Importera

Joakim107

Medlem
27 jan 2008
31
0
1
Om man vill importera en snöskoter från USA , hur gör man då med frakten mellan länderna ? och vad kostar bara frakten?
Något bra tips på ett seriöst företag som fraktar skotrar från USA till Sverige?

tackåhej

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ta det så här...

14'000kr för hyra av sjö container
minst 4'000kr för alla omständigheter i USA (lastning, transport and so on)

32% i tull o skatt

så på en skoter för 40'000kr

40'000kr*1.32+17'000 ~ 70'000kr Detta grovt räknat! Lägg på c:a 10'000kr till när du sitter o räknar för att inte få en chock i "dolda" kostnader!

//Rasmus

*OT* Känns som man skrivit det där 100ggr nu.. :p

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Har inte plöjt igenom trådarna som det länkas till så det kanske är svarat på, men är det inte så att tullen måste ha husransakan för att söka igenom en container och på så viset kan man klarar sej från att betala moms? Är bara något jag hört

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Ta det så här...

32% i tull o skatt

40'000kr*1.32+17'000 ~ 70'000kr Detta grovt räknat! Lägg på c:a 10'000kr till när du sitter o räknar för att inte få en chock i "dolda" kostnader!

//Rasmus

Man betalar tull och moms på frakten också så ditt räkneexempel blir inte ritkigt rätt. Här kommer ett exempel:

Skoterpris: 40.000:-
Inrikesfrakt i USA: 4000:- (exempelsiffra)
Frakt till Sverige: 10.000:- (exempelsiffra)
Registrering och avgifter i Sverige: ca 5000:-

40.000+4000+10.000 = 54.000 x 1.32 = 71.300 + 5000 = 76.300:-

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Man betalar tull och moms på frakten också så ditt räkneexempel blir inte ritkigt rätt. Här kommer ett exempel:

Skoterpris: 40.000:-
Inrikesfrakt i USA: 4000:- (exempelsiffra)
Frakt till Sverige: 10.000:- (exempelsiffra)
Registrering och avgifter i Sverige: ca 5000:-

40.000+4000+10.000 = 54.000 x 1.32 = 71.300 + 5000 = 76.300:-
Du kan ju för det första inte betala skatt på en frakt som är mellan 2 privat personer i USA..?:stupid:

Sen betalar du inte heller skatt på frakt..! Inte enligt impotören jag fått mina siffror ifrån!
Men länka gärna till där du hitta din fakta!

//Rasmus

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har inte plöjt igenom trådarna som det länkas till så det kanske är svarat på, men är det inte så att tullen måste ha husransakan för att söka igenom en container och på så viset kan man klarar sej från att betala moms? Är bara något jag hört
Då måste redovisa vad som fraktas i containern..(fraktsedel eller dyl. men dom siffrorna kan man ju fluffa till ganska lätt)

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Dom har alltså inte rätt att öppna containrar hur som helst? Tycker de låter tveksamt men det är ju likadant med en bil, polisen får inte genomsöka den hur som helst utan rannsakningsorder, men där går de ju att komma förbi. Kanske beror på vem som äger containern iofs.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Du kan ju för det första inte betala skatt på en frakt som är mellan 2 privat personer i USA..?:stupid:

Sen betalar du inte heller skatt på frakt..! Inte enligt impotören jag fått mina siffror ifrån!
Men länka gärna till där du hitta din fakta!

//Rasmus
Här har du länk till Tullverket:

http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/kalkylatorn/kalkylatornformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

Har importerat en hel del från USA (dock inte skoter ännu), och dom gånger jag åkt på tull och moms så har jag ALLTID fått momsa och tulla frakten.

Du får ju gärna länka till den fakta du tydligen har som säger att man INTE måste momsa frakten. :stupid: Inte mig emot att slippa det...

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Då måste redovisa vad som fraktas i containern..(fraktsedel eller dyl. men dom siffrorna kan man ju fluffa till ganska lätt)
Du kan inte fiffla med dessa siffror. Det enda du kan göra är att snällt be säljaren skriva ner värde på innehållet i containern, på fraktsedeln. På så vis kan du få mindre moms och tull.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nu vet jag inte om ni pratar om köp från företag..

Jag pratar Privat/Privat..
Då lastar du själv containern.. Då skriver du ju värdet själv på det som är innuti den..?
Okej, de verkar ju som frakten åker med där. Men hur ska tullverket veta vad frakten går på..? Då du betalar den i förskott till speditören...

Ajaa.. Vet gör man nog inte fören man köpt o testatT

//Rasmus

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Här har du länk till Tullverket:

http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/kalkylatorn/kalkylatornformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

Har importerat en hel del från USA (dock inte skoter ännu), och dom gånger jag åkt på tull och moms så har jag ALLTID fått momsa och tulla frakten.

Du får ju gärna länka till den fakta du tydligen har som säger att man INTE måste momsa frakten. :stupid: Inte mig emot att slippa det...
Tull/Moms måste du betala för att få ut grejjorna ur containern

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Du kan inte fiffla med dessa siffror. Det enda du kan göra är att snällt be säljaren skriva ner värde på innehållet i containern, på fraktsedeln. På så vis kan du få mindre moms och tull.
Nu vet jag inte om ni pratar om köp från företag..

Jag pratar Privat/Privat..
Då lastar du själv containern.. Då skriver du ju värdet själv på det som är innuti den..?
Okej, de verkar ju som frakten åker med där. Men hur ska tullverket veta vad frakten går på..? Då du betalar den i förskott till speditören...

Ajaa.. Vet gör man nog inte fören man köpt o testatT

//Rasmus
Phyxius har helt rätt, har aldrig sett att det ska finnas andra regler för import privat/privat som du skriver. Men som sagt länka gärna om du hittar nåt undantag.
Ibland går det bra att få värdet nerskrivet och tullen köper det som står på fakturan, men ibland om dom anser summan orimlig kräver dom ett annat värde och det upp till dig att visa detta. Det händer ofta om man skickar gåva tex.
Dessutom ska försäkrings kostnaden räknas in i tullvärdet, dom flesta transport bolag kräver att försändelsen är försäkrad annars får du inte skicka.

Tänk på att om säljaren skriver ner värdet från tex. 10.000:- till 1000:- och varan går sönder eller kommer bort så får du bara 1000:- från försäkringsbolaget.

Du är skyldig att visa ett tullvärde på det som man importerar. En erfaren tullare går inte på vad som helst heller, värdet ska vara rimligt annars får du inte ut grejerna från tullen = sanslöst dyrt att antingen skicka tillbaka eller kriga med tullen medans dom står i hamnen och betala dyr dyngsavgift för detta.

Den här brochyren står det mycket om att beräkna tullvärde http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280005563/tullvärdet,+vad+ingår+i+tv790.65.pdf

Yamaha nisse: Att köpa och testa kan vara en dyr lärpenning, jag tycker det är bättre att kolla upp vad som gäller först eller att höra på dom som importerat tidigare och på så sätt lära sig vad som gäller.

ca18det: Återigen, man hör så mycket här i värden, det mesta skitsnack.... Skulle inte tullen har rätt att gå igenom det som förs in i landet? Trodde att det var det enda dom syslade med. Skulle vara svårt att hitta tex. knark om dom inte hade rätt att öppna paket/containrar.

Har varit med om flera gånger att paket jag fått från USA varit öppnat från tullen, det syns väl att dom öppnat det och dom gör ingen hemlighet av det heller.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ta det så här...

32% i tull o skatt

//Rasmus

Varför 32%? Momsen ligger på 25% och tullavgiften 5% för snöskoter... Använder du tullverkets kalkylator blir det runt 63-65000kr plus regavgift och ev inrikes frakt då i USA, räknar på 10000kr i frakt över atlanten.

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Glöm import av snöskoter blir lika dyrt som att köpa en här om inte dyrare att ta hem en.

Vet av en som fyllde en container med diverse saker t.ex. Grizzly 700, En bil, motorcykel 1300cc m.m.
Han har bott utomlands i 7år och nu när han flyttar till sverige igen slipper han tull avgifterna på containern. Om sakerna vore ny skulle han ha fått betala moms på dessa, som tur är har han prövat de några mil.

11.000kr skulle frakten kosta, men det är när containern är i Sverige Sthlm
5.000-6.000kr kostar det för varje dag som går om du inte tömmer containern när den är på plats. Sen ska container till backa och där har du samma kostnad på 11.000kr som du får stå för.

Om du nu ska regga in en skoter från Usa så kan du få stora problem.

Som när du som ska ta hem en skoter får stå för frakt tullavgift moms och allt annat så lönnar det sig inte tyvärr.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Glöm import av snöskoter blir lika dyrt som att köpa en här om inte dyrare att ta hem en.

Vet av en som fyllde en container med diverse saker t.ex. Grizzly 700, En bil, motorcykel 1300cc m.m.
Han har bott utomlands i 7år och nu när han flyttar till sverige igen slipper han tull avgifterna på containern. Om sakerna vore ny skulle han ha fått betala moms på dessa, som tur är har han prövat de några mil.

11.000kr skulle frakten kosta, men det är när containern är i Sverige Sthlm
5.000-6.000kr kostar det för varje dag som går om du inte tömmer containern när den är på plats. Sen ska container till backa och där har du samma kostnad på 11.000kr som du får stå för.

Om du nu ska regga in en skoter från Usa så kan du få stora problem.

Som när du som ska ta hem en skoter får stå för frakt tullavgift moms och allt annat så lönnar det sig inte tyvärr.
1st skoter lönar sig inte. Full container gör det! Jag ska väl backa mig ur här, men de är de uppg. jag har fått av "min" impotör!

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Ta det så här...

32% i tull o skatt

//Rasmus

... och avgift för att regga om den?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har varit med om flera gånger att paket jag fått från USA varit öppnat från tullen, det syns väl att dom öppnat det och dom gör ingen hemlighet av det heller.
Har det varit genom USPS/Posten?
Är tejpen de tejpar ihop det med vanlig brun/transp. tejp, eller står det "Tullverket" på den?

Har nämligen tagit in 10-15 paket det senaste året, varav 4-5 st. varit bautastora och tunga. 5-6 st. av dem har varit misstänkt lågt deklarerade (en dumfan hade skrivit $83 för sex hjälmar och en drös med kläder, allting uppradat på deklarationssedeln...).
Har dock aldrig märkt att något av dem ska ha varit öppnade..?

Har även vid tre tillfällen "sluppit" tull/moms pga att det varit ett sånt litet paket att det rymts i postlådan - trots att de varit fullt deklarerade...

Däremot har jag ett par gånger åkt på jordens ***** nitar, där de tagit 48 resp. 54% av tullvärdet i moms/tull.
De paketen kanske kan ha varit öppnade? Det har dock aldrig varit några kvitton bifogade med paketen, så de har väl kanske tyckt de var svinsmarta när de loggade in på leverantörens hemsida och hittade nypriserna? La dock inte märke till någon annan sorts tejp...