Skoterbilder

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
David:

Nya skidor + bukplast på nytron?
japp de gamla skidorna var ganska slut efter knappt 1400mil på skotern så jag tog och satte på ett par skidor som jag haft liggandes ett par år och oj vad den styr nu :p Bukplasten skar jag ut från en 1,5x1m och 4mm tjokt plastskiva som jag köpte på Storumansplastindustri, jag hade tappat den bakre orginalplasten så då fick det bli det här istället.


Så här kan det gå när man lutar emot lite för mkt när man kör på skrå.
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
David mach z, du bör ju nästan lägga ut en tråd om allt du behövt göra med din mtx, vid vilka mil osv.. det skulle vara riktigt intressant.
snacka om långtest!!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
David mach z, du bör ju nästan lägga ut en tråd om allt du behövt göra med din mtx, vid vilka mil osv.. det skulle vara riktigt intressant.
snacka om långtest!!
Ja det kanske vore ngt:) men det är ju inte så mkt jag behövt byta 1 boggi, slides är jag inne på 3:e uppsättningen och ny matta och sen 1 bränslepumpsrelä men sen kan det ju finnas mkt annat som är i behov av byt tex så sitter det bara 2 vändhjul för tillfället då ett for i ett hopp i påskas.
Idag passerade mätaren 1410mil hmm jag som hade hoppats på 1500 mil innan maj.


Här kommer lite fler bilder:)



I påskas så hade jag hand om flera guidade turer vara två turer så var det strax över 50 pers som skulle med puh...


Nytron fick jobba hårt med 2 kälkar efter :)


Test av ett litet hopp med madrass






Ryfjällstoppen


Från dagenstur
Leden bara sjönk ihop, det märks att värmen gått hårt åt på snön.


Men på kalfjället var det lite hårdare iaf


Det var allt för tillfället.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Några bilder ifrån påsken i Gauto/Adolfström, jag kör Polaris och en vän kör en ny Skidoo Renegade











Släppte av lite på slutet första repan när jag inte visste om det gick att passera drivan högst upp och skotern drog lite åt höger där det inte gick att komma över den stora hängdrivan så jag vart tvungen att vika neråt, hjärtat höll på att studsa ur bröstet på mig. Gick ju naturligtvis inte att stanna och som ni ser nere till höger så lyckades jag ofrivilligt sikta in mig på ett stort stup, och som ni andra bergsgetter vet så ser man marken ibland 50+meter ner när man närmar sig en sån knöl fast själva stupet "bara" är 10meter. Enda man kan göra är att hålla i styret, ge lite gas och hoppas på det bästa när man glider över kanten... att man inte kommer att landa på en stor sten 20meter ner men det gick helt perfekt denna gången ;) Dom är bra sjuka jänkarna som dundrar upp för bergen som är 20ggr högre och man nästan vet att det inte går att ta sig ner igen med hel maskin och hela ben om man måste vända neråt eller hamnar ur kurs.. men kickarna är ju så sköna :)










Ja, och en den klassiska Ski-doo bilden, på hur det alltid slutar.. sneee, tacka vet jag POLARIS ;)
 
Last edited:

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Happ, här är man på väg ut för att hjälpa en polare som kört slut på soppa uppe på ett berg. (De man ser i bakgrunden.)
Man blir lika glad varje gång nån ringer och väcker en, haha. :p

Kanske inte syns, men de som är gjort på skotern är bla. 44,as matta, nerdrevad 3kugg och 250mm styrhöjare. Mycket roligare maskin nu kan jag lova.
Den dagens kläder, de bjuder jag på. :biggrin1:

 
4

426H

Surfshorts på skoter? Första gången man sett det, men det är ju efter påsk så varför inte? :D
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Lubsor det är tur att du finns så att folk har ngn att ringa till när de behöver hjälp! Jag tycker din skoter är riktigt snygg:p saknar min gamla Mach Z när jag ser din fina skoter.

Idag var det -4C på morgonen och strålande sol:) Underbart!
Vi var 4 gubbar som gav oss ut idag Vi hade precis innan bestigit toppen i bakgrunden.


Sen så var vi upp på Ryfjällstoppen och på vägen ner därifrån så hittade denna bergsidan.


Det blev 10,3 mil för min del idag med skotern och sen så hände detta ca 8 km hemifrån.


Det tog tvärstopp efter att ena skidan skar ner i 55km/h i snön och skotern gjorde en flygtur och även jag.
Den stor röda ringen där slog skotern runt och landade där den ligger på bilden och den lilla röda ringen där landade jag med huvudet före ner i snön.
Både jag och skotern satt bra hårt fast i snön efter våra flyg turer. min flyg tur var ca 8 meter innan det tog tvärstopp.


Jag hade verkligen änglavakt som inte fick skotern på mig när jag låg där med huvudet fastkört en bra bit ner i snön.
Här ser man spåret som jag plöjde upp med kroppen strax till höger om skotern eller i mattans förlänging så att säga.


När väl skotern var uppe så kunde man börja se om ngt var skadat.
Ja ngn stans rann det olja ifrån iaf :(


Och framvagnen har fått sig en ordentlig smäll då skidspetsarna sitter ca 7-10 cm olika långt fram :S
Och rutan for löss och ena handtagsskyddet gick av.


Efter hembogsering av gamm nytron så var det bara att ta lastarn och köra in gammratet i garaget för närmare kontroll.


Men nu går den igen även om den rycker mer en en 2taktare men men vad gör det :)
Oljan verkar ha runnit in i luftburken och sen vidare ut så jag hällde i lite ny olja och nu går den som en dröm och framvagnen kan man säkert rikta till sommaren:p
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Här kommer några bilder från dagen runt Helags i jämtland. Ni får ursäkta bildkvalitén har plåtat med mobilen. I morgon sticker vi mot Vemdalen =)







 
B

Buktholmen

Fan, kom ju på idag att man kan lägga in bilder här! Lite bilder från påsk, men det kommer mer bilder senare, från februari bl.a!



 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Här kommer några bilder från dagen runt Helags i jämtland. Ni får ursäkta bildkvalitén har plåtat med mobilen. I morgon sticker vi mot Vemdalen =)


Stop i storhognas camping va? :) Tyckte jag såg den nere bredvid min skoter.