Phazer 467 moutain?

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Ja nu vare daxx, pga många olika andledningar ska Kissekatten krängasbort inom en snarframtid och skoterlös kan man ju inte va, så då fick man ta vad man har.

Recept
1 St phazer I
1 St Rotax 467 med behövande delar
1 St Polaris Variator
2 St TM 34or från 04as ProX med öppna filter filter
2 St Drivhjul 2,52s delning
1 St Arctic 345 Boggie med "droppbakets" eller vad det nu heter med Foxdämpare och Racing fjädrar
2 St Fotholkar Moddade Zr 440
1 St Indy Hydralbroms
1 St Crossdyna

Ska Göras :
Riva bort allt som Yamaha inte lyckas göra som jag vill ha det.(har självställt frågan, undra vad som blir kvar:aetsch:) Bygga om bandtunnel för kylare har inte bestämt mig för en eller två? någon som har synpunkter? med tanke på att Zrn har 2 små smala avlånga? och en liten fram och den klarar sig ju? ,345s matta,hållbarare fotsteg och tunnel
Rejällyftbåge bak och fram. Styrbågen flyttas fram 5 Cm,även fotholkarna ska flyttasfram, Styrstag modiferas så det ska likna ProX 00, snea styrstången för att få plast med gasarna även ska styrstången rätas upp en hel del för bättre körställning. dämpar torn ska stagas mot styrbågen. Bygga om grenrör även måste Slutburk räknas ut och byggas om. Tank ska byggas, 10-15 liters minitank, Eventuell kanske en Rev440 racing tank. Motorplatta ska byggas. eventuellt omgjutning av huv om inte förstärkningarna får plats.
Vad jag ska ha för matta ha jag inte bestämt mig för, måste räkna kuggen på drivhjulen innan jag vet hur mkt jag törs stoppa dit, även hur mkt som går innan jag måste förlänga kedje huset? någon som har mätat får gärna skriva !

Mål :
En brutal Mindre yamhaig Phazer med bra viktförhållande :rock:

OBS! budget projekt, förvänta inga finputsningar ! :)

Bilder (mobil bilder) det är vad som gjorts, har inte riktigt börjat raggar ihop delar fortfarande.
OBS! motorn ska längre ned ! är bara ditlagd

Attachments

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Nu så har det hänt lite grejjer har byggt om styrstången så nu är den sne, även letat reda på en tunnel som jag ska använda som förlängning, också även fått hem en varitor, så ja ska börja bygga motorfästen, även ska jag hinna nita fast fotholkarna, plockat bort dom gammla. det är min plan för helgen, även mäta in boggien är tanken och bestämma om jag ska börja med droppbackets swingen eller om jag ska köra den gammla först? några synpunkter? för ja tro hon bli så hög annars .. .

/Croll
Bilder kommer senare ikväll

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Eftersom ingen annan svarar så måste ju jag göra det, annars slutar su väl visa bilder?!
Ser bra ut och kul att se att någon kan och vågar bygga..

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
ja du ikväll hans inte mkt, verkar ha blivit sjuk eller någotliknande..
men iaf började jag böjja motorfästen i platt järn letade åt en lagomt seriös hockeypuck av lillebror, även bockade jag ett nytt stag mellan fotsteg och styrbågen, det gammla va skrot.. började mäta för boggien och avgjorde hur långt jag måste förlänga, så i morgon så hoppas jag att förläningen blir klar iaf, + nitningen av fotholkarna, även om det hinns med ska tredje motorfästet byggas och börjas synkas med Sekundär variator och rem jag får i morgon.

iaf lite bilder på styrstången och holkarna

MvH Croll :) kommentera !!

Attachments

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Bara att placera in ny motor på min skoter tog lätt en vecka...
det lär ta mer för mig, men börja kan man alltid göra.. ochnär man gör sånt ska man hellst vara två.. en riktar den andra mäter.. underlättar..
hade det inte vara för att gasarna sitter så långt ner hade det inte varit några problem, kommer att måsta bygga om grenrör och pipa kanske kraftigt för att det ska rymmas ;)

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Ja du jag tryckte en 900 trippel i min 600zrt... Han jag köpte motorn av sa att den skulle passa rakt över "koppla in å kör grabben" sa han till mig och skrattade! Ja jag skrattade också och tyckte att de var lätt förtjänade 40hästar extra men men.... tjena... nu ett år senare håller jag på med att kröka om en psi pipa osv. Det var plugginn de ha ha ha:bootyshake:

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
näe jag förstår, ja det brukar oftast vara mkt helvete, men det är smällar man får ta, räknar väl vara klar där vi mars början om ja ha tur..
btw skets hela ***** helgen.. tunneln fick jag ej tag på, och handnit tången jag lånat var för lite och nypa med.. så det blev inte mkt gjort, men lite iaf, blir att skruva mer till veckan..

40hk, extra.. när du är klar lär du iaf vara nöjd :p

Mvh Croll

andreas500

Välkänd medlem
23 aug 2006
402
0
16
Hammerdal
Ja du jag tryckte en 900 trippel i min 600zrt... Han jag köpte motorn av sa att den skulle passa rakt över "koppla in å kör grabben" sa han till mig och skrattade! Ja jag skrattade också och tyckte att de var lätt förtjänade 40hästar extra men men.... tjena... nu ett år senare håller jag på med att kröka om en psi pipa osv. Det var plugginn de ha ha ha:bootyshake:
Det är ju samma chassie!?

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
någon som har bilder eller kan hitta bilder på hur en öhlins dämpare ser ut i framvagnen på en phazer, eller en orginal?

Btw, har hänt en del, börjat mixtra ihop boggie. hämtat tunnel och börjat nita lite mer, även hittat åt en riktigt motorkudde, börjat mäta in motorn och städat garaget :).. händer mer under vecakn ! BILDER KOMMER !

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
UPDATE :)

Nu ha de hänt litegrann :)

först det dåliga..
styrningen har ett smäckert fel..
tänkte inte när ja byggde.. så styrningen går åt fel håll..
nit tången är för svag.

nu till de bra :)
har fått tag på lite delar..
ävrn förlägninen från phazern ja kapa loss i helgen ska inte användas, har ritat upp en i durk plåt ist :D så den ska fast te veckan,, så i helgen ska motorn ned och grenrörsvetsas om..
!! :)

/Croll

Attachments

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Durk förlängning :)

Ja du, dom snälla killarna på Landins i kvarnåsen bockade plåten åt mig redan idag :) så de blir till att bygga i morgon kväll.. fredag är man alltid så slö.. också lastades ZRn upp på släpen för en dags körning i morgon på banan..

KOMMENTERA, tråkigt att ha 390 besökare, och 5 kommentarer?

/Croll

Ursäkta röran i garaget..

Tunneln ska kapas till så "fotstegen" slutar åt rätt håll ! även ska hemma byggd lyftbåge bak tillverkas, med mer uppåtböjd,så när man kör fast ska den int ligga under snön ! :)

Attachments

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
600an har lilla blocket... och 800 uppåt stora, så det skiljer lite, är inte exakt säker på vad som skiljer men skulletänka mig något sådant
Om man säger så inte ett ända motorfäste stämmde till att börja med... I alla fall så sitter motorn i nu med alla rätta mått! Problemet är att motorn sitter mera åt höger nu och lite mera upprätt så ena pipan kommer att titta ut genom huven om jag inte kröker om den. Men det är väll de man får betala för lite extra pulver ha ha ha

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Angående nittången så antar eller hoppas att du nitar med rostfria nita och då behöver du en "pump nit tång" jag menar en sådan som du trycker ihop som ett dragspel. Hittas tex på jula för ett par hundra. Hur går de annars med bygget? ser du ljuset i tunneln än ha ha ha. Micke

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Om man säger så inte ett ända motorfäste stämmde till att börja med... I alla fall så sitter motorn i nu med alla rätta mått! Problemet är att motorn sitter mera åt höger nu och lite mera upprätt så ena pipan kommer att titta ut genom huven om jag inte kröker om den. Men det är väll de man får betala för lite extra pulver ha ha ha

Pipor genom huven ser brutalt ut, men är inte alltid så praktist, :/
nu på phazern, insåg jag att 2 av motorfästerna i balken, sitter rakt för fästerna på motorn så jag bygger bara mig liknande som sitter på phazern orginal..

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Angående nittången så antar eller hoppas att du nitar med rostfria nita och då behöver du en "pump nit tång" jag menar en sådan som du trycker ihop som ett dragspel. Hittas tex på jula för ett par hundra. Hur går de annars med bygget? ser du ljuset i tunneln än ha ha ha. Micke
kan du ge dig fan på att jag gör :) extra långa med , gick med en dyrare vanlig popnit tång, men har haft en luftdriven, men den nöttes ut.. :evil:
men beställt en med min morbror så får den i morgon kväll :)

idag hanns det int med mkt, var och körde med kissekatten ist, hann typ 3åh en halv mil. rätt så kul :)

inatt byggdes motorstativ av nå rör, och ett motorfäste påbörjades
bilder kommer senare idag, då förhoppningsvis mer än ett motorfäste är klar ! :)

MvH Croll :)

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
så ja :)

motorfästerna är byggda, pga att motorfästerna på phazern är väldigt lätt att flytta så byggdes dom relativt fort, änn så länge bara punktade OBS! utan förstärkningar, seriösa sånna ska göras.. det gick som en dans förutom att styrstången måste byggas om en tredje gång :/ .. pga att styrstoppet stoppar i motorn, men det borde int bli några problem.. även fick jag tag på luftdrivna popnit tången.. eller vad man nu ska kalla de... så till veckan blire att svetsa motorfästen och bygga förlängingen klart,

BEHÖVER VERKLIGEN EN MATTA!

snart 500 besökare, fortfarande nästan inga kommentarer ? inte intressant nog ?

/Croll

Attachments