bränsle förbrukning lynx

rave800ftw

Välkänd medlem
14 aug 2008
338
0
16
strömsund
ja jag ska ta bort gammla iaf tror dom bara sitter i popnitar
du kan ju inte sätta på en förstärkning ovanpå orginal vad jag tror iaf

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:confused:
Hur har ni lyckats få den att ta upp till 3-4 liter/milen??
Har ni kapat av nålen och plockat i 55 på lågfarten:)
Jag körde min, visserligen -01 men det skiljer sig inte mycket på dessa maskiner, och fick den aldrig att ta mer än 2,5l/m.
Ska påpeka att det inte var under en söndagsutflykt med mormor bakpå.
Min låg på, ungefär, 2-2,3l/m vid hård körning, något mer vid lössnöåkning.
Men visst går det att köra på 1,7l/m men inte orginal, utan efter modifikation, och då under jämn och försiktig körning. Jag vet för jag har själv kört på detta men jag har inte skrivit om det på "skoterbanken".

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Int är de så svårt att få en sån skoter att dra 3-4L milen. Jag låg på än 3-6L milen när ja pumpa puder å bombaleder med min Zr 900 -03. Ganska brett spann där på 3-6L milen men det var ju inte samma före varje dag å inte samma väder heller. Och vissa dar ryckte det lite väll mkt i tummen.

Men nog tror ja på att en Rave 800 ligger på en 3-5L milen när man pumpa puder och bombarleder.

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
6 liter milen... kan den fortfarande köras vid den mängden?
Jag körde min över 750 mil innan jag sålde den, och förde "bok" på den sen ny, jag vet exakt vad den tog vid olika tillfällen.
Och jag tror, men det är vad jag tror, att ingen skoter kan ta 6l/mil och fortfarande är körbar, det är nog då ett litet "matte"fel någonstans;)
Ps vill bara tillägga att min tumme aldrig är stilla :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja men då ska du veta att när ja skulle ta ut APV portarna pga 2 skurna kolvar så fick slita med båda armarna och var rädd att ja skulle slå sönder huven om dom ploppa lös, för ja fick dra nästan allt ja kunde för att dom skulle glida ut.

Jag är nästan helt säker på att dom aldrig var rengjoda på sina 780mil. Vilket har gjort så att dom har fastnat. Men vi kan väll säga 3-5L milen då ;) Då är våra tummar ganska lika. Min är heller nästan aldrig stilla. :)

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
6 liter milen... kan den fortfarande köras vid den mängden?
Jag körde min över 750 mil innan jag sålde den, och förde "bok" på den sen ny, jag vet exakt vad den tog vid olika tillfällen.
Och jag tror, men det är vad jag tror, att ingen skoter kan ta 6l/mil och fortfarande är körbar, det är nog då ett litet "matte"fel någonstans;)
Ps vill bara tillägga att min tumme aldrig är stilla :)
Hörde av en kompis som kände en snubbe här omkring att han hade en skoter som tog drygt 7 l/milen.
Minns dock inte vad det var med skotern eller vad det var för någon... Billigt iallafall? Inte!

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.280
85
48
Övik
:confused:
Hur har ni lyckats få den att ta upp till 3-4 liter/milen??
Har ni kapat av nålen och plockat i 55 på lågfarten:)
Jag körde min, visserligen -01 men det skiljer sig inte mycket på dessa maskiner, och fick den aldrig att ta mer än 2,5l/m.
Ska påpeka att det inte var under en söndagsutflykt med mormor bakpå.
Min låg på, ungefär, 2-2,3l/m vid hård körning, något mer vid lössnöåkning.
Men visst går det att köra på 1,7l/m men inte orginal, utan efter modifikation, och då under jämn och försiktig körning. Jag vet för jag har själv kört på detta men jag har inte skrivit om det på "skoterbanken".

Väldigt olika exemplar verkar det vara på rotax 800. Som din, drog inte mycket. Min -01 fick jag på 2.5 som lägst och 3.8 som mest, sistnämnda vid enbart puder, hängdrivor och bara lek. Körde dock aldrig utan att leka puder m.m kanske 50-70% av körningen så kan ju vara en anledning =) En kompis renegade 800 -02, aldrig under 2.5l/mil.

Och antar du menar 15 på lågfart, inte 55 ;) Hade 15 på min, men skulle gärna gått ner till 12.5 om jag fick tag på och schimsat upp nålen, samt gått ner till 480-490 på huvud. Men nu ären såld så..

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Väldigt olika exemplar verkar det vara på rotax 800. Som din, drog inte mycket. Min -01 fick jag på 2.5 som lägst och 3.8 som mest, sistnämnda vid enbart puder, hängdrivor och bara lek. Körde dock aldrig utan att leka puder m.m kanske 50-70% av körningen så kan ju vara en anledning =) En kompis renegade 800 -02, aldrig under 2.5l/mil.

Och antar du menar 15 på lågfart, inte 55 ;) Hade 15 på min, men skulle gärna gått ner till 12.5 om jag fick tag på och schimsat upp nålen, samt gått ner till 480-490 på huvud. Men nu ären såld så..
Nää jag menade 55.. det var naturligtvis som skämt:eek: Men det gick inte hem kanske.
Org. satt det väl 17,5 om jag inte missminner mig, och jag hade 10, det minsta som finns.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.280
85
48
Övik
Nää jag menade 55.. det var naturligtvis som skämt:eek: Men det gick inte hem kanske.
Org. satt det väl 17,5 om jag inte missminner mig, och jag hade 10, det minsta som finns.

Sätt i 55 om du vill lukta riktig man efter turen :)

Mindre än 12.5 finns inte, ingen som jag har pratat med tar hem mindre än 15 heller..:hello:

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
min -08 xtrim 800R med 44mm kammar tar ca +2 liter milen, som lägst 1,7 milen och som mest vid puder surfning och klättring, mestfullgas då +4liter/milen

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Sätt i 55 om du vill lukta riktig man efter turen :)

Mindre än 12.5 finns inte, ingen som jag har pratat med tar hem mindre än 15 heller..:hello:
:) Visst finns det mindre än 12,5, det finns 10.
Vet inte var du köper dina men jag har köpt vid M-performance i Mora, ring och kolla med Mulle, han fixar åt dig/er.
Även Bengts C&M i Borlänge har, jag köpte där sist (det är lite långt till Mora och har man bråttom så...)
Men det var ett bra tips ang. 55:)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.280
85
48
Övik
:) Visst finns det mindre än 12,5, det finns 10.
Vet inte var du köper dina men jag har köpt vid M-performance i Mora, ring och kolla med Mulle, han fixar åt dig/er.
Även Bengts C&M i Borlänge har, jag köpte där sist (det är lite långt till Mora och har man bråttom så...)
Men det var ett bra tips ang. 55:)

I tillbehörskatalogen mikuni original fanns det inge mindre när jag kollade... Har för mig att jag ringde/mailade Mulle ifjol och han kunde inte fixa 12.5 till mig.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
I tillbehörskatalogen Mikuni original fanns det inge mindre när jag kollade... Har för mig att jag ringde/mailade Mulle ifjol och han kunde inte fixa 12.5 till mig.
MIKUNI's minsta är 10

MIKUNI Original lågfartsmunstycken finns i följande storlekar :

* 10
* 12,5
* 15
* 17,5
* 20
* 22,5
* 25
* 27,5
* Osv osv osv.....

.