HK med pipor på en 670

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Beror ju på hur duktig du är å vad du har för verktyg å mallar till hands. Känner några som provat porta själv med mallar å de verkar då funka ypperligt för dom. Hade tänkt låta porta mina 670 cylindrar hos en kompis men de visade sig att mallarna han hade var nästan samma som till en org. HO motor men de blir nog ändå lite putsning av cylindrar å vevhus i sommar. Vevhuset på min ser ganska grovhugget ut org. så de kan nog ge lite med en lätt portning.

Finns ju en massa firmor dessutom som gör sånt här. Tikka,M-performance,Pf-racing,Tords motorservice,SMP bara för att nämna några. Kan säkert vara värt att prova ringa runt i sommar för att få ett bra pris.

Sen går de ju att borra rejält i 670 cylindrar. Går att borra å sätta tex. T1000 kolvar då får du ca 720cc å ska även funka med nån typ av kolv från rotax vatten skoter motor om man har en HO motor.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Tror de satt 40mm el. 42mm gasare på -98an och 44mm på -99ans X modell på ski-doo är jag då nästan 100 på det kanske inte var samma på Lynx.

2. Går ju även att köra med Big pipe pipa på rave 800orna ger då inte just nå mer effekt på toppen men blir grym skillnad på mellanregistret.
Finns att läsa om den mod. på m-performance hemsida.
1. F & S Chassie 1993 --> 1999
* Alla Ski-Doo med 670 motor utom MXZ & Mach-1 hade 38 mm förgasare.
* Alla MXZ + Mach 1 hade 40 mm förgasare.
* Alla Ski-Doo med 670-HO motor hade 44 mm förgasare.

* LYNX modellerna hade aldrig större än 38 mm förgasare oavsett modell.


2. Varning !
Inget att rekomendera på en maskin som skall köras på något annat ställe än crossbanan om man vill att motorn skall hålla ihop !



.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Men är det ingen som vet om ja kommer måsta modda om pipan för att få den att passa i mitt "COBRA" chassi ?
Och vad som behövs göras ?
Då det verkar som om du inte är jätte duktig på skotrar så rekomenderar jag att du inte börja laborera med Twin rör då maskinen blir väldigt känslig på både variator och förgasarbestyckning osv.

Till "COBRA" chassiet passar alla Ski-Doo's singel rör som hör till det sk. PRS chassiet rakt av utan några som helst modifieringar.
Även FAST's sk. FatBoy pipa till PRS chassiet passar rakt av i COBRA chassiet.

Alla andra singel rör måste på ett eller annat sätt anpassas för ditt chassie.


.
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
.Men visst är big pipe pipan en kopia av fatboy pipan. Jag tänkte lämna in den för borrning..Skulle de bli bra med upp borrad tll 720cc och big pipe pipan?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Värt att nämna med borning till 720cc så finns inte så mycket foder kvar sen. Efter ett ev. haveri så kan de vara så att den inte går att borra mer så man måste byta cyl. istället. Jag hade nog satsat på tex. en HO portning och sen big pipe pipa till att börja med. Ev. bara portning av cyl. å vevhus. Sen är ju förgasarvalet upp till en själv hur mycke man vill tanka också.

De blir ju ganska kostsamt om man ska göra allt på en gång så de kanske rentav lönar sig att försöka hitta en hel 670 HO/X istället då har man ju mellan 120- 130hk org. Tror de funnits nån komplett på blocket å sen är de ju bara sälja den du har.

Ang. Big pipe pipan så ser den ut som en kopia av fast fat boy pipan men sitter ju i ett annat chassie så kan ju skilja på tex. passformen i ett äldre chassie.

Vet inte hur det var me fat boy piporna om de bara fanns som byggsatser eller om dom även kom färdig byggda de kanske nån annan kan svara på.
Den jag köpte här på den lokala firman (Tords Motorservice) kom då i en byggsats så man fick svetsa ihop den själv och fick använda anslutningen mot slutburken från min org. pipa. Den pipan var dock avsedd för ski-doo chassie men kanske hade passat även till lynx vem vet den var man ju lite dum å skickade med en skoter då man inte hade planer på att köra 670 nå mer.
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
okej. Men ja tror nog kasnke att ja borrar upp den kasnke till 700cc istället då och så köper jag en big pipe pipa. Om ja borrar den till 700cc så finns de hyfsat med foder kvar i alla fall, eller?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja visst blir det foder kvar men ger det så mycket? Och finns det kolvar som passar? Den 720cc motorn jag sett var ju lite mer påkostad med tex. race portning mm och då ger ju volymökningen lite mer.

Finns en komplett HO motor med dess,dpm,variator,avgas mm. för 12k den hade då jag satsat på istället. Pengarna drar fort iväg om man ska borra,nya kolvar,packningar,pipa,göra om toppen mm. Och då ska du ju justera in variator å förgasare sen också.
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
okej..då köper ja bra en big pipe pipa sedan får de räcka emd de borde göra lite skillnad i alla fall, eller?
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
okej. Eller så ska ja sälja den hära å köpa en nyare mxz 670 eller en big pipe x
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hmmm. håller med 2 stroke om det hära.

jo det låter bättre att du säljer skotern och köper en nyare..

har själv en motor som är portad. till 74t och det finns ingenting knappt kvar om man säger så..

och jag tror inte att du har pengar som behövs att hålla motorn i liv. dvs kolvbyte OFTA! och du kan inte köra "gasen i botten" länge för då skär motorn sig.

räcker inte kraften i din skoter??
jag tycker att det är rejält med pulver i en orginal 670..
 

Tukter

Medlem
29 aug 2008
8
0
1
men sätt med variator kitt ändra inslags varven så låvar jag att du har ganska mycke att köra med :)