M-serien på vatten?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Som rubriken säger så undrar jag hur m-serien är på vatten. Har hunnit testa m5:an och m6:an på vatten.

M5:an gick riktigt bra på vattnet. Min teori var att attack 20 mattan med sina speciella kammar gjorde mycket för att den skulle gå så bra. Den är riktigt skrämmande på så sätt att den går djupt. Den vill inte plana på ytan utan går ner lite mer som en båt och där ligger den. Som en naturkraft ligger den där och vill varken flyta högre eller lägre.

M6:an, ja. Den är man inte lika säker på. Man känner sig inte så säker på att det ska gå alla gånger. Efter ett par hundra meter börjar skidorna studsa. Kan bero på att jag har för lång matta med avseende på den lilla motorn och att den därför inte orkar hålla skidorna uppe. Men trots detta fortsätter den att pumpa på framåt och tar sig långt ändå trots att den studsar. Dock känner man sig aldrig säker när den studsar på det här sättet. Men det finns ett par körstilar som hindrar allting från att gå åt helvete.

Så, hur tycker ni att eran M är efter vattnet?
Speciellt intresserad av M8:an. Crossfireförare kan känna sig fria att svara. Hur är det med de nya fotstegen som kom med -08:s årsmodeller, de som är helt håliga, sprutar de in vatten?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kanske inte så mycket att komma med, men den gick iaf ganska fint i den där lilla pölen. HELT standard förutom shift assist.

B

Biosteel

brukar köra min M7 på vatten ganska ofta och kan säga att det är nog en av do absolut bästa maskinerna på vatten :) rena båten (Y)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
camata: vilken mattlängd har denna m8? Och vilken matta? Challenger?
PontusSandberg: vet du vilken matta den killen hade, troligt att det är attack 20 men vore intressant att veta.
Sköterpojk: hade varit intressant att veta vilka erfarenheter som dina åsikter grundar sig på
Biosteel: Riktigt intressant. Har du kvar original mattlängd? 141"? Vilken matta har du?

Ibland tror jag inte att M6:an har tillräckligt mycket motor för att orka piska runt på mattan i vattnet. Eller så har den alldeles för mycket matta kontra motor för att orka hålla upp skidorna. Hur jag än gör så börjar den att studsa efter ett par hundra meter. Men visst påminner den om en båt om man avser att den aldrig verkar vilja sjunka.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hur fungerar det nya m-chassit med avseende på hålen i fotstegen? Anser att risken är betydande att man blir blöt

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Anledningen till at jag frågar är att en lokal stjärna inte kom mer än ett 50-tal meter efter vattnet under sommartid med en m7 för något år sedan och nu åtnjuter modellen en viss underskattning av vattenkapaciteten hos varje unge på byn.

Sen leker jag med tanken på att ta ut pärlan för en liten sväng på vattnet nästa sommar och vill undersöka möjligheterna.

B

Biosteel

camata: vilken mattlängd har denna m8? Och vilken matta? Challenger?
PontusSandberg: vet du vilken matta den killen hade, troligt att det är attack 20 men vore intressant att veta.
Sköterpojk: hade varit intressant att veta vilka erfarenheter som dina åsikter grundar sig på
Biosteel: Riktigt intressant. Har du kvar original mattlängd? 141"? Vilken matta har du?

Ibland tror jag inte att M6:an har tillräckligt mycket motor för att orka piska runt på mattan i vattnet. Eller så har den alldeles för mycket matta kontra motor för att orka hålla upp skidorna. Hur jag än gör så börjar den att studsa efter ett par hundra meter. Men visst påminner den om en båt om man avser att den aldrig verkar vilja sjunka.
alltså jag har inte riktigt en M7 det är en M5 ombyggd till en M7 men mattan som sitter på är en 141" 44 mm hkm. känns som att den kamhöjden duger.. men på tal om mattor ska byt matta på skotern ja om nån dag här framöver.. nått tips av nån erfaren ?.. såg de där att nån bara hade kommit ett 50 tal meter med en M7 på vattnet det bevisar nog bara hur duktig kokosnöten e som kör :)

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Anledningen till at jag frågar är att en lokal stjärna inte kom mer än ett 50-tal meter efter vattnet under sommartid med en m7 för något år sedan och nu åtnjuter modellen en viss underskattning av vattenkapaciteten hos varje unge på byn.

Sen leker jag med tanken på att ta ut pärlan för en liten sväng på vattnet nästa sommar och vill undersöka möjligheterna.
50 meter tar sig vilken Ockelbo som helst, med lite fart.

Tror inte det finns någon direkt dålig maskin idag.
Har den bara ork för ev. backshift, lite begynnelsefart, duglig matta, torr rem och en eftertänksam förare så ska man ta sig en bra bit.

Dåligt går det när man saktar ned för att få den att dra på rullen och att man antingen får för lite fart och har för dålig backshift eller att man drar för mycket på rullen och tappar driven (gäller främst korta maskiner).
Lite väta på remmen resulterar snabbt i mycket väta på hela skotern.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
nått tips av nån erfaren :)
Först hitta en matta i rätt mått.

Sen tar du ut boggien (släpp mattan, och ev. fjädrarna, och bulta ur skiten)

Sen är det lite värme på DD-sidan av drivaxeln och skruva lös den långa skruven som sitter i mitten på bromsskivan. Den känns lite obehaglig, då den fjädrar ganska mycket pga längden.
Ta lös DDn och bromsoket, sen ska det bara vara att mickla ut mattan. Minns inte helt och fullständigt, men bromsskivan kan du nog låta sitta på drivaxeln, så vinklar du bara axeln så att du kan knövla ut mattan.

I med den nya mattan och dra dit allting. Lätta på fjädrarna så är det mycket lättare att få dit bakre boggiefästen.

B

Biosteel

aah okay tack så mycket då ska jag kopiera ner det där till en notepad :)

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vilket håll är det bästa att ha attac20 mattan?
Borde vara åt lössnö hållet va?
Om den inte är alltför slekig i kammarna ska väl det vara bästa valet?
HC-läget "roostar" ju så jävligt på snö, så vad ska det inte göra på vatten? Tar med sig en massa ***** vatten in i tunneln och tynger ned snurret... Det lär ju inte vara så att puder-läget bara slirar på vattnet, ivf.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
M5an går ju iaf fint på vatten, upplevde den som dom flesta här som en båt

Och M6an har för liten motor för mattan, den drar mer soppa än en M1000

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
M5an går ju iaf fint på vatten, upplevde den som dom flesta här som en båt

Och M6an har för liten motor för mattan, den drar mer soppa än en M1000

Jag kan lova dig att M6:an inte drar mycket bränsle för att den har för stor matta att dra runt. Det är snarare så att alla sexhundror drar mer bränsle än motsvarande maskin i de högre kubikklasserna.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
hur mycket soppa suger en M6 :)?
Finns inga svar för hur mkt någon maskin drar. Finns MASSOR med faktorer som gör att bränsleförbrukningen varierar på samma maskin.

1. Bestyckning
2. Lager
3. Variator setup
4. Temperatur
5. Före
6. Körstil

Så att säga att min skoter drar 2liter milen tkr jag är bullshit då den dagen efter kan dra 4liter milen.
Ex. min Sxr har jag kört från 1½ liter milen till 4-5liter milen.

Bränsleförbrukning tycker jag inte hör till skoteråkning. (än så länge)
Men visst kan du dra vissa parraleller att en SDI skoter drar mindre än en av rotax utan SDI.

Knasigt ja visst, dock så sant!

:ciao:

B

Biosteel

jo men jag va lite mer intresserad av den där killens M6 vad den drar ^^ :)