Skoterbilder

D

Deleted member 6797

jo det är min baksida inne i stan ;) :rock:

nej det är mellan abisko och björkliden, går sjukt bra att fortfarande köra skoter där :beer:
förstod väll de. står ju att katterjåkk har typ 55cm:) här i piteå har vi typ mer sommar än stockholm å sundsvall:)
 
6

600xrs

600xrs: sköna bilder ;) vart är de ni är och kör och när?, ser grymmt skojj ut.
dom är och kör i skarkasvaara (samhällets stora sandtag)
precis som Polaris_Snow säger, 'sarkas' här i Gve...det var förra helgen vi var och körde. årets första bad för min del :) men det måste dock fixas lite, kommer bara en 50-60 meter eller nåt innan maskinen börjar blödda... ska testa justera ner ramperna lite och se om det hjälper, annars kanske man får fixa en annan helix?
 
6

600xrs

Hehe så badar du med pärlan =)

Hur bluddrar den? Tappar den varv eller börjar den få avgassmällar eller vad är de som händer?

/F
Tappar varv några sekunder och sen kommer den igång igen och går som vanligt. Händer bara om jag kör typ 50-60meter+, aldrig några problem om jag kör kortare än så.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det där brukar vara ett "vanligt" problem vad jag vet... det är att när skotern ska växla en "sista" gång när det går tungt, som det gör på vatten eller i klibbsnö, så orkar skotern inte först förren den får lite mera snurr på mattan.. händer ibland även på 800orn, även Lynx!

Det man kan göra är att köpa ett variatorkit då du får ny helix med brantare vinkar, så du får bättre backshift, eller så kan du vikta på variatorn med 1g och sätter den på clicker 4 istället för 3.. för jag antar att den går bra på led nu och sätter du på clicker 4 så kommer den övervarva istället :/

Jag tror detta är felet, för jag hade för mig du hade ny rem och att den gjorde sådär i snön när vi var ute å körde när ja hade Summit 600an och visade hur man hoppade å slog känt i mekaniska back-spaken så de ***** rassla till så kedjan nästan explodera, haha :D

Jag har vikter om du vill vikta på å prova men jag röstar på Vkit :)
 
6

600xrs

Det där brukar vara ett "vanligt" problem vad jag vet... det är att när skotern ska växla en "sista" gång när det går tungt, som det gör på vatten eller i klibbsnö, så orkar skotern inte först förren den får lite mera snurr på mattan.. händer ibland även på 800orn, även Lynx!

Det man kan göra är att köpa ett variatorkit då du får ny helix med brantare vinkar, så du får bättre backshift, eller så kan du vikta på variatorn med 1g och sätter den på clicker 4 istället för 3.. för jag antar att den går bra på led nu och sätter du på clicker 4 så kommer den övervarva istället :/

Jag tror detta är felet, för jag hade för mig du hade ny rem och att den gjorde sådär i snön när vi var ute å körde när ja hade Summit 600an och visade hur man hoppade å slog känt i mekaniska back-spaken så de ***** rassla till så kedjan nästan explodera, haha :D

Jag har vikter om du vill vikta på å prova men jag röstar på Vkit :)
Jag skulle mera tro på att den varvar ihjäl sig inte att den går tungt och inte orkar hålla varv.
Så det blir att dra om justerskruvarna till ramperna till 1 och sen ut och testa igen, när vi nu får lite värme igen.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jo, men vilken sorts lina tänker du? Kastlina? Isåfall så behövs inte den under senvåren.
Skidorna blev bortrationaliserade tillsammans med foxarna. Oavsett vad någon foxförespråkare säger.:D
Trots det är den så äkta den kan bli.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Till kalvmärkningen har du väl linor?
Jag vet inget om renskötsel så jag tror så klart på dig.
Här i dalarna finns foxarna kvar så också skidorna.

Jag tror du har en perfekt maskin.
Men är det nått ihopplock eller varför är det så många olika färger på den?
Gul buksida har ja inte sett från AC tidigare.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Kalvmärkningarna sker sommartid. Utan skotrar. Linorna behövs inte under de sista veckorna under våren så då blir de ofta bortrationaliserade från skoterutrustningen.
Notera på bilden att rangern och rmk:n till höger saknar skidor.:)
Säkert finns det en bra anledning till att skotrarna står sådär, lämnade. Säkert finns det också en bra anledning till att de saknar linor, därom vet jag icket.

Sidokåporna är pirat(?) från bengans. Huven råkade jag hitta begagnad i Luleå genom att ringa den lokala handlaren. Huven kommer ursprungligen från en orange C8 men förra ägaren lackade om den, lackerare som han var. Slet bara av de dekaler han satt dit(slednecksdekaler är inte min stil) och flyttade över alla grejer från originalhuven. Sammanlagt landade det på strax över 1500:-, att jämföra med original som hamnar på 10 000+moms. Lite billigare att paja dessa grejer med andra ord.