trimma före inkörning ?

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
intresserad att höra lite åsikter angående trimmning före inkörning, gäller en 2.takt 800.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Skulle nog rekomendera en inkörning innan man sätter maskinen i dynon iallafall.
Runt 30mil sen ska det väl vara ok.
Är ju kul att kolla vad det är innan trim också, Annars kanske du blir besviken efter trimmet.

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
Skulle nog rekomendera en inkörning innan man sätter maskinen i dynon iallafall.
Runt 30mil sen ska det väl vara ok.
Är ju kul att kolla vad det är innan trim också, Annars kanske du blir besviken efter trimmet.
håller med, är ju halva nöjet att märka den ev skillnaden, problemet är att jag har hamnat i en lite olustig situation, byte in min crossfire 8. -07 mot en likadan -08, på 07an hade jag byt pipa som du vet får man klippa o banka lite på skyddsplåten när man sätter på trimmpipa,åf ville ju ha orginal pipan på den ja byte in ,så jag tog helt enkelt pipan från 08an till 07an, (en ny skyddsplåt kostar 17-1800) men borde väl gå att svetsa på nåt stag på orginal pipan isf, eller så köra in maskinen med endast trimmpipa.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Att köra in maskinen med trim spelar ingen roll. Hur ska annars folk göra som t.ex borrar sina cylindrar? dom motorerna blir ju också "nya", men det är ju förutsatt att den är bestyckad för för pipan också.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Finns många som monterar på turbo på skotern innan den ens är startad.
Har själv trimmat många nya skotrar innan uppstart, kör på du.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Frågan kanske skulle ha vart "Bromsa/köra skotern i Dyno innan inkörning"?
Då menar jag att man kör den i bänk för att hitta tätt bestyckning/inställningar.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Det går också bra.
Kurvans utformning kommer att vara snarlik. Toppvarv skilja ytterst lite.
Kanske du inte riktigt kommer att ha lika mycket hk innan.
Med motor håller och injusteringar kan göras.

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Det spelar väl ingen roll om du kör in den med eller utan trimm.
Jag skulle göra det utan, sen sätta dit trimmet så man känner skillnaden!