Varför får man sämre bett i mattan med 8-kuggars drivhjul än med 9-kuggars? Skulle det vara pga. mindre diameter (förutsatt att delningen är samma) på drivhjulen och mer böj på mattan eller?på min maskin sitter det 9kuggars och 32mm matta standard. nu kör jag med 9kuggar nonslip och 51mm matta. funkar finemang om man bara tar bort dubbskyddet i bandtunneln och på främre kylaren därför undra jag varför ni går ner till 8 kuggar då en sån guggning får sämre bett i mattan och enligt vad jag hört ett konstigt ljud från drivningen.
du har SÅ fel.låter inte något speciellt med 8 kuggars no-slip.
jag har det på min vector mtn.
och JA det sitter 8 kugg original på alla yamaha mountainmaskiner.
Visst. Men är greppet från en extra tand (per hjul) märkbart bättre? Så bra att det är värt att ta bort dubbskydden och öka skoterns roterande massa?ju fler kuggar på ett runt drivhjul desto fler ligger an mot mattan samtidigt
du har SÅ fel.
Apex MTX har 3" pitch och 7kuggars.
:bootyshake: :rock:[/quote
faan
men har första apec mtx -06 också det?
men nytron å phazern då?har jag tagit fel på dom cokså?
Se där ja då blir det till att köra med 8 kuggars då.Har nu fått bekräftat att man måste kapa boggieskenorna på XTX:n ca 6mm för att dom inte ska ta i nnär man kör med 9t noslip.
Jag skulle ha demonterat gummiskydden på skenorna och kapat/slipat bort 6mm, satt dit gummiskydden igen. Och kört med 9 kuggars.Se där ja då blir det till att köra med 8 kuggars då.
Okej men varför är det så mycket bättre att ha 9 istället för 8? Blir totalt snurrig hur mer jag läser om detta så jag skulle vilja ha en bra förklaring. Och måste man ta bort dubbskyddet eller räcker det med att kapa skenorna?Jag skulle ha demonterat gummiskydden på skenorna och kapat/slipat bort 6mm, satt dit gummiskydden igen. Och kört med 9 kuggars.
Ja det är ju klart, jag ska ha en 38mm crossover matta.Det beror på vad du ska ha för matta oxå.