flera år.

Sen tror jag att dom flesta som är emot 4-takt tror att dom inte kan utnyttja sin fulla potencial som "slednecks" wannabe och skotercrossproffs(finns det ordet?)om dom sitter på en maskin som är några kg tyngre.

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Håller med dig till 100%

Tror mycket ligger i rädslan att börja gilla 4-takt mer än 2-takt,nu när dom har argumenterat emot 4-taktarna i flera år.

Sen tror jag att dom flesta som är emot 4-takt tror att dom inte kan utnyttja sin fulla potencial som "slednecks" wannabe och skotercrossproffs(finns det ordet?)om dom sitter på en maskin som är några kg tyngre.
Exakt håller med dig. Sen tror ja inte att alla amatörer i sverige kör nå bättre/sämre me en 4-T jämnfört me en 2-T då ska man nog upp på lite högre nivå än ett par 10m hopp

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om man vill köra 4-takt eller inte måste väll inte ha att göra med om man kan göra samma saker med en 4-takt som man kunde med sin 2-taktare???

har ju mycket med känsla att göra...

precis som att du kanske kör en bmw m5 men hadde kunnat göra samma saker med en 518.om du inte kör i 200+hela tiden så räcker ju en 518 till...

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Nä men det var inte så ja menade ja menar att det finns nog dem som andvänder det argumentet för att inte köpa en 4-T

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
varför ska det behöva argumenteras om vem som kör fyrtakt eller inte?

visst ok att argumentera om vilken man tycker är bättre än den andra.och tycker man att den ena är bättre så är det ju helt enkelt så?

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
JIMMY FEJAS BLAYSE (hur han nu stavar sitt namn:rolleyes:)
Gör ju bakåt volter o leker hejvilt, ovisst kör han 4T!
Jimmy "Blaze" Fejes.

Den mannen ÄR Yamaha, han har alltid kört* de å kommer nog allti att göra de.

* inte riktigt då han hade en REV ett tag, men han hade en stor Yamaha-dekal på den skotern + att den va yamahablå. Hittar bara inte bild på de :stupid:

En kul grej är att han gillar Sverige :cool:
"Favorite country Visited: Sweden and Australia"

http://jimmyblaze.com/about.php