Bränslefel??

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Bakgrund: jag lånade en dunk, som visade sig vara full av färgflagor i botten. Dessa kom ner i tanken. :mad:
Efter det slutade skotern att gå då och då. Jag rengjorde förgasarna (där var det färgskräp) och blåste med tryckluft i bränsleslangarna för att försöka få bort skräpet. Efter det gick den fortfarande kasst, så jag tog lös och rengjorde hela bränslesystemet.

Nu går maskinen (SkiDoo Gr Touring 95) inte alls bra. Under 2500 varv bara dör den, över det varvet går den som vanligt.

Jag misstänker att det kan ha med min tryckluftsblåsning att göra. Att jag råkade göra något litet hål i membranet, så att pumpen på låga varv läcker igenom bränsle, men att läckaget är såpass litet att soppan räcker till på högre varv.

Jag ska prova byta membranen i bränslepumpen. Tills dess, några förslag/synpunkter?

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
sätt ett bränslefilter mellan pump o förgasarna. så slipper sånna problem i framtiden . kostar ca 20:- på bensinmacken billig försäkring. mot skador o färgflagor i förgasarna och i munstyckena

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag håller med wildcat! Köp ett bränslefilter. Jag har aldrig varit med om något liknande, men vem fan lackar en bensindunk invändigt? Och hur?

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Polaris Jimmy som svar på din fråga så är alla äldre jeepdunkar målade även på insidan vilket görs innan dom sammanfogas i mitten.
Dagens dunkar har ingen färg på insidan PGA det var helt enkelt idiotiskt.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
ErikBerg prova att "tomdra" skotern några gånger. gör så att du drar några gånger med tändningen avstängd så att den fyller upp förgasarna, koppla sedan ur pumpen och prova starta maskinen och se om den går bra med soppan i förgasarna gör den det är det fel i pumpen.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu har jag rengjort hela bränslesystemet, från tanken till förgasarna. Jag har satt i ett extra filter på bränsleslangen och tankat ny fräsch bensin. Jag har bytt membran och packningar i bränslepumpen.
Men felet är kvar! :mad:

Enda sättet att få den att starta är att gasa ca 30-50% en låång stund, då säger den "bö-bö-bö-böböböböböbö..." och startar om man har tur. Om man då chokar så dör den.

När man väl har fått den att starta så går den som den ska från ca 2500 rpm och uppåt. Men under det somnar den bara in.

Aaargh! :evil:

Nu har jag lämnat iväg den till en som kan. (J. Strandberg)

Men, om någon har några idéer vad felet kan vara så är det förstås kul att höra.

R

Robin

Ang äldre dunkar, så ja dom är målade inuti, försöker själv altid ha filter på traten vid tankning med dunkar, mer än en gång har man sett lös färg fasna i tratten.

Ang problemet, det är inte så att du ändrat någon inställning på förgasarna vid demontering/montering (nålens läge osvosv)? Provtyckt nålventilerna?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Förgasarna är bara rengjorda, jag har inte ändrat något.
Vad händer om det är fel på nålventilerna? Kan de ha tagit stryk av färgflagorna?

finnepojken

Aktiv medlem
14 apr 2008
68
0
6
luleå
sätt ett bränslefilter mellan pump o förgasarna. så slipper sånna problem i framtiden . kostar ca 20:- på bensinmacken billig försäkring. mot skador o färgflagor i förgasarna och i munstyckena
är de inte bara lättare att stoppa filter mellan tanken och soppakran ist för att stoppa 2 st?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har satt filtret före br-kranen, då räcker det med ett, och man undviker smuts i br-kranen.
Men, mitt problem kvarstår...:bawling:

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
är de inte bara lättare att stoppa filter mellan tanken och soppakran ist för att stoppa 2 st?
har ej sagt 2 filter utan bara 1 filter har sj bara ett på min 1000triple och det sitter på bränsleslangen som kommer från tanken till bränsle pumparnas y- koppling:argh::argh::argh:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om vi återgår till ämnet en stund: vad i h-sike är det för fel?? :eek:

Hela bränslesystemet är rengjort och ändå går skotern som shit.