Projekt : Yamaha Enticer 340 renovering

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Sv: Yamaha Enticer 340 renovering

Har byggt klart boogien nu... Inte precis så man kan spegla sig i den, pallar inte hålla på me sånt nu såhär inför vintern, den måste ju bli klar nån gång så man kan köra!
Men den funkar fint iallafall... förutom att dom bakre fjädrarna hoppar ur "hållarna" när man lyfter på skotern :confused:



Nån som vet varför de kan ha blivit så?

(Och nej, slidsen/skenorna är inte sådär nernötta, bilden är tagen före jag började laga boogien)
 
Last edited:

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Sv: Yamaha Enticer 340 renovering

Jag tror att jag har fixat problemet me boogien nu...

Har fått ett pris på en "ny" motor nu, en ny kolv, ny tändspole och magnapull.
1700 spänn... är det ett bra pris?
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Aj då... Hur gör du med det, har du nån extra boogie eller blir det svetsen?


Hursomhelst! Idag kanske det blir provstart... Har bara några frågor först...

Den här slangen på förgasaren


Vad är den tillför? Den runda vita plastsaken satt på först men farsan sa att jag skulle ta bort den å plugga igen så de gjorde jag, men sen har jag sett att den sitter där på andra Et:s... Hur ska de va?

Sen elen här


Det finns en sladd för mycket från motorn. Sen sitter går det en gul, svart och en grön till lyset, men nån grön finns det inte där bilden är tagen. Nån som kan dehär?

Också oljan i kedjehuset... borde jag byta den?
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
har bytt men ska byta till en nyare tro jag. letar efter nå billigt från mitten på 90-talet som kan passa utan att få helt fel vinkel på den. kanske tidigt 90-tal.
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
När du ändå håller på så tycker jag du ska köpa en flaska med olja till kedjehuset :) Kostar inte så mycket o det kan va bra o byta. Bytte den oljan på min när jag renoverade upp den lite o den oljan va inte så fin :p
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Jo, jag har gjort det, det är faktiskt (förhoppningsvis) färdigmeckat för den här säsongen.
Trodde inte att det var nån som orkade svara i denhär tråden, den syntes inte i nya inlägg?? Så jag fullföljde bara på retroskoterforumet... ( Om nån vill läsa http://skoter.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=1939&highlight= ) Till sommarn ska jag fortsätta jobba på den, vill ju ha den i toppskick, (saknas lite skönhetssaker nu) men nu vräkte det ju ner en massa snö, så nu måste den ju ut till stugan så man kan bräsa!
 

maxtreme

Medlem
27 jan 2009
8
0
1
När du ändå håller på så tycker jag du ska köpa en flaska med olja till kedjehuset :) Kostar inte så mycket o det kan va bra o byta. Bytte den oljan på min när jag renoverade upp den lite o den oljan va inte så fin :p

Har tänkte byta oljan i kedjehuset men vars fyller man på, vilken olja ska de va och hur mycket?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
köpte själv en gammal ET som jag först fixade upp lite snabbt för att köra i vinter, ska väl snygga till den om jag hinner i sommar. den var boggien trasig på och mattan av, då jag redan hade en gammal matta 345 lång liggandes sen jag bytte på andra skotern så fick det bli den. skaffade en boggie från en BR250 utan flip, 345 lång men ser i övrigt nästan exakt ut som ET-boggien, bulltade fast i originalhålen fram och sen fick jag ju förlänga bandtunneln en aning. bytte drivhjul också för att få rätt delning. köpte skotern för 1500, total kostnad till körklar 1300kr, tid i garaget kanske 30 timmar. riktigt rolig maskin och med 19mm kammar så tar den sig fram mycket bättre än förväntat, känns inte trött heller.

kul att fler livar upp sina gamla rariteter. hur jag gjorde med matta och boggie är ett sätt, men det funkar bra.

ET´n blev sambons favoritskoter :beer:
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Juste ja... jag hade ju en tråd här också... Ja kanske ska berätta hur de gick me et:n :rolleyes:

Jo, jag tog ju ut den till stugan då. Jag märker nästan direkt att den går nåt grymt segt och vibrerar som sjutton. Den blir bara värre och värre och tillslut går den inte att köra så jag stannar och kollar lite grann under huven... Till min fasa upptäcker jag att vevaxeln är helt glapp :afraid:. De gick att lyfta flera mm i primärvariatorn! Så jag skruvade lös motorn på plats och tog med den hem och tillbaka till han jag köpte motorn av. Han är som jag kanske har sagt skoterreparatör så han skulle kolla över den.

Några dagar senare får jag ett mejl där han berättar att dom yttre vevaxellagrena inte fanns :eek: Så vevaxeln hade blivit helt sne !
Han hade ringt och skällt ut killen han köpte motorn av, men han hade tydligen aldrig använt den utan köpte den av en annan som han inte hade kvar nummret till:confused:.

Aja, hursomhelst så lagade han motorn åt mig gratis så de löste sig. Stort tack till honom.

Sen hade vi lite problem med tändningen också, han hade råkat sätta på fel tändplatta när han skulle laga motorn senast, men de var ju bara att fara å byta till den rätta och nu går den hur bra som helst :)

Ska upp å köra imorron så kanske de kommer några bilder.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Någon som råkar ha liggande ett kedjehus ute i garaget eller har sin ET-300 / 340 öppen och kan fota lite bilder inne i kedjehuset ?

Jag skulle behöva se lite.... ;)


.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Hörrö, maxextreme! Vet du om det nedre drevet ska glappa lite mellan bulten och distansen? För det går inte att dra pall på min, gängorna tar slut!

Och här kommer nu den efterlängtade
Fortsättningen! yeeeyyy....

Hade tänkt att fortsätta åtgärda lite diverse defekter nu, så den ska gå bra nästa år, utan haverier efter varje tur som de va den här vintern 8)

Funderar nästan på att ringa Yamaha och fråga vad dom menar med det här reklambladet:



För mig har då snön varit betydligt mer pålitlig än skotern? :hmmmm: :rolleyes:



Lista på defekter/ utseendemässiga fel:
- Den startar bara på startgas eller efter 4000000 drag, och sen stannar den ibland när man kör också.
- Avgasröret läcker
- Skoningar på mattan saknas på ena sidan
- Hastighetsmätaren funkar inte
- Buken sticker ut utanför huven på vissa ställen
- Stänklappen är kapad och har en massa små hål
- Fästena till gummistopparna som ska hindra den bakre dämpningsarmen i boogien från att slå i mattan då den dämpar igenom har gått sönder.
- Bensinnivåröret är skitigt så de går inte att se nivån i det. (konstigt nog går det inte att få tag i en genomskinlig slang som tål bensin, så jag måste nog ha en orginaldel om den inte går att rengöra)
- Buken är bucklig som fan (ska inte åtgärdas, iallafall inte i år, kanske slår ut nån buckla på sidan om de går)


Upptäckte som sagt under vintern att alla skoningar på ena sidan av mattan hade gått av... (troligen för att fästet till ena fjädern hade gått sönder så fjädern tagit i mattan och slagit av alla skoningar. Bytte dock de fästet när jag reparerade boogien, så dom gick troligen inte av i min ägo... slarvigt av mig att inte se det vid köpet, de hade man ju kunna pruta lite på... men, whatever...)



...tänkte väl att de inte spelar så stor roll, jag kör tills den går av, men sen fick jag erbjudande på en hyffsat fräsch origigal matta med alla skoningar kvar för 200 spänn, så jag slog till =).





Hittade felet varför hastighetsmätaren inte funkar... ska försöka få tag på en fungerande begagnad...







Sånt här är förstås helt oacceptabelt =)



Har länge försökt få till den men det har aldrig blivit riktigt perfekt, men nu fick jag till den.

Bilderna talar för sig själv:













Har ingen bild på hur det blev, men buken sticker inte ut nån stans nu iallafall :)




Sen så ska jag försöka svetsa igen den här sprickan i avgasröret med stor risk för att jag svetsar hål på det då mina svetsarerfarenheter är tämligen bristfälliga. Men vi får se hur de blir...



Det är en likadan spricka på undersidan :hmmmm2:
Men jag gissar att man får räkna med att avgaserna skjuter hål på avgasröret då man trots allt har 32 vilda hästar i den här spisen :cool:



Jag har köpt en ny/begad Mikuni Trottelförgasare som borde komma när som helst. Vet att ni här på forumet inte tror att det är den utan statorn, men jag fick ett bra pris och tyckte att de kan ju fortfarande vara den, då den vill ha startgas och choke osv så vi får väl se om den ger nåt, annars blir det en stator från skoterskroten.

De var allt för den här gången. Kommentera mycket nu =)