Dyno siffror på nya Ski-Doo 4-takt!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,
kommit över lite siffror om ski-doo's nya 4-takts snurra!

RPM Clb-ft CHp Ratio lb/hph lb/hr lb/hr psig in/Hg
6400 87.0 106.1 12.7 0.41 145.0 41.7 58.3 29.26
6500 87.0 107.7 12.6 0.41 144.5 42.1 58.3 29.26
6600 88.8 111.6 12.5 0.40 144.8 43.0 58.2 29.26
6700 89.0 113.6 12.5 0.41 145.3 44.6 58.1 29.26
6800 88.7 114.9 12.6 0.43 146.6 47.9 58.2 29.26
6900 87.6 115.1 12.6 0.42 145.5 46.5 58.1 29.26
7000 86.9 115.8 12.5 0.43 145.7 47.4 58.1 29.26
7100 86.6 117.0 12.4 0.43 145.8 48.3 58.0 29.26
7200 87.5 120.0 12.3 0.42 145.3 47.8 57.9 29.26
7300 87.3 121.3 12.3 0.44 146.7 50.9 57.9 29.26
7400 89.7 126.4 12.2 0.44 146.8 53.6 58.1 29.26
7500 90.1 128.7 12.2 0.43 145.3 52.9 58.1 29.26
7600 91.3 132.1 12.3 0.43 146.6 54.8 58.0 29.26
7700 91.8 134.6 12.4 0.44 147.1 56.2 57.9 29.26
7800 91.2 135.4 12.5 0.42 146.8 54.8 57.9 29.26
7900 89.9 135.3 12.4 0.43 147.4 55.9 57.9 29.26
8000 88.9 135.4 12.4 0.44 148.3 57.6 57.9 29.26
8100 88.0 135.7 12.4 0.45 148.4 58.1 57.9 29.26
8200 86.9 135.7 12.4 0.46 147.3 59.3 57.8 29.26
8300 85.9 135.8 12.4 0.46 147.3 59.9 57.9 29.26
8400 85.0 135.9 12.3 0.45 147.2 58.8 57.9 29.26
8500 83.6 135.2 12.3 0.45 146.5 58.8 57.8 29.26

Noterat är att den har ett brett effekt spann från 7600-8500RPM skiljer det 3,1HP,
Jämfört med Nytro'n som det skiljer 1.8HP från 7800-8000RPM

De räknar med att den ska vara god för 250 överladdade hästar på Macksoppa!

SER LYSNANDE UT!!


Let the battle begin!:rock:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Apropå Nytro. Var de inte den Tikka hade provat och fick ut att det skiljde 10-11 hk på om kylvätskan var 55 grader eller 85 grader. Tror dom fick ut 128 vid 55 grader och 139 vid 85 grader. Den som har Snowmobile #3 kan ju bläddra upp och kolla.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Apropå Nytro. Var de inte den Tikka hade provat och fick ut att det skiljde 10-11 hk på om kylvätskan var 55 grader eller 85 grader. Tror dom fick ut 128 vid 55 grader och 139 vid 85 grader. Den som har Snowmobile #3 kan ju bläddra upp och kolla.
Jepp, något liknande stämmer!
Minns inte exakta siffror men den går som bäst när den är på gränsen till att koka!
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Blir kul å se om det blir nått av den, kanske en till remätare som dom andra.

Får man fråga om källan till siffrorna Yamaha Nisse ?
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Blir kul å se om det blir nått av den, kanske en till remätare som dom andra.

Får man fråga om källan till siffrorna Yamaha Nisse ?
Ska fixa källan, hitta detta citerat på ett norskt forum..
Men ska återkomma vart värderna kommer ifrån!

Hitta inga konkreta källor men dessa får duga!

http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=225008 (CJ motorsport som skrivit personligen på doo-talk)

http://www.hsperformance.no/scooterforum/teknisk/3293-dtr-dyno-kj-ring-av-ski-doo-4tech-1200-a.html (stället där jag hitta siffrorna, samt lite kommentarer från CJ!)

:beer:
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Apropå Nytro. Var de inte den Tikka hade provat och fick ut att det skiljde 10-11 hk på om kylvätskan var 55 grader eller 85 grader. Tror dom fick ut 128 vid 55 grader och 139 vid 85 grader. Den som har Snowmobile #3 kan ju bläddra upp och kolla.
De flesta 4-taktare jobbar bäst nära den temp. där motorn håller på att koka!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har suttit och försökt förstå mig på vattenets kokpunkthöjnings formel, utan någon framgång.. Någon får gärna förklara :D
Sen hur påverkar Glykol kokpunkten..?
Här har du att läsa:
http://www.pirika.com/chem/TCPEE/TCPE.htm

Hittade också en mycket pedagogisk graf:


Kan det vara så enkelt att svaret på varför man inte har slutna, trycksatta kylsystem är pga att det lagras för mkt energi i vattnet? Både tryck och värme... Det tär ju på saker och ting efter en längre tids användande.
Undra på flundra om man kanske tom kan komma upp i sådana tryck i ett litet, slutet system att man kan driva en turbin till en hydraulpump monterad på drivaxeln för att få lite extra skjut i maskinen? =) Ev. skulle det vara möjligt som en "urladdning" från kylsystemet, men då skulle man ju förlora temperatur på kylvätskan - och därmed effekt (om det är vedertaget att mer temp = mer effekt).


Hittade en rolig grej:
http://en.wikipedia.org/wiki/Antifreeze skrev:
In the 1980s, inventor Jack Evans discovered the advantages of using a waterless coolant. His final formulation is a mixture of ethylene glycol and propylene glycol. This coolant has a high boiling point of 188 °C (370 °F) and is not corrosive, solving many of water's problems including freezing.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Här har du att läsa:
http://www.pirika.com/chem/TCPEE/TCPE.htm

Hittade också en mycket pedagogisk graf:


Kan det vara så enkelt att svaret på varför man inte har slutna, trycksatta kylsystem är pga att det lagras för mkt energi i vattnet? Både tryck och värme... Det tär ju på saker och ting efter en längre tids användande.
Undra på flundra om man kanske tom kan komma upp i sådana tryck i ett litet, slutet system att man kan driva en turbin till en hydraulpump monterad på drivaxeln för att få lite extra skjut i maskinen? =) Ev. skulle det vara möjligt som en "urladdning" från kylsystemet, men då skulle man ju förlora temperatur på kylvätskan - och därmed effekt (om det är vedertaget att mer temp = mer effekt).


Hittade en rolig grej:
Då är dom trots allt inte så nära på att koka ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Då är dom trots allt inte så nära på att koka ;)
Inte om du bara har ethylene glycol och propylene glycol i systemet.
Men nu antar jag att du även har lite vatten där också, och det är inte så våldsamt tryck i kylsystemet.

Börjar man komma kring 105-110 grader så bör man slå av maskineriet, jag skulle då göra det.
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Tja, tryck är ju alltid ett problem, kolla under huven hur kylslangarna är fast satta. Med slangklammer av någon sort. Dessa kan inte hantera något övertryck att tala om. Stiger trycket lär det läcka i varenda koppling under huven.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Men alla är väl fortfarande överens om att 85 grader är en ganska bra bit från att koka eller hur?!

Tillbaka till ämnet? ;)
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Alla moderna motorer med vätskekylning konstrueras för att ligga på ca ett bar över atmosfärstryck, dvs ca "ett kilo" övertryck.

Vid ett bars övertryck (över atmosfärstryck) kokar vatten vid 110-115 grader om jag minns rätt.
 
S

StoxResearch

Jag blev nyfiken själv på hur det blir med övertryck så jag Googlade lite. Internet rules, :)

Det verkar som att vid ett bars övertryck så kokar vatten vid ca 120 grader. Nu har man ju för det mesta glykol i kylsystemet också, och jag vet inte hur mycket det sänker kokpunkten. Men eftersom det iaf drar ner så kör jag själv bara med 30% glykol, funkar kanon sedan flera år tillbaka.

http://www.engineeringtoolbox.com/boiling-point-water-d_926.html