Primärfjäder i enduro 500 -03

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hej

Vad sitter det för primärfjäder i min enduro 500 -03? Behöver bara veta färgkoden... Har ingen avdragare så jag kan ta lös och titta..

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
http://epc.brp.com/default.aspx?brands=lynx&lang=E

Du behöver ingen avdragare för att ta lös den yttre delen av variatorn som fjädern sitter i. Däremot kan du behöva en grov, lång bult/gängstång med mutter och brickor för att pressa ihop fjäderkåpan när du tar lös skuvarna. Annars blir det gängsallad i ett hål när du tar lös det.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
http://epc.brp.com/default.aspx?brands=lynx&lang=E

Du behöver ingen avdragare för att ta lös den yttre delen av variatorn som fjädern sitter i. Däremot kan du behöva en grov, lång bult/gängstång med mutter och brickor för att pressa ihop fjäderkåpan när du tar lös skuvarna. Annars blir det gängsallad i ett hål när du tar lös det.
Kom på det, men har tagit lös nu, gick ganska bra, den nötte lite på gängen i ena hålet, men inget farligt. Var en Grön/Rosa fjäder i..

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Trodde också det gick bra när jag tog lös min kåpa utan att först pressa ihop den. Men när jag skulle skruva ihop det vart det problem då det var gängsallad längst ut. Aja, olika för alla, hade möjligtvis hårdare fjäder i min maskin..

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Trodde också det gick bra när jag tog lös min kåpa utan att först pressa ihop den. Men när jag skulle skruva ihop det vart det problem då det var gängsallad längst ut. Aja, olika för alla, hade möjligtvis hårdare fjäder i min maskin..
Jo men jag kollade, gängorna såg fina ut, hade bara naggat längst ut i kanten

Btw, vet du var det är för drevning i en enduro 500?

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sprängskisserna är guld värda!

Sitter 22 - 43 original.

Nu när de är startat en tråd om Enduro 500..

Har du bestyckat om din Max? Sitter ju 500 munstycken i dom, varför?? De är ungefär vad 800rorna har.

Min måste iaf bestyckas om, den går för fett.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sprängskisserna är guld värda!

Sitter 22 - 43 original.

Nu när de är startat en tråd om Enduro 500..

Har du bestyckat om din Max? Sitter ju 500 munstycken i dom, varför?? De är ungefär vad 800rorna har.

Min måste iaf bestyckas om, den går för fett.
Försökte kolla på sprängskisserna men hittade inte nått... Jo min är ombestyckad, men vet inte vad det är i den, lämnade in den. Den drack ju 5liter/milen innan, och nu runt 2-2,5 ganska hård körning. Har haft ner den i 1.5liter/milen! men då var det lugn körning efter led.

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Okej. Perfekt, min tar nu ca 3 liter milen. Känns som att de inte spelar nån roll hur jag kör heller.

Skulle vart bra du visste hur din blev bestyckad.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Okej. Perfekt, min tar nu ca 3 liter milen. Känns som att de inte spelar nån roll hur jag kör heller.

Skulle vart bra du visste hur din blev bestyckad.
Jo, men är inte så hajj på förgasarna, har ju som aldrig besyckat den, men kan man se på munstycken vad det är för nått? Isåfall hade jag kanske kunnat ta upp och kolla

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Om du kikar på sprängskissen så är de rätt enkelt.

http://i27.tinypic.com/2cxuq7l.jpg

Du lossar på "koppen" nr 36 sen kollar du va de är för nummer på skruv 26 och 27. Dom är munstyckena.

Nr 26 Pilot jet, Lågfart
Nr 27 Main jet, Huvudmunstycke

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Vore kung, då har man nåt att gå efter. :rolleyes:

Blir intressant å se hur många storlekar dom gått ner.

Ingen som vet varför de sitter så stora munstycken i lilla 500ran?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Vore kung, då har man nåt att gå efter. :rolleyes:

Blir intressant å se hur många storlekar dom gått ner.

Ingen som vet varför de sitter så stora munstycken i lilla 500ran?

Undrar också det, men var ut och körde idag, 15-20+ i solen, man kunde köra i tröja med uppdragna ärmar :D

Men iallafall, så ville den bluddra ganska mycket, tror den går ganska fett. Men det är ju så ***** varmt, och så kommer jag inte köra så mycket mer denna säsong

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
troligtvis gick den även fett efter du haft inne den på bestyckning, så nu går den ännu fetare : p

dom vill knapast ha ett haveri om dom bestyckar, dom vill säkert att det ska vara absolut safe, så du kan säkert gå ner just lite till.. men kolla alltid stiften innan du börjar joxxa...!! : p

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
troligtvis gick den även fett efter du haft inne den på bestyckning, så nu går den ännu fetare : p

dom vill knapast ha ett haveri om dom bestyckar, dom vill säkert att det ska vara absolut safe, så du kan säkert gå ner just lite till.. men kolla alltid stiften innan du börjar joxxa...!! : p
Jag vet, dom vill ju inte gå ner för mycket. Men den drog avsevärt mycket mindre efter bestyckningen! Ligger på 2.5liter/milen hårdkörning nu, och innan var det 5liter/milen

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
600ran har 380 MJ, och lite teoretiskt ska ju 500ran ha lite mindre munstycken än så tom.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
15 på lågfart och 500 på huvud verkar ok, för jag antar att det var så du menade :) Symbolen du syftar på som står efter 15 är inget du behöver bry dig om, den finns på alla mikuni munstycken. Eller kan det möjligtvis betyda att det är mikuni original munstycken, och inte pirat?