Har provat själv. Inte hört av min kompis syrra eller nån annan.
En vev som gått riktigt varm, helt utan vatten. Har oftast klarat sig relativt bra. Lagrena har oftast haft smörjning via tvåtaktsoljan och därmed klarat sig. Väldigt långt upp i temeratur.
Men givetvis, vid extrem varmgång så tappar även tvåtaktsoljan fästet och smörjer ingenting.
Att veven skulle blivit krokig, det är inte helt omöjligt. Men kanske inte av denna varmgång. Utan mer troligt av ett remhaveri.
Jag har vid varmgång av en likadan motor, med två smälta kolvar, gjort föjlande:
* Mätt upp veven. Den slog 5 tusendelar. Min motor var balanserad innan haveriet.
* Rengjorde cylindrarna med saltsyra och hornade sista finputsen.
* Vevlagrena hade fått känningar av alu från kolvarna i två av loppen. Dessa lager rengjorde jag utan att ta isär veven med OMEGA 636 krypolja. Den tar sig in och lossade all skit som fanns i lagret. Blåste med tryckluft för att rensa bort allt som skramlade i lagret.
Då det var helt rent tryckte jag in lite OMEGA 99 Monteringspasta i lagret.
sedan monterade jag ihop motorn.
Den motorn gick riktigt bra utan missljud. Motorn går fortfarande med samma lager. ca 600 mil senare. Dock är inte jag ägare av motorn mer.