Yamaha RX1 Mountain -03

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
mikael_n: var har du hittat den infon?alltså 267 kg.låter som rent bull tycker jag
skulle den väga det torr så låter 309 rimligt som tjänstevikt.

enligt ntc data och fritids mätning

"På vågen före ombyggnad, 347kg blötvikt (tankad och klar)!"

en viper mtn med back och elstart väger ganska precis som min vector mtn utan back dvs lite mer än 300 tankad och klar.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
mountainmax:
Tjänstevikt, kg: 295

viper mountain:
Tjänstevikt, kg: 280

rs vector mountain
Tjänstevikt, kg: 300

rx1 mountain:
Tjänstevikt, kg: 310

apex mtx:
Tjänstevikt, kg: 290

dessa uppgifter enligt vv.se
vet ej hur mycket man ska tro på dessa,det är upp till var och en

E

ejwbegysv

mountainmax:
Tjänstevikt, kg: 295

viper mountain:
Tjänstevikt, kg: 280

rs vector mountain
Tjänstevikt, kg: 300

rx1 mountain:
Tjänstevikt, kg: 310

apex mtx:
Tjänstevikt, kg: 290

dessa uppgifter enligt vv.se
vet ej hur mycket man ska tro på dessa,det är upp till var och en

VAd gäller det för årsmodeller? Tråden rör sig ju om den första RX-1 MTn...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
mikael_n: var har du hittat den infon?alltså 267 kg.låter som rent bull tycker jag
skulle den väga det torr så låter 309 rimligt som tjänstevikt.

enligt ntc data och fritids mätning

"På vågen före ombyggnad, 347kg blötvikt (tankad och klar)!"

en viper mtn med back och elstart väger ganska precis som min vector mtn utan back dvs lite mer än 300 tankad och klar.
Är ju en fördel för NTC och deras bantning om den väger _väldigt_ mycket.

Toksurfade efter lite siffror och fulltankad och klar så väger den 696-697lbs vilket blir 315-316Kg
Detta gäller alltså för en RX Mountain -03.

NTCs siffror kanske var med mattan full i blötsnö...:hmmmm:

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Den dagen en viper mountain är 15 kg lättare än en mountainmax original så kommer solen upp genom golvet... Bara motorn i vipern ä 8 kg tyngre än mm:ens. I övrigt är det endast små skillnader mellan skotrarna så vipern är tyngre än mountainmax.

//Rob

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
mins inte vilken tidning de va men de va ju någon som gjorde tester mellan std F7 och RX1 mountain när dom båda kom (03 båda 2), och då tog F7an Highmark, samt kom fram bättre i största allmänhet i "djupsnön".

Sen hur partiska dom va låter jag vara osagt. Men jag tycker det säger en del om maskinen.

Och ja, jag har kört en RX1M om det nu är viktigt för att man ska få delta i tråden. Och ajg tycker då inte den är någon höjdare i lössnö. Men å andra sidan tycker jag inet att yamahas 4-t är värt 5 öre innan 2005.

mvh. mek på yamahacenter

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Funderar på att köpa en rx1 mountain är det en maskin ni skulle rekomendera mig att köpa eller är den bara stor och klumpig??
några kända fel och barn sjukdomar som man ska tänka på att kolla efter??
tar den sig fram bra och räcker motorn till när de blir tung körning i mycke brant och puder???
Hej, tänkte berätta lit om maskin, då jag Faktiskt äger en, den väcker mycket känslor och kommer alltid å göra, finish och utseende har den ju,
och alla som inte kör yamaha är bara sura och behöver inte kommentera och köra hörsägen.

Maskinen är tung!

Motorn uppväger otroligt mycket.

Har användt maskin till allt möjligt, dragit sladd ochså, men i och med att den behöver mycket snö för kylningen så kan man inte ligga å köra sakta på hårda spår, den är ju ochså hög. Men isrivare borde lösa det, har inte provat. Den är tung om du kör fast, men det "bestämmer" du ju själv!
Jag är skitnöjd!! Men , jag tycker den i alla fall är för tung för den typen av boondocking som jag vill syssla med så jag behöver byta till en lätt lång maskin, tyvärr..kommer sakna den som tusan...har kört 250 mil med min.
Om den är stark???skiter björnar i skogen..:beer:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Motorn är tung.. iförhållande till vad ? :)
Hela skotern är tung, men motorn i sig är relativt lätt. Finns 2t tripplar som väger lika...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
ALLT är tungt då man sitter fast.
Känns den tung då man kör, nah (har iofs ingen MM utan en Warrior).

En 2T trippel som väger som RXen är mycket tyngre fram än RXen.
RXen är tyngre att lyfta bak pga ljuddämparen.