Apex MTX på vatten?

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
fint med en yamma på vatten.
sänka den och sedan få byta olja till förbannelse.
men att sänka en apex är nästan omöjligt om du bara håller gas

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Man kör på den oljan som uppfyller kraven tillverkaren ställer. och en viskositet som överenstämmer med tillverkarens rekomendationer.

Till just Yamma så rekomenderar och har Yamaha sålt Shell 0w30, nu till vintern kommer dom börja med deras "Eget" Yamalube, som nån annan än dom själva tillverkar. tror det är så hos alla Yamahahandlare i Sverige och inte bara lokalt här i Luleå.

Klassningarna står antingen i Instruktionsboken eller tex på shell 0w30 förpackningen, tex API SJ, eller annan klassning.

sen är de upp till var och en om man vill köra på billigaste möjliga mineraloljan.
jag skulle inte göra det.

vem vill inte ha en tunnflytande olja med bra smörjegenskaper när man startar sin maskin för 100-150k när det är -25?

inte skulle jag vilja ha en mineralolja som man får gröpa ur dunken med slev vid -25 :hmmmm2:

men detta med oljer har och kommer alltid diskuteras så länge de finns muppar som tror dom kan nåt.

tillverkaren av motorn har ställt olika krav på oljer, och det finns en orsak till det.

och jag anser mig ha riktigt bra med kött på benen i detta ämne då jag varit Mekaniker/tekniker och skruvat i allt som går att skruva i princip under 15år.
till och med varit på oljekurser.

:ciao:

håll er till ämmnet, oljer behöver inte jag läsa nåns utsager om.:argh:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
På JoTooben så finns det en hel del filmer om RX/Apex som vattensurfar och det går riktigt bra att köra både sakta och vansinnigt fort på vatten, har testat själv med min Warrior (dock med måttligt djupt vatten så man slipper ta isär om det går fel)

FYI: www.youtube.com för er som inte vet :)

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
fint med en yamma på vatten.
sänka den och sedan få byta olja till förbannelse.
men att sänka en apex är nästan omöjligt om du bara håller gas
Det har väl fasen inget med yamma å göra, eller, likt med alla 4 taktar. Men visst vill du sänka tex nya xp 4t utan att byta olja så varsegod:bootyshake:

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Det har väl fasen inget med yamma å göra, eller, likt med alla 4 taktar. Men visst vill du sänka tex nya xp 4t utan att byta olja så varsegod:bootyshake:
lite svårt att köra en xp 4t när dom inte finns ute ännu....
alla 4taktare är rent ut sagt skitjobbigt att sänka och sen fixa till allt igen.
10000 ska dom ha på yamahacenter för ett oljebyte av sänkt skoter.
visst är det kul med 4t på vatten? :p

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
det gick skitbra på vatten, Som att den vore en Yamarin :rock:
80.6km/h på GPS på 150m

Ski-Doo 600RS XP 88km/h på GPS på 150m

Trimmad Speedrun F9 gjorde 112km/h på GPS på 150m