Phazer FX... Lite funderingar...?

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Skulle inte rekomendera en phazer fx man får bygga om halva maskinen innan man är nöjd och då hamnar man likförbannat närmare 80-90k innan man är färdig.

Dämparna är skräp original iallafall på 07an mattbredden är korkad men med sno pro boggie borde det ju gå an då finns det lite mattor att välja på.

Mätarna sitter otroligt korkat placerat och backen brukar krångla dock är detta bara på 07.
Med turbo blir dom lite roligare men som sagt så har du inte dom där 130hk fören turbon kommer i, jag skulle rekomendera en kompressor matad phazer istället har hört att dom är mycket roligare och ska tydligen hålla mycket bättre än turbo matningen.

men får du till det med sno pro boggien och en 44as matta samt fixa andra framdämpare och nytt styre/höjjare och nedflyttade mätare så har du nog en riktig dräpare som drar lite soppa :D
 

TWallin

Aktiv medlem
17 mar 2008
88
0
6
hemma
Jag själv har en FX å det sitter en 38:as ripsaw (eller hur det stavas) iofs så kör jag med turbo, vet inte om de e nån mening å ha så stort om du skulle ha en orginal FX...
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
En kille jag känner har en Phazer FX, den har racklat ganska mycket men är inte mycket man kan göra åt (kanske byta märke?).
Han hade iaf tänkt att byta till en PPS boggie om han fick tag på en eftersom att orginal är helt VÄRDELÖS, men det vart ganska mycket jobb att byta så han la ner det projektet.
Om du köper en FX så borde du förstärka boggieskenorna, vaggan och nedre dämparfästet på den bakre boggiedämparen.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
ett trim system till phazer ger bara 5-10hk..har oxå hört att de är mkt bättre med kompressor än med turbo,me kompressor får du svar på gasen direkt du rör gasen..turbon är ju lite segare..och har du en turbo med 130-140hk så får du ketchup effekt.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Får ju nästan bara höra skit om turbo'n, men ack kör så många med dom!:confused:
Verkar vara många som "hört" en massa om turbon,och då bara negativa saker,och huvudsakligen av såna som kör nåt annat märke.

Man kan ju undra vid vilket varvtal en turbo pz börjar ladda?
Väldigt långt upp i registret enligt dom som har "hört"?
Har verkligen MCX misslyckats så totalt med phazern?
Börjar den ladda precis vid eller före inkopplingvarvet(ca 3-3500 varv eller tidigare?),så ser inte jag nåt problem.
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Verkar vara många som "hört" en massa om turbon,och då bara negativa saker,och huvudsakligen av såna som kör nåt annat märke.

Man kan ju undra vid vilket varvtal en turbo pz börjar ladda?
Väldigt långt upp i registret enligt dom som har "hört"?
Har verkligen MCX misslyckats så totalt med phazern?
Börjar den ladda precis vid eller före inkopplingvarvet(ca 3-3500 varv eller tidigare?),så ser inte jag nåt problem.
Kunde inte sagt det bättre själv :rock:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
ett trim system till phazer ger bara 5-10hk..har oxå hört att de är mkt bättre med kompressor än med turbo,me kompressor får du svar på gasen direkt du rör gasen..turbon är ju lite segare..och har du en turbo med 130-140hk så får du ketchup effekt.
Kompressorn har därimot mycket större effekt förlust än vad Turbo'n som jag förstått det..?:eek::hmmmm:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kompressorn har därimot mycket större effekt förlust än vad Turbo'n som jag förstått det..?:eek::hmmmm:
Turbon drivs av avgaserna, därmed så så får du ingen förlust. Kompressorn driv med en rem, och motorn behöver ju lite kräm för att driva runt kompressorn...

Testade min kompis med turbo, fast körde inte så mycket med den. Jag tyckte den var helfrän, fan bakrullen hela tiden, och den tog sig bra i snö också!
Dock var inte boggien så bra, fast det var väll ingen -07a. Den hade mountainskidor också..
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Turbon drivs av avgaserna, därmed så så får du ingen förlust. Kompressorn driv med en rem, och motorn behöver ju lite kräm för att driva runt kompressorn...

Testade min kompis med turbo, fast körde inte så mycket med den. Jag tyckte den var helfrän, fan bakrullen hela tiden, och den tog sig bra i snö också!
Dock var inte boggien så bra, fast det var väll ingen -07a. Den hade mountainskidor också..
Yepp,

De som äger den medans den går verkar då aldrig klaga...?
För det är sant de 130fi säger, man hör ju bara skit om skoter, den håller inte osv.
Men sen får man inte reda på något mer, tex varför den inte höll!

För mig måste det vara en grym skoter då jag blev lite små kär i den utan turbo, sen me de x-tra 60hp borde vara underbart!
 

mrlundqvist

Medlem
18 feb 2008
38
0
1
Örnsköldsvik
Har själv en phazer fx -07 med mc xpress turbo.. tycker den är en bra skoter.
Hade problem med laddtrycket precis efter jag köpt den, laddade för lite, men bytte tryckrör på den och det blev stor skillnad, det var ett stort hål i gummislangen. Är inte nöjd med variatorkalibreringen. passar inte mig riktigt gillar att köra över diken å ospårat och då kan det vara lite besvärligt med att ha bra snurr på grejerna så man reser över diket behöver minst 3-4 skoterlängder mer än en 2 taktare. den är rätt slö under då man inte har något laddtryck. Men som sagt skulle man kalibrera variatorerna så blir man nog nöjd.
Men roligast har du med en phazer på en sönderkörd led, där går det att köra mycket fort och dessutom är det skoj som tusan för det är bra tryck i den :)
Kört många mil med min i vinter och kan faktiskt rekomendera phazer.
Dock sugen på en nytro, dom ser riktigt grymma ut. =)
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
problemet med turbo på phazern är väl att den kan bränna av en oljeslang av plast som går under tanken någonstans Har ja hört. Resultatet blir att den brinner upp vilket inte är så kul.Men man borde väl kunna byta ut till en stålomspunnenslang istället? eller?
 

TWallin

Aktiv medlem
17 mar 2008
88
0
6
hemma
jag har ett variator kitt på också så de ta inte lång tid innan turbon börja jobba, jag har aldrig kört en orginal phazer men jag själv tycker att det är en kanon skoter, billig i försäkring, dricker lite, lätt och 150hp(med turbon) men som sagt, det behövs lite uppgraderingar på den, som är rekomenderat! helst få tag i en som redan har alla uppgraderingar;)