Frågor om sx 700

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Hallå, är ny här.

Funderar starkt på att köpa en Yamaha sx 700 -97, men undrar lite saker:

1: Ungefär vad väger den ?
2: Är den bra, ganska bra, eller helt kass i lössnö ? ( Mycket snö där jag bor)
3. Och så, ungefär vad tycker ni dom är värda ?

(Ursäkta de dumma frågorna :) )

MVH
 
Last edited:

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Vikt har jag faktiskt inte en aning om? Kanske nån annan kan svara på.

Med lite moddning av skotern så går den att få så den går rätt så bra i snön, typ 38:as matta,quick rods,höjja de bak lite,byta kanske till bättre dämpare. Alltså helt orginal så är det ju iunget att skryta med i lössnön precis.

Värd allt från 18 och uppåt. Beror på vad som sitter på maskinen och i vilket skick den är och hur långt den gått. Men hade inte betalat mer än 25k för en sx 700.

;)
 

Svackan

Aktiv medlem
4 dec 2006
72
0
6
Guldstaden
www.ty4stroke.com
Jag har precis sålt min och ska gå vidare! minns inte exakt men jag tror att de stod 275kg in running order på lappen med 40L soppa och och olja! dvs ungeför samma som alla andra..
Orginal så är den kass i lössnö pga att den är så låg, är byggd för amrikanska motorvägs leder.. men är lätt att höja så börjar den att bete sig som en vanlig skoter, ca 5 cm räcker, och med en vettig matta så blir den minst lika bra som alla andra korta skotrar!

Bra orginaldämpare fram, Kyb som är renoveringsbara och går att shimsa om! bak vet jag inte för det var bytt till öhlins på min..

Den stora pärlan med denna skoter är motorn! går VÄLDIGT bra för att bara ha 120hk och startar alltid på andra rycket och är extremt drift säker! Om den skötts rätt så går den bra över 1000mil innan första renoveringen!
Har dock hört att vissa måste byta kolven närmast variatorn pga varmgång, men skulle tro att det beror på fel bestyckning! orginal sitter ett större munstycke där..
Lite dålig back shift, men inget överdrivet! kompenseras av vridet i motorn! och jag tror inte andra skoter i prisklassen är bättre.. variator kitt kostar 1400:- på knperformance!

Det sämsta med skotern är boggien, dålig fjädring även med öhlins! vill gjärna spricka i svingen både fram och bak.. och den släpper matt spänningen när den fjärar ihop.. om boggien inte är föstärkt när du köper så gör det omg!

Allt som allt så är de en kanon skoter för dom pengarna! tycker den ska kosta ca 16-22000kr beroende på skick och mil och om mattan och skidorna är utbytta! vissa begär typ 25000 eller ännu mer men tvivlar på att nån skulle betala det i nycktert tillstånd? det är en gammal skoter och dom har brister och skavanker även om säljaren påstår att den inte har det..

Jag skulle leta efter en billig, kanske med trasig boggie och byta den direkt till nån bättre och på med en bra matta så har du en kanon skoter! Jag tror att de är den bästa skotern du kan köpa i prisklassen!
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag har precis sålt min och ska gå vidare! minns inte exakt men jag tror att de stod 275kg in running order på lappen med 40L soppa och och olja! dvs ungeför samma som alla andra..
Orginal så är den kass i lössnö pga att den är så låg, är byggd för amrikanska motorvägs leder.. men är lätt att höja så börjar den att bete sig som en vanlig skoter, ca 5 cm räcker, och med en vettig matta så blir den minst lika bra som alla andra korta skotrar!

Bra orginaldämpare fram, Kyb som är renoveringsbara och går att shimsa om! bak vet jag inte för det var bytt till öhlins på min..

Den stora pärlan med denna skoter är motorn! går VÄLDIGT bra för att bara ha 120hk och startar alltid på andra rycket och är extremt drift säker! Om den skötts rätt så går den bra över 1000mil innan första renoveringen!
Har dock hört att vissa måste byta kolven närmast variatorn pga varmgång, men skulle tro att det beror på fel bestyckning! orginal sitter ett större munstycke där..
Lite dålig back shift, men inget överdrivet! kompenseras av vridet i motorn! och jag tror inte andra skoter i prisklassen är bättre.. variator kitt kostar 1400:- på knperformance!

Det sämsta med skotern är boggien, dålig fjädring även med öhlins! vill gjärna spricka i svingen både fram och bak.. och den släpper matt spänningen när den fjärar ihop.. om boggien inte är föstärkt när du köper så gör det omg!

Allt som allt så är de en kanon skoter för dom pengarna! tycker den ska kosta ca 16-22000kr beroende på skick och mil och om mattan och skidorna är utbytta! vissa begär typ 25000 eller ännu mer men tvivlar på att nån skulle betala det i nycktert tillstånd? det är en gammal skoter och dom har brister och skavanker även om säljaren påstår att den inte har det..

Jag skulle leta efter en billig, kanske med trasig boggie och byta den direkt till nån bättre och på med en bra matta så har du en kanon skoter! Jag tror att de är den bästa skotern du kan köpa i prisklassen!
Kunde inte sagt det så mycket bättre själv!;)
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
En sak till, hur höjer man den i boggien på enklaste sätt ?

Har kört en del skoter i mina dar, men aldrig ägt en egen, därför jag inte kan så mycket ännu.
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Både sx och srx är riktigt roliga på leden... ligger som en padda bara att gasa och svänga ,, går som på räls , lätt att köra om du inte ska ut på någon lössnö åkning

Rätta mig om jag har fel
 

Svackan

Aktiv medlem
4 dec 2006
72
0
6
Guldstaden
www.ty4stroke.com
Både sx och srx är riktigt roliga på leden... ligger som en padda bara att gasa och svänga ,, går som på räls , lätt att köra om du inte ska ut på någon lössnö åkning

Rätta mig om jag har fel
precis så är den orginal, om du inte höjer den..

En sak till, hur höjer man den i boggien på enklaste sätt ?

Har kört en del skoter i mina dar, men aldrig ägt en egen, därför jag inte kan så mycket ännu.
Sök på forumet, finns en del trådar om det! men med lite fantasi så är de inga större problem!
Fram så svetsar du på nya fästen i trailing armarna eller i övre stötdämparfästerna eller byter till längre dämpare.
Bak så borrar du nya hål längre ner i chassiet och längst bak så gör du en plåt som flyttar ner fästet nedanför kylaren!
 

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
precis så är den orginal, om du inte höjer den..



Sök på forumet, finns en del trådar om det! men med lite fantasi så är de inga större problem!
Fram så svetsar du på nya fästen i trailing armarna eller i övre stötdämparfästerna eller byter till längre dämpare.
Bak så borrar du nya hål längre ner i chassiet och längst bak så gör du en plåt som flyttar ner fästet nedanför kylaren!

Eller förlänger dämparna som vi nyss gjort ;)