Skoter'n skar..! Lite frågor..?

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Har provat själv. Inte hört av min kompis syrra eller nån annan.

En vev som gått riktigt varm, helt utan vatten. Har oftast klarat sig relativt bra. Lagrena har oftast haft smörjning via tvåtaktsoljan och därmed klarat sig. Väldigt långt upp i temeratur.
Men givetvis, vid extrem varmgång så tappar även tvåtaktsoljan fästet och smörjer ingenting.

Att veven skulle blivit krokig, det är inte helt omöjligt. Men kanske inte av denna varmgång. Utan mer troligt av ett remhaveri.

Jag har vid varmgång av en likadan motor, med två smälta kolvar, gjort föjlande:
* Mätt upp veven. Den slog 5 tusendelar. Min motor var balanserad innan haveriet.
* Rengjorde cylindrarna med saltsyra och hornade sista finputsen.
* Vevlagrena hade fått känningar av alu från kolvarna i två av loppen. Dessa lager rengjorde jag utan att ta isär veven med OMEGA 636 krypolja. Den tar sig in och lossade all skit som fanns i lagret. Blåste med tryckluft för att rensa bort allt som skramlade i lagret.
Då det var helt rent tryckte jag in lite OMEGA 99 Monteringspasta i lagret.
sedan monterade jag ihop motorn.

Den motorn gick riktigt bra utan missljud. Motorn går fortfarande med samma lager. ca 600 mil senare. Dock är inte jag ägare av motorn mer.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Har provat själv. Inte hört av min kompis syrra eller nån annan.

En vev som gått riktigt varm, helt utan vatten. Har oftast klarat sig relativt bra. Lagrena har oftast haft smörjning via tvåtaktsoljan och därmed klarat sig. Väldigt långt upp i temeratur.
Men givetvis, vid extrem varmgång så tappar även tvåtaktsoljan fästet och smörjer ingenting.

Att veven skulle blivit krokig, det är inte helt omöjligt. Men kanske inte av denna varmgång. Utan mer troligt av ett remhaveri.

Jag har vid varmgång av en likadan motor, med två smälta kolvar, gjort föjlande:
* Mätt upp veven. Den slog 5 tusendelar. Min motor var balanserad innan haveriet.
* Rengjorde cylindrarna med saltsyra och hornade sista finputsen.
* Vevlagrena hade fått känningar av alu från kolvarna i två av loppen. Dessa lager rengjorde jag utan att ta isär veven med OMEGA 636 krypolja. Den tar sig in och lossade all skit som fanns i lagret. Blåste med tryckluft för att rensa bort allt som skramlade i lagret.
Då det var helt rent tryckte jag in lite OMEGA 99 Monteringspasta i lagret.
sedan monterade jag ihop motorn.

Den motorn gick riktigt bra utan missljud. Motorn går fortfarande med samma lager. ca 600 mil senare. Dock är inte jag ägare av motorn mer.
Precis! att folk ska krångla till det=) bra skrivit
 

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
Precis! att folk ska krångla till det=) bra skrivit

tror inte det handlar om att krångla till, mer att en del är mer pedantiska medans andra provar lättaste sättet och hoppas på det bästa. (brukar jag också göra) alla sätt är bra utom dom dåliga =)