Man betalar tull och moms på frakten också så ditt räkneexempel blir inte ritkigt rätt. Här kommer ett exempel:Ta det så här...
14'000kr för hyra av sjö container
minst 4'000kr för alla omständigheter i USA (lastning, transport and so on)
32% i tull o skatt
så på en skoter för 40'000kr
40'000kr*1.32+17'000 ~ 70'000kr Detta grovt räknat! Lägg på c:a 10'000kr till när du sitter o räknar för att inte få en chock i "dolda" kostnader!
//Rasmus
*OT* Känns som man skrivit det där 100ggr nu..
Du kan ju för det första inte betala skatt på en frakt som är mellan 2 privat personer i USA..?:stupid:Man betalar tull och moms på frakten också så ditt räkneexempel blir inte ritkigt rätt. Här kommer ett exempel:
Skoterpris: 40.000:-
Inrikesfrakt i USA: 4000:- (exempelsiffra)
Frakt till Sverige: 10.000:- (exempelsiffra)
Registrering och avgifter i Sverige: ca 5000:-
40.000+4000+10.000 = 54.000 x 1.32 = 71.300 + 5000 = 76.300:-
Då måste redovisa vad som fraktas i containern..(fraktsedel eller dyl. men dom siffrorna kan man ju fluffa till ganska lätt)Har inte plöjt igenom trådarna som det länkas till så det kanske är svarat på, men är det inte så att tullen måste ha husransakan för att söka igenom en container och på så viset kan man klarar sej från att betala moms? Är bara något jag hört
Här har du länk till Tullverket:Du kan ju för det första inte betala skatt på en frakt som är mellan 2 privat personer i USA..?:stupid:
Sen betalar du inte heller skatt på frakt..! Inte enligt impotören jag fått mina siffror ifrån!
Men länka gärna till där du hitta din fakta!
//Rasmus
Du kan inte fiffla med dessa siffror. Det enda du kan göra är att snällt be säljaren skriva ner värde på innehållet i containern, på fraktsedeln. På så vis kan du få mindre moms och tull.Då måste redovisa vad som fraktas i containern..(fraktsedel eller dyl. men dom siffrorna kan man ju fluffa till ganska lätt)
Tull/Moms måste du betala för att få ut grejjorna ur containernHär har du länk till Tullverket:
http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/kalkylatorn/kalkylatornformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html
Har importerat en hel del från USA (dock inte skoter ännu), och dom gånger jag åkt på tull och moms så har jag ALLTID fått momsa och tulla frakten.
Du får ju gärna länka till den fakta du tydligen har som säger att man INTE måste momsa frakten. :stupid: Inte mig emot att slippa det...
Du kan inte fiffla med dessa siffror. Det enda du kan göra är att snällt be säljaren skriva ner värde på innehållet i containern, på fraktsedeln. På så vis kan du få mindre moms och tull.
Phyxius har helt rätt, har aldrig sett att det ska finnas andra regler för import privat/privat som du skriver. Men som sagt länka gärna om du hittar nåt undantag.Nu vet jag inte om ni pratar om köp från företag..
Jag pratar Privat/Privat..
Då lastar du själv containern.. Då skriver du ju värdet själv på det som är innuti den..?
Okej, de verkar ju som frakten åker med där. Men hur ska tullverket veta vad frakten går på..? Då du betalar den i förskott till speditören...
Ajaa.. Vet gör man nog inte fören man köpt o testatT
//Rasmus
Ta det så här...
32% i tull o skatt
40'000kr*1.32+17'000 ~ 70'000kr Detta grovt räknat! Lägg på c:a 10'000kr till när du sitter o räknar för att inte få en chock i "dolda" kostnader!
//Rasmus
1st skoter lönar sig inte. Full container gör det! Jag ska väl backa mig ur här, men de är de uppg. jag har fått av "min" impotör!Glöm import av snöskoter blir lika dyrt som att köpa en här om inte dyrare att ta hem en.
Vet av en som fyllde en container med diverse saker t.ex. Grizzly 700, En bil, motorcykel 1300cc m.m.
Han har bott utomlands i 7år och nu när han flyttar till sverige igen slipper han tull avgifterna på containern. Om sakerna vore ny skulle han ha fått betala moms på dessa, som tur är har han prövat de några mil.
11.000kr skulle frakten kosta, men det är när containern är i Sverige Sthlm
5.000-6.000kr kostar det för varje dag som går om du inte tömmer containern när den är på plats. Sen ska container till backa och där har du samma kostnad på 11.000kr som du får stå för.
Om du nu ska regga in en skoter från Usa så kan du få stora problem.
Som när du som ska ta hem en skoter får stå för frakt tullavgift moms och allt annat så lönnar det sig inte tyvärr.
... och avgift för att regga om den?Ta det så här...
32% i tull o skatt
//Rasmus
Har det varit genom USPS/Posten?Har varit med om flera gånger att paket jag fått från USA varit öppnat från tullen, det syns väl att dom öppnat det och dom gör ingen hemlighet av det heller.