M-serien på vatten?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ok. För att nu svara på alla frågor. ALDRIG har denna skoter gått under 3 liter/mil. ALDRIG. Det hörs tydligt att den bluddrar. Beroende på vilken dag och hur luften ser ut så har det mesta bluddrandet legat runt 4000-5000 varv. Sexhundrorna från AC drar för mycket bränsle. Alla.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Ok. För att nu svara på alla frågor. ALDRIG har denna skoter gått under 3 liter/mil. ALDRIG. Det hörs tydligt att den bluddrar. Beroende på vilken dag och hur luften ser ut så har det mesta bluddrandet legat runt 4000-5000 varv. Sexhundrorna från AC drar för mycket bränsle. Alla.
Nja, så mkt tycker jag inte att min drog förra vintras.. 1,8 tror ja de va som minst vid ledkörning fast den drog ju runt 4- 4,5 liter vid hårdkörning i 50 cm snöslask å 20cm vatten på de slasket..

B

Biosteel

ännu en diskution om arctics bensinslukande maskiner . mountain maskin kan man ju räkna ut att dom suger mer soppa i djupsnö osv .. men jag tror att det gäller alla märken :)(=

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Arctic drar väl inte mer än andra. Men jag tycker det är sjukt att en skoter -08 fortfarande drar lika mycket som på stenåldern.

B

Biosteel

aah iof de kan jag hålla med dig om men iof så verkar maskinerna vara hållbara så de kanske går hand i hand med en hård soppanota :)

B

Biosteel

yepp vi göre.. men vare ingen annan som hade nå frågor / synpunkter på M-serien på vatten? ;)

M1ck3

Medlem
7 okt 2007
12
0
1
malmberget
Om den inte är alltför slekig i kammarna ska väl det vara bästa valet?
HC-läget "roostar" ju så jävligt på snö, så vad ska det inte göra på vatten? Tar med sig en massa ***** vatten in i tunneln och tynger ned snurret... Det lär ju inte vara så att puder-läget bara slirar på vattnet, ivf.

Tjena.

Jag har vänt på min matta till HC läget på min M7 153" -06 och den går på vatten men kan ju säga att den stegrar bara, gräver ner sig djupt som f.. och de känns som att man är på väg att sänka den. Roligt om man vill stegra på vattnet hela tiden=)
Ska vänta tillbaka mattan nu i veckan och ut och prova sen, så då är de bara hoppas på att de känns bättre!!

B

Biosteel

Tjena.

Jag har vänt på min matta till HC läget på min M7 153" -06 och den går på vatten men kan ju säga att den stegrar bara, gräver ner sig djupt som f.. och de känns som att man är på väg att sänka den. Roligt om man vill stegra på vattnet hela tiden=)
Ska vänta tillbaka mattan nu i veckan och ut och prova sen, så då är de bara hoppas på att de känns bättre!!
du menar att du vände den till "lössnöläget" ?..

B

Biosteel

Har dock bara fucked-up en gång, men det gick väl ut.
"Bara" APV-motorn som gav upp, men de är ju ändå förbrukningsvara.
ECU, Boondocker och Digatron höll ihop.
samma i mitt fall fast då vare vajrarna till avp motorn som hade frysit så då brann denn upp . grinigt 4000 spänn :)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Pontus: ok, tack för hjälpen.
Vilka ersättningsmattor finns det i längd 153" som passar rakt av på m-serien med en kamhöjd på runt 40 mm? Finns det fler erfarenheter av hur EFI:n klarar vatten?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Pontus: ok, tack för hjälpen.
Vilka ersättningsmattor finns det i längd 153" som passar rakt av på m-serien med en kamhöjd på runt 40 mm? Finns det fler erfarenheter av hur EFI:n klarar vatten?
Alla mattor som är 153" (ev. 151", 152" och 154" också) med 3" pitch och en bredd på 15".
Satsa på ett hederligt Challenger-mönster i 153x15x2.5x3 och kapa till 45 mm kammar. (alltså just topparna på kammarna).
Myche, myche styvare kammar. Vill du göra det extra kul kan du vända mattan åt "fel" håll, så att det är något hillclimb-ish-läge på den. Vissa säger att Challengern inte pallar mer än ~100 mil i det läget - dock inget jag upplevt med de 4-5 st. jag vet kör(t) så.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Alla mattor som är 153" (ev. 151", 152" och 154" också) med 3" pitch och en bredd på 15".
Satsa på ett hederligt Challenger-mönster i 153x15x2.5x3 och kapa till 45 mm kammar. (alltså just topparna på kammarna).
Myche, myche styvare kammar. Vill du göra det extra kul kan du vända mattan åt "fel" håll, så att det är något hillclimb-ish-läge på den. Vissa säger att Challengern inte pallar mer än ~100 mil i det läget - dock inget jag upplevt med de 4-5 st. jag vet kör(t) så.

Jo, förvisso. Det här med måtten är inga problem för mig. Jag undrar mer om ni har har några preferenser vad gäller mattmönster?