R1 Slip-on på en Rx-1..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
4-1-2?

Röret på bilden är 4-2-1. Tänk på att det sitter 'minidämpare' på varje del innan utgångshålet också.

Den där huvuddämparen som sitter där dämpar nog inte så mycket, har kör du bara med raka rör efter den så kommer de flesta blekna av ljudnivån på maskinen.

Tror du får svårt att få plats med din micron där.
Jo, skrev fel 4-2-1-2 är den ju självklart.

Men bygger jag enligt den bilden ovan så behöver jag ju inte ha någon Flashig kolfiberdämpare då den kommer sitta under dynan.
Blir nog en vanlig ljuddämpare, man kanske bygger en helt själv för att få exakt mått.

Kommer självklart inte dra helt rakarör utan att fått ner nivån, vill ju ha lite mer MC sound men fortfarande inte bli döv!

//Rasmus
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag ser det, men för flödet / effektkurvan så skall väl sifferkombon på röret ske innan första ljuddämparen för att göra någon inverkan, eller?

Isf så har originalröret 4-2-1-2-1-2 :)

Det som sitter efter ljuddämparen på Hauck (grenröret och 2 pyttedämpare) är för att det är så man måste dra röret om det skall komma ut på originalstället.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag ser det, men för flödet / effektkurvan så skall väl sifferkombon på röret ske innan första ljuddämparen för att göra någon inverkan, eller?

Isf så har originalröret 4-2-1-2-1-2 :)

Det som sitter efter ljuddämparen på Hauck (grenröret och 2 pyttedämpare) är för att det är så man måste dra röret om det skall komma ut på originalstället.

Jojo.. Ska iaf börja rita o bygga nu snart.. =)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ner i tunneln med rören...

Ta bort all original plast och även aluminiumburken som sitter original runt dämparn.
Sedan sätter du två pinnar från dynan ner till chassiet.
har själv funderat på nå sånt alt byta dyna.
Men varför i hela friden vill ni visa era avgassystem ? :confused:
( maskinen blir ju mycket cleanare i linjerna utan dessa utstickande ALIEN grejer :rolleyes: )

Dra ner systemets utblås i tunneln i stället !
( Exempel vis på samma sätt som RS Viking har )
Snön kommer att hjälpa till att dämpa ljudet vilket är välbehövligt då alla 4T Yamaha har ett ganska så jobbigt ljud i längden samt att ni då även kan använda förlängningen till tex bagage, dunkhållare , etc etc

Här har ni bilder på hemmagjort system med köpes ljuddämpare ifrån en MC på en APEX....


Under byggets gång :







.
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Visst är det bra att dumpa i tunneln, men det finns vissa nackdelar. Nu har jag bara läst om vad jänkarna dillar om, men tydligen så får man lite väl mycket mottryck. Egentligen skulle röret behöva peka framåt pga det tryck som mattan genererar.

Nu är det bara teori och ingen praktik från min sida.

Sedan, jobbigt ljud??, tycker brölande kor låter värre (2T med slutburk på avstånd :) )
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: Ner i tunneln med rören...

Men varför i hela friden vill ni visa era avgassystem ? :confused:
( maskinen blir ju mycket cleanare i linjerna utan dessa utstickande ALIEN grejer :rolleyes: )

Dra ner systemets utblås i tunneln i stället !
( Exempel vis på samma sätt som RS Viking har )
Snön kommer att hjälpa till att dämpa ljudet vilket är välbehövligt då alla 4T Yamaha har ett ganska så jobbigt ljud i längden samt att ni då även kan använda förlängningen till tex bagage, dunkhållare , etc etc

Här har ni bilder på hemmagjort system med köpes ljuddämpare ifrån en MC på en APEX....

.
Nej nej.. Fy o Blä.. ;)
Det där med attdra ner den i tunnel ser jag som att de inte kan vara bra för motor'n, då det måste skapa ett jävulst mottryck i avgasröret..

Läser du lite nogrannare i tråden så är mina planer nu inriktade på att sätta en dämpare innan =4-2-1-Ljudämpare-2-Ljudämpare-Utblås!

Så man kan använda orginalhålen.. Men som sagt, många planer, få se vilken som fungerar bäst i praktiken!

//Rasmus
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
nu fick jag inspiration:D

så där ska jag göra med min.
men jag kommer ju ha turbon där bak men ingen plast eller kåpor runt.
men ska sätta ett värmeskydd upp mot dynan bara.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Ner i tunneln med rören...

Nej nej.. Fy o Blä.. ;)
Det där med att dra ner den i tunnel ser jag som att de inte kan vara bra för motorn.
Det måste skapa ett jävulst mottryck i avgasröret..

//Rasmus

Det hära med att det enligt vissa skall skapa mera mottryck kan man i så fall faktiskt komma runt på olika sätt.
Detta är inget problem, snarare en påhittad struts av en fjäder... ;)


Jag rekomenderar dig att stoppa in huvet i mattunneln på en RS Viking och kolla på avgasutblåset så ser du vad jag menar....



.