Slutburkar och oljudsystem

Vad tycker du om Slutburk / oljudsystem

• Låter f-djävligt , skottpengar

Röster: 116 44,4%
  • Låter underbart, tänk om alla hade ett.

Röster: 68 26,1%
  • Nja , varken eller, påverkar varken mig eller andra.

Röster: 34 13,0%
  • Bryr mig inte

Röster: 43 16,5%

• Totalt antal som röstat
    261

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
De som inte kör snöskoter tycker alla skotrar låter pest.
Jag som kör Polaris storm med pipor+ljuddämpare tycker det låter vackert.
MEN.....
Det är dom som inte har snöskoter som bestämmer och därför Gäller så dämpat som möjligt om man vill köra skoter i framtiden.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
De som inte kör snöskoter tycker alla skotrar låter pest.
Jag som kör Polaris storm med pipor+ljuddämpare tycker det låter vackert.
MEN.....
Det är dom som inte har snöskoter som bestämmer och därför Gäller så dämpat som möjligt om man vill köra skoter i framtiden.
Märkligt känner flertalet som inte kör skoter. Deras åsikt är neutral varken eller , men det som slå igenom är om det låter fördjävligt när en maskin passerar då får man allt höra det.

Annars brukar man kunna få höra, vad tyst den där går...

Visst kan en maskin med pipor låta grymt härligt, men precis som du säger tyst och diskret är det som gäller i framtiden om skoter åkningen skall var kvar i nuvarande form. (eller åt minstone ha en chans till det)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Skrämmande att 50% nu är så naiva att dom tror oljud är en bra sak.

personligen tycker jag inte det är nått bra... dock tycker jag det låtert för***** mysigt... inte alla och alltid dock... men det blir jobbigt i längden... en kille här i byn byggde egen på sin zr800 -02 och den hörde man när han gasade typ en halv mil bort... den lät så ***** skönt men men alldeles för högt men ljudet i sig själv var skönt... det var jobbigt när han for förbi då man bor ca 20-50 meter från skoterleden, var nästan så tavlorna på väggarna skakade :rolleyes:..

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Hoppas att jag växt ifrån 2,5" avgas trimmade volvo osv, med mina gubbiga 30år.
Men har Pipor med 3xstinger dämpare på VMaxen och orginal pipor och 3xstingerdämpare på SRXen. Inte för att de ska låta mer eller så. Utan för att det helt enkelt gör att Tvåtaktarn får andas som den ska utan störande pulser från de andra cyllarna, sen att vikten är betydligt mindre gör inget :p
Sen tycker varken jag eller mina grannar (deras avsaknad på klagomål) att de inte låter värre än standard. Högre, kanske marginellt, men branog mycket dovare och inte lika gällt/vasst som orginal burkarna låter.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Snart 200 röster, undra om detta är representativt för skoter sverige ?!?
Polisen lär väl börja kolla detta snart som på MC, inte helt gratis att köra med fel system.
Men det kanske är värt att åka på 3000 för att få störa lite folk :)

Visst finns det pipor som inte låter djävulen också, men det är inte det tråden handlar om utan dessa !#!"¤#!! slutburkar och oljudsystem som spara ett par kilo och effekt skillanden är tveksam. Men en del verkar ju tycka att det ökar våra möjligheter att få köra snöskoter.....

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
:hmmmm: Går väl oftast hand i hand med vilken ålder man är.

Då jag var 12 år gammal så tyckte jag att de som körde sin Puch Dakota alternativt Casal med endast kröken på var hur coola som helst (inklusive mig själv), att den sedan gick som skit var en annan sak.
Jadu Berrob, jag citerar mig själv när det gäller slutburkar.

Man kanske kan anta att en eftermarknads-slutburk innehåller lika mycket av värde som hjälmen gör på föraren. :aetsch:

(Och nej, jag blandar inte ihop effektrör med tomburkar)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du har väl rätt , man har tydligen blivit en grinig gubbe kanske :)
Men folk behöver ju inte undra varför när skoterlederna blir avstängda i tätbebyggt område då.. Det är ju tyvärr så det fungerar.

Vi blev ju av med en ledsträckning i piteå i vintras eller för ett år sedan , skulle bra gärna vilja veta varför det blev så... har mina teorier.

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Känner mig som en hyffsat mogen och omsorgsfull kille. Älskar motorer, skotrar och motorcyklar.

Jag älskar att köra som en j**la idiot men väljer mina tillfällen och då blir det oftast på crossbanan. Är man bland folk, bebyggelse eller på en led med dålig sikt så är det fan givet att man ska ta det lungt och inte heller föra för mycket oväsen. Kan faktisk bli rätt förbannad när folk inte visar hänsyn.

Jag vill inte att det ska göra ont i öronen eller störa andra när jag är ute och leker av mig med skotern, men som motorfantast måste jag ju vara ärlig och säga att ljudet är en del av upplevelsen. Älskar när ljudet sjunger ut det den där lite mer smattrande sången, men inte högre skrikande för den delen. Och jag tror många andra motorfantaster håller med mig!

Jag har faktiskt köpt en speedtech burk efter många om och men. Och jag skulle vilja säga att anledningen till att jag köpte den är ca 30% för gooare ljud och 70% för att få mer plats under huven. Blir mycket lättare att komma åt o kolla oljan, hålla rent runt kedjehus och bromsar och att spänna kedjan. Dessutom får jag nu plats att montera in en liten "låda" för verktyg, k-sprit och annat. Vad gör det om jag nu skulle tappa 2-3hk, som jag förmodligen inte skulle känna, när jag vinner så mycket annat?

Hoppas bara den inte låter för mycket, då kanske man kan modifiera den lite.

Slutsats: Jag har full förståelse för alla som monterar in annan slutburk - men använd ert OMDÖME och visa HÄNSYN!!

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vilken led i Kalix har dom tagit bort till iår och varför ?

Den vid Jägarbo som ansluter till Bredviksleden.
En dåre drog tydligen full mutter med hur många dB som helst och tog inte hänsyn till den stackars hästen som kom efter hästvägen. Hästen skenande och flickan på hästen var mindre lycklig över situationen.

Dessutom så körde galningen alldeles vid hästvägen/efter hästvägen istället för efter leden vilket inte gjorde saken bättre.

Skoterklubben svartmålades för att de inte håller koll på buskörningen.
Varför vet jag inte, är väl Polisen som har hand om lagen och antagligen var han inte ens med i klubben utan är bara en sån som gnäller på dåliga leder inne på klubbens hemsida.

Till en början så var markägarna på G att stänga ALLA leder i Bredviksområdet, dvs de mot Bjumisträsk, Vånafjärden, Rudsträskbacken.

Efter förhandling med skoterklubben så blev endast Jägarbo-leden avstängd.
Vad roligt det hade blivit för många om alla lederna blivit avstängda.

Så där ser man hur mycket skit en idiot med dB-rör kan ställa till med, och sedan ser man på röstningen hur många som tycker dB-rör är kEwL.

Det var inte bara dB-rörets fel, men det spädde på det hela otroligt mycket, största felet var i skallen på föraren, han röstar antagligen på alternativ 2 i denna röstning och ville visa hästen hur bra det låter.
:stupid::stupid::stupid:

Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
fy f*n vilken idiot. Tur att det bara var Jägarbo leden som blev avstängd. Hade inte varit kul om alla andra oxå blivit avstängda.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det här är nog bara början . tyvärr. Ju fler som kör med oljudsystem destom mer begränsningar.

Erzon

Medlem
18 nov 2007
36
0
1
Falun
Angånende hur många som kör med slutburk och betalar avgift till någon klubb, så kan jag iaf säga att jag betalar avgift.

Den där "drummeln" som körde förbi hästen, säker på att just han hade slutburk? eller är det bara en slutsats som du drar?

Jag tror att det viktigaste är att man kör med insidan, oavsett om man kör med burk eller utan, kör man nära boende mm så får man atomatiskt ta det lugnare. Vid möte får man sakta ner, vid dålig sikt får man också sakta ner... Och så vidare. Tror man kan fortsätta i en oändlighet med en sån här diskution.

Trotts att jag kör med slutburk så kör jag (enligt mig själv) vettigt, men har däremot mött flera som "idiotkör" utan slutburk (självklart även mött sånna med burk) Så jag tror att det beror mer på föraren än på slutburken, tycker dessutom inte att min burk låter mycket mer än originalburken. Dock är maskinen nu mycket rappare på lägre varv. Men jag tappar lite i toppfart, men det kan jag leva med då jag inte är ute efter att pressa på sjön utan få bra fart/efekt innan ett hopp/kulle/dropp... mm

Detta är inte riktat negativt mot någon, bara ett ytterligare sätt att se på det. (Så som jag ser på det)

Ta det lugnt i vinter, kör med insidan.

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Angånende hur många som kör med slutburk och betalar avgift till någon klubb, så kan jag iaf säga att jag betalar avgift.

Den där "drummeln" som körde förbi hästen, säker på att just han hade slutburk? eller är det bara en slutsats som du drar?

Jag tror att det viktigaste är att man kör med insidan, oavsett om man kör med burk eller utan, kör man nära boende mm så får man atomatiskt ta det lugnare. Vid möte får man sakta ner, vid dålig sikt får man också sakta ner... Och så vidare. Tror man kan fortsätta i en oändlighet med en sån här diskution.

Trotts att jag kör med slutburk så kör jag (enligt mig själv) vettigt, men har däremot mött flera som "idiotkör" utan slutburk (självklart även mött sånna med burk) Så jag tror att det beror mer på föraren än på slutburken, tycker dessutom inte att min burk låter mycket mer än originalburken. Dock är maskinen nu mycket rappare på lägre varv. Men jag tappar lite i toppfart, men det kan jag leva med då jag inte är ute efter att pressa på sjön utan få bra fart/efekt innan ett hopp/kulle/dropp... mm

Detta är inte riktat negativt mot någon, bara ett ytterligare sätt att se på det. (Så som jag ser på det)

Ta det lugnt i vinter, kör med insidan.
:rock:
Helt rätt

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Som Mikael skriver...

....Det var inte bara dB-rörets fel, men det spädde på det hela otroligt mycket, största felet var i skallen på föraren, han röstar antagligen på alternativ 2 i denna röstning och ville visa hästen hur bra det låter.
:stupid::stupid::stupid:
Gjorde ju knappast saken bättre eller hur ?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Känner mig som en hyffsat mogen och omsorgsfull kille.

Jag har faktiskt köpt en sk. slutburk efter många om och men.
Och jag skulle vilja säga att anledningen till att jag köpte den är ca 30% för gooare ljud och 70% för att få mer plats under huven.
Blir mycket lättare att komma åt o kolla oljan, hålla rent runt kedjehus och bromsar och att spänna kedjan.
Dessutom får jag nu plats att montera in en liten "låda" för verktyg, k-sprit och annat.
Vad gör det om jag nu skulle tappa 2-3hk, som jag förmodligen inte skulle känna, när jag vinner så mycket annat?

Slutsats:
Jag har full förståelse för alla som monterar in annan slutburk -
men använd ert OMDÖME och visa HÄNSYN !!

:rock: Bra skrivet ! :rock:

B

Biosteel

måste ju få fråga.

alltså dom absolut flesta på detta forum verkar vara emot eftermarknadsburkar precis som jag. men åker man ut en dag så märker man att det inte är samma mängd som hatar dom här burkarna ist så används de av alla . inte ofta man ser en skoter som inte lever om som om den skulle gå mach 2. är det så att det är många som hycklar på detta forum eller är det jag som bara ha sett allmänt många skotrar med burkar ? :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur många av er tror att vi skule få fortsätta och köra snöskoter ute i naturen om ALLA skotrar var utrustade med oljudsystem ?
För inte ens på crossbanorna är det tillåtet att köra omkring med slutburkar (som lever om) !