Slutburkar och oljudsystem

Vad tycker du om Slutburk / oljudsystem

• Låter f-djävligt , skottpengar

Röster: 116 44,4%
  • Låter underbart, tänk om alla hade ett.

Röster: 68 26,1%
  • Nja , varken eller, påverkar varken mig eller andra.

Röster: 34 13,0%
  • Bryr mig inte

Röster: 43 16,5%

• Totalt antal som röstat
    261

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
TÄNK OM ALLA HADE ETT??? :mad::hmmmm:

Folk är nog irriterade som de är över skotertrafiken, om folk dessutom börjar köpa "oljudsystem" för att de VILL att de ska låta mer så kan man ju tänka sig hur förbannade de ska bli då. Då blir de ännu mer protester å insändare i tidningarna om att dom vill att skoter ska förbjudas som i norge !

Man kan ju tänka såhär: är de värt att lägga över tusen spänn (vet inte vad de kostar gissar bara) på att irritera folk och riskera att skoter förbjuds bara för att ha ett enligt er häftigt ljud?

Kanske lite överdrift men...De var min åsikt iallafall.

Men lilla du, ta det med en nypa salt, ironi you know :cool:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag tycker inte att slutburkarna är ett så stort problem.

jag blir inte heller arg på dom som kör med slutburk men tycker det är väldigt töntigt med burkarna som dånar flera hundra meter.

kompisen har en rev440.
om jag hadde en 2-taktare tex en m1000 eller liknande så hadde jag velat ha det ljudet.
låter inte högt utan bara jävligt skönt.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Skulle lagt in ett till alternativ:Skottpengar på SKOTERHATARE

det är ju ändå DÄR problemet ligger, gamla gubbar/gummor som är vana 13 hästar på deras ockelbob (som gubbarna i filmen) och tycker att alltska va som förr men häng med i tiden säger jag bara. Visst jag har slutburk IBLAND på min f5a och det är för att jag tycker det låter bättre än rasslet och sedan blir det MYCKET bättre plats under huven som en person beskrivit så väldigt bra redan.Hade stora problem förra året med min original burk som gjorde att jag fick reparera skotern ett antal gånger för en massa pengar i onödan. Visst jag anser att jag kör med insidan huvet, vill ju inte reta upp folk i onödan men jag tror att folk som redan är sktoerhatare inte bryr sig om om du har db burk eller inte, har du det gnäller dom på det har du inte det hittar dom på nåt annat satanstyg att gnälla på

Min mormor bor ca 70 meter från Statoil dit leden här går så man kan tanka, förut hade hon leden tom på bakgårdenför hon tyckte om att se/höra skotrarna dra förbi på morgonen(10 meter från sovrums fönstret hehe) och hon tycker itne att slutburkar är ett problem utan hon ficksäga till att dra om ledennär folk började kröa fasti hennes burskar på bakgården och bara d*****s. Hon tycker att min låter fränt och hon har provkört den och gillar db burkenmer än original

Slutsats: Klart att folk som kör med INSIDAN är bäst men det finns alltid stolpskott inom skoterkörningen som allt annat men jag tror ändåatt det är skoterhatarna som förstör.DOm hittar alltidpå nått att gnälla på ochdet är DOM som borde skjutas med grovsalt

tack för mig

/krille Storuman

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Min mormor bor ca 70 meter från Statoil dit leden här går så man kan tanka, förut hade hon leden tom på bakgårdenför hon tyckte om att se/höra skotrarna dra förbi på morgonen(10 meter från sovrums fönstret hehe) och hon tycker itne att slutburkar är ett problem utan hon ficksäga till att dra om ledennär folk började kröa fasti hennes burskar på bakgården och bara d*****s. Hon tycker att min låter fränt och hon har provkört den och gillar db burkenmer än original
/krille Storuman
Om du istället frågat en skiftarbetare, som kanske just har lagt sig efter nattens arbete, vad den människan tycker om slutburkar utanför eller i närheten av sovrumsfönstret, så hade du nog fått ett annat svar. :confused:

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Om du istället frågat en skiftarbetare, som kanske just har lagt sig efter nattens arbete, vad den människan tycker om slutburkar utanför eller i närheten av sovrumsfönstret, så hade du nog fått ett annat svar. :confused:

man behöver ju inte dra på allt man kan inne i bebyggelse, man kan faktiskt fisköra så det inte låter så mycket mer än en skoter med vanlig burk.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
jag förstår helt och hållet men nu hade hon den ju där av fri vilja tills folk började köra fast och sönder hennes buskar(va fan ska dom in i buskarna och göra?) så problemet låg inte i ljudet där utan vad folk har i huvet, eller inte har

vad jag vill mena är att jag tycker inte bara att det är ljudburkarnas fel utan minst lika mycket i personerna som är skoterhatare.
Som jag skrev så tror jag att dom gnäller på vad som hellst och såklart går oljudet dom en till sak att gnälla på men det kan lika gärnavara att dom gnäller på att vi förstör naturen osvosv

här där jag bor finns det några som är verkliga skoterhatare och gissa, dom är alla över 65 och har ALDRIG själv haft skoter(vad jag vet)

så jag tycker att alternativet att Skottpengar på skoterhatare borde finnas

hata skoterhatare

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
man behöver ju inte dra på allt man kan inne i bebyggelse, man kan faktiskt fisköra så det inte låter så mycket mer än en skoter med vanlig burk.

vad jag vill mena är att jag tycker inte bara att det är ljudburkarnas fel utan minst lika mycket i personerna som är skoterhatare.
Som jag skrev så tror jag att dom gnäller på vad som hellst och såklart går oljudet dom en till sak att gnälla på men det kan lika gärnavara att dom gnäller på att vi förstör naturen osvosv

här där jag bor finns det några som är verkliga skoterhatare och gissa, dom är alla över 65 och har ALDRIG själv haft skoter(vad jag vet)
Jag personligen störs inte av att det t.ex. passerar en snöskoter ute på gatan där jag bor, så länge den inte lever om så att jag ändå kan höra på TV, radio eller föra ett vanligt samtal, likväl som jag inte bryr mig om en moped, motorcykel, bil mm. passerar, men även här så ligger min toleransnivå som med snöskotrar.
Vet ej om du tycker att jag har för låg toleransnivå mot oljud, men jag anser att jag i mitt hem ska kunna samtala, se på TV och lyssna på radio utan att bli avbruten av oljud.

Visst är det så att skoterhatarna har mycket låg toleransnivå mot allt som heter snöskoter, vissa mer och andra lite mindre. Men jag tror att så länge som personer (skoterhatare) som vistas ute i naturen kan föra samtal utan att bli avbrutna av oljud från snöskotrar, så har dom svårare att propagera och driva igenom förbud mot snöskotrar. Men om vi kommer i det läget dom upplever att dom inte kan prata i vanlig samtalston ute i naturen, så tror jag att dom bestämmande inte kommer att förbjuda skoterhatarna att vara ute i naturen, utan troligtvis så lär det bli snöskotrarna. Vad tror du ?

Då jag även jobbar aktivt med snöskoterfrågor för min klubb i A-jaur, där vi bland annat fått igenom att vi skoteråkare får köra på vissa av gatorna på samhället. Tyvärr så har det allt mer spridda bruket av oljudsystem fått till följd att många nu känner sig störda av snöskotrar som passerar ute på gatan.
Detta är det enda argument som vi har kvar att arbeta mot för att få ha kvar denna frihet.
Man har även tidigare försökt med olycksstatistiken, men detta har vi bemött med just olyckstatistiken, för det har ännu inte inrapporterats någon olycka eller olyckstillbud till följd av provet med gatukörningen.
Så det enda argument vi har kvar att jobba emot är just oljudet.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag kan inte annat än hålla med Stig en slutburk är ett argument till för att få igenom förbud. Om folk bara kunde fatta det.

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Jag kan inte annat än hålla med Stig en slutburk är ett argument till för att få igenom förbud. Om folk bara kunde fatta det.
Men då kan väl vi ta och argumentera så det blir förbud på skällande hundar , skrikande ungar och allt som låter/stör.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Men då kan väl vi ta och argumentera så det blir förbud på skällande hundar , skrikande ungar och allt som låter/stör.
Det är inte samma sak! Du kan ju inte ta bort skrikande ungar och skällande hundar? Men en slutburk kan du lätt montera av och sätta på en tystare!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ja faktiskt så har dom begränsningar på hundar i Kiruna, många som har haft slädhundar har fått flytta eller sälja dom.

Det är inte tillåtet med slutburkar redan idag så... Samma sak med MC och Bil, dom får inte leva om hur som helst...

Och när det kommer till barn, så har väl aldrig du varit ett eller ? :hmmmm2:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tror du verkligen att problemet som upplevs med oljudet runt snöskotern löser sig, bara vi börjar blanda in barn, hundar etc. i denna diskussion ?
Förstår inte riktigt hur du tänker här ? :confused:

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Tror du verkligen att problemet som upplevs med oljudet runt snöskotern löser sig, bara vi börjar blanda in barn, hundar etc. i denna diskussion ?
Förstår inte riktigt hur du tänker här ? :confused:

Nej men min tanke var att dessa "skoterhatare" som ska klaga på det lilla minsta "felet" med en skoter, så kan väl vi ta och klaga på att deras hundar skäller osv.

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Men det är ju verkligen inte bara de yngsta som kör med slutburk!

De flesta där jag bor som har det är 20-30 år kalla de ungdommar om ni vill men de har ju ändå förmodligen kört skoter ganska många år före.

Och jag tror INTE att slutburkarna gör att det funderas på mer skoterförbud i landet.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Men seriöst:eek:
Om dom nu skulle sätta skoter förbud så skulle man ju helt klart skita i det.

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
okej men där har dom aldrig haft chansen att köpa in tusentals skotrar som det är här i sverige. Det jag menar är att sätter man förbud där man har behov av att köra så kommer det vara många som kör ändå. Ju mer förbud desto mer kommer det vara som bryter. Och sätter man förbud i hela sverige så kommer det vara alla(99% iaf) som bryter mot förbudet. Jag kör inte så mycket i nationalparker men skulle dom lägga en just omkring där jag bor eller en annan sorts förbud mot skoter så skulle jag bryta det hela tiden:rolleyes: