Man kör på den oljan som uppfyller kraven tillverkaren ställer. och en viskositet som överenstämmer med tillverkarens rekomendationer.
Till just Yamma så rekomenderar och har Yamaha sålt Shell 0w30, nu till vintern kommer dom börja med deras "Eget" Yamalube, som nån annan än dom själva tillverkar. tror det är så hos alla Yamahahandlare i Sverige och inte bara lokalt här i Luleå.
Klassningarna står antingen i Instruktionsboken eller tex på shell 0w30 förpackningen, tex API SJ, eller annan klassning.
sen är de upp till var och en om man vill köra på billigaste möjliga mineraloljan.
jag skulle inte göra det.
vem vill inte ha en tunnflytande olja med bra smörjegenskaper när man startar sin maskin för 100-150k när det är -25?
inte skulle jag vilja ha en mineralolja som man får gröpa ur dunken med slev vid -25 :hmmmm2:
men detta med oljer har och kommer alltid diskuteras så länge de finns muppar som tror dom kan nåt.
tillverkaren av motorn har ställt olika krav på oljer, och det finns en orsak till det.
och jag anser mig ha riktigt bra med kött på benen i detta ämne då jag varit Mekaniker/tekniker och skruvat i allt som går att skruva i princip under 15år.
till och med varit på oljekurser.
:ciao:
håll er till ämmnet, oljer behöver inte jag läsa nåns utsager om.:argh: