Yamaha RX1 Mountain -03

dahakan

Medlem
16 nov 2008
24
0
1
Funderar på att köpa en rx1 mountain är det en maskin ni skulle rekomendera mig att köpa eller är den bara stor och klumpig??
några kända fel och barn sjukdomar som man ska tänka på att kolla efter??
tar den sig fram bra och räcker motorn till när de blir tung körning i mycke brant och puder???
 
E

ejwbegysv

Ingen skoter jag skulle rekommendera till någon faktiskt...

Ska finnas en tidigare tråd ang. detat tror jag...
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Minns att snowmobile gjorde ett mountain-test för ett antal år sedan med summit 800, rmk vertical escape, moutaincat 900, ranger mountain 800 å rx1 mountain...
Rx1:an var den enda skotern dom lyckades köra fast i utförsbacke...
Sen om man körde fast nån av dom andra maskinerna så räckte de oftast med att nån drog i skidan så kom dom loss igen. Rx1:an fick dom gräva å svära lös... :p
Var inte tillräckligt rapp för att ta sig fram bra i snön, de var mer klipp i tvåtaktarna å de gjorde tydligen stor skillnad...
De dom tyckte den passade bäst till var att imponera på tjejer med, men de hade inte testförarna ork till efter att ha burit runt på den hela dan...
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Känner att jag måste justera ner BS-nivån lite.
Har ÄGT en sådan i 3 vintrar och nästan 900 mil.
Bensin förbrukningen låg mellan 1,4-1,9l/mil med nån topp runt 2l/milen.
Finns ett par minus,som alltid(förutom på ski-doo då förstås)
1 Skidorna var samma smala som satt på den korta modellen(jag monterade breda plastbelag).
Detta var innan yamma kom med mountainskidor.
2 Dämparna var av den billiga typen(inte renoveringsbara)och jag fick byta den bakre i boggien mot en öhlinare,då den första blev krokig.

Bytta delar på 900 mil:2 uppsättningar slides,4 bussningar i boggien,1 dämpare i boggien,that's it!
Åtgärder på motorn:Zip,sero,nada...och den har nu gått 1100 mil och fortfarande INGET gjort åt motorn,förutom olja/filter 1 gång/år.
Inga insugsgummin,packboxar eller kolvringar.

Kan mycket väl rekommendera en sådan om dämparna/skidorna är bytta mot bättre(och NEEJ,du behöver inte en styrhöjare som är 1,2 m hög för att kunna köra).

Fastkörningar inträffade,men hade man bara sinnesnärvaro att släppa gasen i tid så var det inga problem att få upp den på egen hand,UTAN att bli svettig.
Handlar om teknik,smågrabbar som tror att man LYFTER upp en fastkörd skoter.

Ang påståendet att den inte skulle vara tillräckligt rapp för att ta sig fram i snön,så minns då jag ett flertal gånger som jag fick spåra då polarna inte klarade sig(renegade 800 och gt800,ooops ski-doo igen)

Föreslår att man har verklig erfarenhet om man ska uttala sig och inte gå efter vad andra har tyckt/anser.

Mina 2 cent,som det så populärt heter.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe vilken känga, du får otroligt mkt maskin för pengarna. Men INSE att den gör sig bäst efter lite modifieringar. Kolla sekundären efter sprickor, det kan vara ett tips. Och som vanligt, oavsett RX'1 modell så är dom djälvligt tunga när man sitter fast..

Men klen motor , inte rapp ? Vad är det för skit snack.
 
E

ejwbegysv

Har kört RX-1 MTN -03 i varierande skoterföre, hård led, Mjuk led, vatten, blötsnö, pudersnö och sjukt mycket puder... Som bevis har vi några kort längre ner..

Som touringskoter fungerar den bra tycker jag, dock är det lite speciellt att sätta drag på dessa skotrar,,,
Härligt sound och bra driv i motorn, men motorbromsen är irriterande (speciellt med de smala skidorna)..

Vi har kört fast denna skoter i nerförsbacke också, har även vältl med den mitt på en led en gång utan att fatta vad som hände....

Vill man ha en glidarskoter och hålla sig mest på leden (dra en repa rakt upp på en fjällkant ibland) så är det en trevlig skoter... Vill man ha en lekskoter så finns det mycket bättre allternativ för samma eller mindre pengar...





 

dahakan

Medlem
16 nov 2008
24
0
1
hur är dom att ligga och köra efter led en sådär 10-15mil???
hur stor är bränsletanken??
tar den sig fram bättre än en mountain max t.ex?

Tackar för alla bra och snabba svar :beer:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sen beror de ju också mycket på förarn. Hur erfaren han/hon är och hur bra han/hon är på att hantera skotern i olika situationer.

Vid fastkörningar kan man inte bara skylla på skotern. När du känner att du håller på att fastna, släpp gasen, kliv av och packa snön under skotern å medarna, lyft den bak till och försök packa snön under mattan också och sen be nån komma och dra i medan om man är flera.

Som sagt, skyll inte allt på skotern. Oftast är det förarns fel.
 
E

ejwbegysv

Sen beror de ju också mycket på förarn. Hur erfaren han/hon är och hur bra han/hon är på att hantera skotern i olika situationer.

Vid fastkörningar kan man inte bara skylla på skotern. När du känner att du håller på att fastna, släpp gasen, kliv av och packa snön under skotern å medarna, lyft den bak till och försök packa snön under mattan också och sen be nån komma och dra i medan om man är flera.

Som sagt, skyll inte allt på skotern. Oftast är det förarns fel.
Lite Off Topic iofs.. Självklart är det ju mycket upp till föraren också,,, Var ju inte det han frågade... Men en nybörjare bör välja en Summit 550f, M5 eller liknande ist...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Enda du MÅSTE byta är skidorna och slänga på isrivare, sen beroende på hur låång du är ev. en styrhöjare.

Men som sagt en mycket trevlig skoter så länge du inte enbart kör puder (då finns det bättre maskiner).

10-15mil på led är inga problem, relativt tyst och bränsle snål skoter.
Tanken rymmer 45liter (om jag inte missminner mig).

Håller även med Stins1 hänger mycket på föraren.
 
E

ejwbegysv

hur är dom att ligga och köra efter led en sådär 10-15mil???
hur stor är bränsletanken??
tar den sig fram bättre än en mountain max t.ex?

Tackar för alla bra och snabba svar :beer:
Som ledräcer fungerar den ganska bra... Dock är boggiedämparen som sagt inte mycket att hurra över (dom flesta har nog redan bytt vid det här laget).
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe har fan kört på värre ställen med min korta RX'1a utan att fastna :) Fast det finns en hel del gånger har fastnat också :) Där av förlängd nu. I blötföre utan bär är det få skotrar som går. Men RX'1an är tung och helst ska man väga runt 100 för att har kul med den :) Men en grandtouring är dom oslagbara. Som en hopp och lek maskin finns det bättre. Personligen tycker jag RX'1an är hur kul som helst att leka med på pudermyrarna.. men man får a l d r i g någonsin slappna av om man inte vill fastna.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Lite Off Topic iofs.. Självklart är det ju mycket upp till föraren också,,, Var ju inte det han frågade... Men en nybörjare bör välja en Summit 550f, M5 eller liknande ist...
Jo det var lite off topic och inte just det han frågade efter men på dom flest som har skrivit här så låter de som att de inte går att köra skotern i djupare snö än 50cm för då sitter du fast. Det var de ja mena..kanske skrev lite dåligt :)
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
tar sig en viper mountain och mountain max fram bättre i jämnförelse eller?
Lätt, utan tvekan alltså, om man jämför med första modellen av rx1 mtn -03. MM 700 eller viper mtn är grymmt mkt roligare maskin, framför allt mycket lättare också, har du nån av dom skotrarna med pipor,v-kit så drar du en rx1 mtn när du vill i lössnö !. Skulle absolut inte köpa en rx1 mtn -03. Riktigt tunga maskiner 309kg torr, funkar ju bra på led och sånt. Men enbart lek/köra puder så är MM/viper mtn mkt bättre val om det är yamaha du ska/vill köpa :D
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Har kört RX-1 MTN -03 i varierande skoterföre, hård led, Mjuk led, vatten, blötsnö, pudersnö och sjukt mycket puder... Som bevis har vi några kort längre ner..

Som touringskoter fungerar den bra tycker jag, dock är det lite speciellt att sätta drag på dessa skotrar,,,
Härligt sound och bra driv i motorn, men motorbromsen är irriterande (speciellt med de smala skidorna)..

Vi har kört fast denna skoter i nerförsbacke också, har även vältl med den mitt på en led en gång utan att fatta vad som hände....

Vill man ha en glidarskoter och hålla sig mest på leden (dra en repa rakt upp på en fjällkant ibland) så är det en trevlig skoter... Vill man ha en lekskoter så finns det mycket bättre allternativ för samma eller mindre pengar...
Åh fan,hade ingen aning om att man var en så grym skoter ryttare,det är fan ett konststycke att lyckas med att tippa på det viset.......eller kanske säger en del om föraren?????:hmmmm:

Nånting jag själv aldrig lyckats med på 3 olika 4-taktare/2500mil.....Meeeen,går man in för det så ska man väl lyckas.

Man ska som sagt helst inte vara byggd som en räka om man ska kunna utnyttja maskinen:laugh:
 
Senast redigerad av en moderator: