Adventure eller Ranger 550?

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Hallåj
Funderar på en ny 09'a och gärna Lynx.
Jag fiskar mycket och åker på "steka fläsk" turer men kan inte riktigt bestämma mig för en Ranger eller Adventure passar bäst... Vill ha 550f motor för den är simpel och billig...och fläktkyld :)
Vi kommer nog vara två på maskinen ganska ofta, vilket talar till Adventurens fördel.
Men körställningen och allt-i-allo inriktningen på Rangern tilltalar mig mer.... Jag kör lugnt och ser mest skotern som ett transportmedel och inte så mycket leksak.. Klart det är härligt att köra fina leder i solskenet, men det går oftast inte så fort och när man är ute på fjälltur är snögående en fördel och förstås framkomlighet nere i skogslandet.

Har ni tips på vilken maskin man bör satsa på, kommer med största sannolikhet att beställa 1xskoter och 1xpackkälke att dra motorisborr, ved och matsäcken med :)

Tackar på förhand från en som inte haft skoter på länge men som snart ska bosätta sig i fjällvärlden och köra mer skoter än bil det närmsta året :ciao:

ps. Jag såg att Nila har en packpulka, men tar gärna emot tips på andra också. En sån typ av pulka verkar optimal för oss fiskare och att packa lite dagspackning i när man ska på utflykt.

Last edited:

rootaax!

Aktiv medlem
21 jul 2008
52
0
1
luleå
jag skulle nog ha tagit ranger jag har en ranger 08 jag är väldigt nöjd med den,
körstälningen är perfekt och lätt hanterlig skoter är det. den är perfekt att fara och fiska och sånt med den, och man fastnar sällan med den !

Last edited:

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Rent spontant utan provkörning känns det mer åt Rangerhållet faktiskt... Tror en sån tillsammans med en smidig packkälke blir ett superpaket :)

Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ranger -08 under vintern som gick.
Motorn skar efter 70 mil.
Före det hade den öppnat med att nypa under första provkörningen.

v-800 hade varit mitt val.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Om man också tittar på beggade Ranger 550's, vilka årsmodeller finns det (som har den modernare designen a' 2009) och finns det någon modell man bör akta sig för?
Hur ligger andrahandsvärdet på en Ranger 550?

Är det i övrigt en skoter ni skulle rekommendera?

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
har du kollat något på lynx x-trim 550f?? min tjej har en sådan 08 och fungerar utmärkt at dra pulka med(drag finns som orginal) samt riktigt bra framkomlighet, finns även att köpa klick-on dyna till...kan ju vara ett alternativ?

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Tack, superbra med tips från er som har koll. Mycket uppskattat :rock:

Var ju ett tag sedan man bodde uppe i norr och körde skoter, blir mest att man lånar Farsans 5900st då man är uppe så jag är lite dåligt uppdaterad på vad som finns.
Har luskat runt lite mer nu och det verkar som om Ranger550 iaf. är mitt förstaval. Kommer som sagt att ha den som kombinerad fiske/tur och arbetsmaskin, lite allt-i-allo liksom.

Kul att man får hjälp i alla fall, tackar och bockar!

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Tack, superbra med tips från er som har koll. Mycket uppskattat :rock:

Var ju ett tag sedan man bodde uppe i norr och körde skoter, blir mest att man lånar Farsans 5900st då man är uppe så jag är lite dåligt uppdaterad på vad som finns.
Har luskat runt lite mer nu och det verkar som om Ranger550 iaf. är mitt förstaval. Kommer som sagt att ha den som kombinerad fiske/tur och arbetsmaskin, lite allt-i-allo liksom.

Kul att man får hjälp i alla fall, tackar och bockar!
rangern är ett mycket bra val tror jag fast mitt val av arbetsmaskin i fjol föll faktiskt på en x-trim 550f ... om man verkligen tittar djupt på vad du får för pengarna så ansåg jag att man fick mer maskin för slanten helt enkelt
135 mil blev det ifjol varav 75-80 i tjänsten som heltids anställd fiskevårdare/guide/nödproviant påfyllare/stugvärd/allt i allo för betalande fiskegäster .... 2 gånger gick jag igenom isen varav en gång med packkälke full med ved påhängd men förbaske mig klarade vi inte upp det med lynixen o jag :beer: ..... tror på en lång fläktkyld maskin och hurvida du köper en ranger eller en x-trim är nog en smaksak , dom är inte bäst på någonting men jäkligt bra på allt skulle jag vilja påstå

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Ska beställa skotern nu men kan iiiinte riktigt bestämma mig.
Står och väger mellan Ranger 550 och X-trim 550... 08'ans årsmodeller men nya.
De kostar typ 10k mindre än 09'orna.

Kan man ha ryggstöd till extrasätet på X-trimen? (Den där klickdynan man hakar på)??
X-trim verkar bättre än Rangern men är lite osäker på komforten för passagerare.

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Ska beställa skotern nu men kan iiiinte riktigt bestämma mig.
Står och väger mellan Ranger 550 och X-trim 550... 08'ans årsmodeller men nya.
De kostar typ 10k mindre än 09'orna.

Kan man ha ryggstöd till extrasätet på X-trimen? (Den där klickdynan man hakar på)??
X-trim verkar bättre än Rangern men är lite osäker på komforten för passagerare.
dom klickdynor jag sett är utan ryggstöd på x-trim men köp rangern då ... i mitt fall var pps bogien en tung faktor !

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Tack
Känns otroligt kul, har aldrig haft en alldeles egen skoter förut och en ny känns helkul!

Vet ni hur långt man får köra innan första servicen? ....den lär få några mil på mätaren i vårvinter när man sku ut på rödingfiske :)