No slip drivhjul.

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Stenmarks har billiga. Beställde därifrån och väntade 7 veckor och dom hade inte fått fram mattan eller drivhjulen. Så jag köpte samma saker av en kille i överkalix fast för 600kr mindre + att han pressade på drivhjulen.
 

apexx

Medlem
11 okt 2008
24
0
1
Boden
på min maskin sitter det 9kuggars och 32mm matta standard. nu kör jag med 9kuggar nonslip och 51mm matta. funkar finemang om man bara tar bort dubbskyddet i bandtunneln och på främre kylaren därför undra jag varför ni går ner till 8 kuggar då en sån guggning får sämre bett i mattan och enligt vad jag hört ett konstigt ljud från drivningen.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag har de för att de inte får plats!!!! För annanrs tar de i och ids inte börja att kapa kuggarna på drivhjulen + att jag ville har nerdrevat!! Så därför har jag de och jag har då inte hört något konstigt ljud från drivningen.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
på min maskin sitter det 9kuggars och 32mm matta standard. nu kör jag med 9kuggar nonslip och 51mm matta. funkar finemang om man bara tar bort dubbskyddet i bandtunneln och på främre kylaren därför undra jag varför ni går ner till 8 kuggar då en sån guggning får sämre bett i mattan och enligt vad jag hört ett konstigt ljud från drivningen.
Varför får man sämre bett i mattan med 8-kuggars drivhjul än med 9-kuggars? Skulle det vara pga. mindre diameter (förutsatt att delningen är samma) på drivhjulen och mer böj på mattan eller?

Kan det "konstiga ljudet" komma av ändrad rotationshastighet på drivaxeln för att man inte ändrat drevningen efter man gått ner i diameter på drivhjulen?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
låter inte något speciellt med 8 kuggars no-slip.
jag har det på min vector mtn.
och JA det sitter 8 kugg original på alla yamaha mountainmaskiner.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
ju fler kuggar på ett runt drivhjul desto fler ligger an mot mattan samtidigt
Visst. Men är greppet från en extra tand (per hjul) märkbart bättre? Så bra att det är värt att ta bort dubbskydden och öka skoterns roterande massa?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Har nu fått bekräftat att man måste kapa boggieskenorna på XTX:n ca 6mm för att dom inte ska ta i nnär man kör med 9t noslip.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Har monterat 8 kuggars Wahl bros. drivisar på XTXen och det är inte mycket att spela på, kanske måste kapa lite i skenorna. Eller så rasslar det lite i början och går till sig.
Hoppas inte mattan ( Camoplast Back country) tänker sträcka sig mycket, för då blir det till att kapa justerskruvarna till mattspänningen.
Eller så är det anledningen till att skaffa 8" vändhjul:beer:
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag skulle ha demonterat gummiskydden på skenorna och kapat/slipat bort 6mm, satt dit gummiskydden igen. Och kört med 9 kuggars.
Okej men varför är det så mycket bättre att ha 9 istället för 8? Blir totalt snurrig hur mer jag läser om detta så jag skulle vilja ha en bra förklaring. Och måste man ta bort dubbskyddet eller räcker det med att kapa skenorna?
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag har monterat en 44 matta på min XTX finns inga problem med dubbskydden. Anledningen till att jag valde 8 kuggars drivhjul var för att spara pengar, alternativet till hade varit 9 kuggars och neddrevning. Nu blev den neddrevad med drivhjulen.

Ang. spännskruvarna så ligger dom Ca. 4mm innanför mattan nu så det finns inte mycket kvar att justera på.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Men spännskruven sitter ju på axeln å flyttar sig lika mycket som vändhjulen så det är väl samma avstånd hela tiden. Eller ser det inte ut som på andra yammor med justeringen?