skillnad chassi -99 mot -00/01 mxz

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
hört massa snack om att chassit på mxz 600 från -99 skulle vara betydligt sämre än chassina från -00/01? dvs att dom spricker/kröks lättare.

stämmer detta? eller är det bara det klassiska skitsnacket? :eviltongue:

sen finns det några andra fördelar/nackdelar mellan -99, -00, -01?

annars har jag bara hört bra om dessa skotrar, att det är ett riktigt värt köp! vad tycker ni? finns det några andra skotrar i den prisklassen som kan konkurera med mxz:n?

schizoo

Välkänd medlem
29 okt 2008
148
0
6
Boggien på -99 är inget att rekommendera.. Den fick SC-10 II boggien -00.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
boggien är bra om du vill ha bollarna i halsen!

den slår tillbaka och de är svårt att ställa in.., den går inte heller skjusa på, elller de går men inget att rekomendera, inga långa svänger iaf!

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
boggien är bra om du vill ha bollarna i halsen!

den slår tillbaka och de är svårt att ställa in.., den går inte heller skjusa på, elller de går men inget att rekomendera, inga långa svänger iaf!
Men den håller iaf? boggien alltså.
Sen såg jag att du hade haft en sådan skoter förut, vad tyckte du om den?(förutom det här med boggien då), var det nått att ha så att säga? :)

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
klart en bra skoter! boggien kan man ju byta ut om en lynx boggie från 01-03, de kmr bli en helt ny skoter, mena annars så motormäsigt så går den klockrent plus att chassiet är hållbart, men man måste pillra lite på utsidan typ bukskydd, drevning, 38s matta, hälst en annan boggie då har du en underbar skoter!!! plus en styrhöjare såklart

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
-99 hade boggin från det gamla chassit och dom som ville fick lämna in den igen och uppgradera den så den fungerade som den ska men tydligen var det inte många som gjorde det så dom flästa "sparkar bakut". Jag har inte själv kört en med XZ chassi men jag har pratat med en skoterfirma som säljer SKI-DOO för jag har själv varit intreserad av en lika. Annars ska allt vara lika som -00 enligt honom.

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
-99 hade boggin från det gamla chassit och dom som ville fick lämna in den igen och uppgradera den så den fungerade som den ska men tydligen var det inte många som gjorde det så dom flästa "sparkar bakut". Jag har inte själv kört en med XZ chassi men jag har pratat med en skoterfirma som säljer SKI-DOO för jag har själv varit intreserad av en lika. Annars ska allt vara lika som -00 enligt honom.

klart en bra skoter! boggien kan man ju byta ut om en lynx boggie från 01-03, de kmr bli en helt ny skoter, mena annars så motormäsigt så går den klockrent plus att chassiet är hållbart, men man måste pillra lite på utsidan typ bukskydd, drevning, 38s matta, hälst en annan boggie då har du en underbar skoter!!! plus en styrhöjare såklart

då kanske det är bättre att försöka hitta en -00 eller -01a. :) men men, får se

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Om man äger en 99:a så kan man montera ett ETS kit från AD Boivin och då få en riktigt trevlig boggie. Kostar ca 1000:-

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Har själv ägt en mxz 600 -99, och den kickar rätt rejält i whoopisar. Hållbarheten ser jag inte som något problem, men det finns bättre boggies som sväljer gupp bättre. Chassiet är det inget fel på, förutom att fotstegen är väldigt hala, och kanske en aning mjuka om man väger över 70kg. -00/01 har bättre fotsteg med halkskydd.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Nu blev jag intesserad när ni pratade om uppgraderingkitet, vad exakt gör de där kitet och vad byter man ut/sätter in?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har SC-10 boggien och den ger lite kickbacks när jag tänker efter men det inte ändå inte så jag dör eller bryr mig av det..

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag är iaf hel nöjd med min mxz 600 99". Det ända man igentligen kan klaga på är som skrivet ovan att fotstegen är lite hala och mjuka men annars tycker jag den funkar fin fint, har en 41,as matta på min och nerdrevead 2 kugg, funkar ju som en klocka. Om du ska åka och kolla på en 99" så kolla om det är sprickor i infästningarna för trailingarmarna, brukar inte spricka nån annanastans.