Expansionskärl...?

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Jag fick samma svar från Marindemontering. Men vad är AR-borrade? Bara för att jag vill veta... :hmmmm:
Nu fick jag lite fler skotrar att söka på. tackar!
Nu när man liks har ute motorn. Finns det något gött att hitta på för att få lite mer kräm, Borrade cyllar, portade/polerade insug/utblås?
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Blockhalvorna är ihopskruvade och sen uppbearbetad till rätta dimensioner.
Blockhalvorna hör då alltid ihop.

Finns lite godis till 700.
Finns med tre avgasportar. Men dom med två avgasportar som är seriöst portad går bäst.
Finns med reed insug, alltså ingen kolvstyrning som standard.
Och så går dom få som 800 cc.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Nja, vet inte hur jag ska utveckla det.
Man bygger om cylindern med ett fäste för reedkorg.
800 är helt enkelt ett big-bore kit.

Har inga länkar.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Ja, det räknade jag ut, men det skulle vara intressant med ett tips om var man kan köpa ett big-bore-kit. Bengas har då inga på sin sida i alla fall.
Man borrar upp från standard 81 till 86, får då 790cc.
Tittade lite på motorn i dag och längs ned på cylindrarna är det graverat (i efterhand) "pro" på den ena cyllen och "mag" på den andra. Kan det vara någon form av märkning av borrade cylindrar? Eller är det rent av bara en gammal stöldmarkering/märke?

Ang vattenpumptätningen som läcker fick jag ett tips av Marindemontering att använda epoxy-lim när jag sätter tillbaka den nya tätningen.
Så frågan är... Vilken epoxy eller rent av kemisk metall bör man använda?
Blocket är ju redan skadat, så det kan ju ej bli värre än vad det redan är.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tittade lite på motorn i dag och längs ned på cylindrarna är det graverat (i efterhand) "pro" på den ena cyllen och "mag" på den andra. Kan det vara någon form av märkning av borrade cylindrar? Eller är det rent av bara en gammal stöldmarkering/märke?
Det är märkt vilken sida de sitter på.
PTO = variatorsida
MAG = magnapullsida
Den som är omärkt sitter uteslutningsvis i mitten. (om man har trippel) ;)
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
prata med mats tikka han kan fixa dina cylindrar + avgassystemet så du får mer kräm i motorn och vad gäller tätningen runt vattenpump axeln så skulle jag ta kem metal och täta med för det tål både vibrationer och tryck och är mest lämpad för dessa skador
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Är det riktigt med effekt du vill ha så är det reedkorg och dubbla avgasportar som gäller, då allra hellst tillsammans med 800kit.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tror nog vi skippar effektjakten. Jag (ranchn) ska övertala grabben (Lodisen) att inhandla en RX1.
:rock:

Motorn står på bänken i garaget. Har nu regjord den utvändigt. När vi liks har motorn ute, tänkte vi byta alla slangar och testa termostaten. Efter att termostatlocket var bortplockat uppenbarade sig ett enda stor tomrum... Alltså ingen termostat :eek:
Någon skrev tidigare i denna tråd att det måste ha varit en klåpare som hade skruvat i motorn tidigare. Vi är nog benägen att hålla med.