MXZ Xp TNT -08

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
tror ju inte att det är nå fel på dom, har då inte hört nå spec om dom förutom det vanliga XP barndomsfelen

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Den vart ju snowmobile of the year 2008 så den kan ju INTE vara så dålig.
Den går minst lika bra som en xp 600 sdi.

leipojärvi

Aktiv medlem
7 jan 2008
64
1
6
luelå
dom sliter remmar som fan, jag känner 2 kompisar som fått byta remmar ofta. dom har bytt mot hårdare motorkuddar men det hjälpte inte så. men annars så är dom grymt roliga att leka med, lätta och smidiga.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
dom sliter remmar som fan, jag känner 2 kompisar som fått byta remmar ofta. dom har bytt mot hårdare motorkuddar men det hjälpte inte så. men annars så är dom grymt roliga att leka med, lätta och smidiga.
Samma med en kompis Mxz 600 sdi -08 också

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har dom inte kommit med en fix för remmarna ?
Drivaxlarna skall bytas också på alla 08'or.

Ski-doo brukar ju vara rätt så bra på att hantera det där...

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Ja dom sliter ganska mycket remmar när dom är original.
Det går att dreva ner dom ca två kuggar så försvinner problemet.
Går även att byta till 377 (800 remmen) eftersom att den är mer stabil.
Jag körde ungefär 200 mil på den med min xp.

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora

Det finns även ett stag att köpa för nåra hundralappar som styvar upp chassit mellan primeärvariatorn och sekundären! Det är mkt effektvit mot remslitachen.

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Det finns även ett stag att köpa för nåra hundralappar som styvar upp chassit mellan primeärvariatorn och sekundären! Det är mkt effektvit mot remslitachen.
Har hört att det ska vara ganska bra, men eftersom att 800 remmen klarar sig bra så har jag inte orkat köpa staget.
Har du provat?
Funkar det?

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Den är ju verkligen inte dyr, va de typ 350spänn? Känns värt enligt mig.

filipjson

Medlem
29 okt 2008
18
0
1
Har dom inte kommit med en fix för remmarna ?
Drivaxlarna skall bytas också på alla 08'or.

Ski-doo brukar ju vara rätt så bra på att hantera det där...

Det är väll bara MXZ modellerna som drivaxlarna ska bytas på?
Jag har själv en TNT och tycker dom är mycket roliga och lätt körda, Min har inte slitit mycket remmar.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Han jag skrev om tidigare hade 2kugg nerdrevat + 44mm matta. Fan han fick ju typ byta rem var 20onde mil ungefär, och då körde han på den där race remmen för 1800 spänn..

Men tror motorkuddarna var alldeles för mjuka, så såg man ju nästan med blotta ögat att motorn stod lite snett. Så det förklarar en hel del!

kethrildur

Medlem
31 okt 2008
30
0
1
40
Järpen
Som jag har fattat det är det en snikmodell precis som 500ss.
Det är en 500ss som är lite mer vässad än den gamla i den (som förövrigt har större cylindervolym än 600 sdi:n)

Jag har kört 200 mil med 44matta och 2 kugg nerdrevat och jag har bytt rem 1 gång! Maskinen är utrustad med hela X-paketet och är exakt lika som 6-800:an förutom motor och instrumenteringen då...

kethrildur

Medlem
31 okt 2008
30
0
1
40
Järpen
Hmm, konstigt att jag och syrran bara har fått papper på byte och inte farsan.. Han har en renegade.;)

Si där ja! Jag vet en hel del som inte fått besked som åker XP. Men enligt BRP så var det tänkt att alla skulle bytas. Sen hur det blir med det återstår ju att se. Men huvudsaken är ju att jag ska byta min till veckan:rock:....

IQ-600 SMP

Medlem
18 nov 2006
36
0
1
Skellefteå
Jag fick till mina rembesvär genom att ta bort plasten runt variatorskyddet och borra hål i sidokåpan. Första remen bytte jag efter 45mil och nu har den gått 250 på en rem efter hålborrning.