Phazer 467 moutain?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ouch... !!!

Aj aj aj aj aj aj.........

Det skär i mitt hjärta att se att du tydligen hänger upp motorn i båda övre vevstakslager lägena !!!!!!

Det blir OTROLIGT lätt brytningar i stakarna som knäcker de nedre vevstaks lagern ( i storändan )
Nållagren spricker och sen då du startar så "BAAAAAMMMM"

Kul projekt annars ! :hello:

.

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Sv: Ouch... !!!

Aj aj aj aj aj aj.........

Det skär i mitt hjärta att se att du tydligen hänger upp motorn i båda övre vevstakslager lägena !!!!!!

Det blir OTROLIGT lätt brytningar i stakarna som knäcker de nedre vevstaks lagern ( i storändan )
Nållagren spricker och sen då du startar så "BAAAAAMMMM"

Kul projekt annars ! :hello:

.
ajdå :/.. då få jag lov att kolla dom riktigt noga, när motorn plockas isär..
Tackför tipset !

:) tackar.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ser kul ut.

Borde gå få hyffsad snurr på den där kärran när du väl får allting att lira tillsammans.
Kan bara önska dig lyckat till :)

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
ser väldigt bra ut.

håller med 2 stroke där, lagern får för mycket tryck på ett läge.

annars så se till att göra färdigt projektet oxå : )

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
ser väldigt bra ut.

håller med 2 stroke där, lagern får för mycket tryck på ett läge.

annars så se till att göra färdigt projektet oxå : )

får kolla upp dom. annars ha ja en vev på gång ! har misstankar ändå att den kan va sne..

projektet har stått still i veckan, har tillbringat dagarna hos tjejen, men igår kväll så va jag hem och svetsade alla motorfästen klar,., nitade fast holkarna så dom sitter där dom ska, nitade förläningen, och skruvade lite i boggien, även letade jag åt nå för stärkningar. och i helgen händer det inget, för då äre fest :) men under nästa vecka och jullovet då hoppas jag att jag har en mer eller mindre komplett skoter.. körbar (hållbar) hoppas jag innan februaris början iaf., gäller bara att hitta en matta i min prisklass..

som projektet står har det kostat mig ca 800kr..med motor,chassi,nitar,holkar, och diverse andra små delar, räknar på en byggkostnad under 4000tusen iaf. som sakt :) budget projekt

önska jag hade kvar alla bilder från mitt ETprojekt, det var också ett budget projekt, fast då som 12 åring, köpte en ET340 motor, skuren, renoverade upp den, köpte ett ET340 chassi och förlängde det så det passade 307mattan, flyttade boggie, bytte förgasare, byggde om variatorerna, styrstången och förstärkte fotstegen, och målade huven i svergies flagga,..

MvH Croll !!

Update kommer efter helgen !!!

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Hejhej ! :)
Nu är jag tillbaka på jorden..
Klarade skoterkortet i helgen också :) så snart kör man lagligt..

Det som hänt

Kylare ha byggts fast, nytt styrstopp har tillverkas och boggie har blivit mer komplett.. snart jul lov nu också, då ska den förbanne mig bli näst intill klar..

vilken höjd ska jag ha hon bak? tänker flytta ner främre svingen lite, så den reser lite mer. och hur jag ska bygga kylsystemet.. har min ide?
att dra bara utgående motor till ett T kors, sen ena slangen till kylaren och den andra tillbaka in till motorn, Sen från kylaren = kallvatten till motorn.. utan expansions kärl ?
Vill ha tips och kommentarer,,

Men kommentera allt, är tråkigt annars..

Attachments

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Du har en del pyssel framför dig.

Kolla med någon skrot om de inte har något skrotchassi liggandes med kylsystemet kvar. Borde finnas från någon gammal exciter eller något.

Annars går det ju göra en enkel historia med bara kylare och slangar också. Bara se till så att allting går runt :)

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
har ju det gammla kylsystemet från 467an, men den har gått nån lätt dragracing klass :S så den är ombyggd med kran osv allt möjligt för att få upp värmen fort i motorn, och ja vill int börja och hålla på med något sånt..

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Då är det bara att du bygger om också :)

Gäller bara att ha huvudet på skaft så du kopplar allt rätt.

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
hejhej .,.
nu skäms jag med min dåliga dokumentering..
har iaf hänt lite saker..
har snart förstärkt tunnlen klar :p nu sitter deet så att jag kan hoppa på skarven utan att det viker sig, boggien strax klar.. och hoppas att jag får pengar nu idag så jag kan köpa en matta och en kolv :) så då ska det snart börja lira ihop.. bilder kommer nog under dagen i morgon på det som hänt, :)

GOD JUL :)

/Croll

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vad ska det sitta för boggie och matta i den?
bulkheaden är väll i plåt på phazern? borde vara rätt enkelt att bygga motorfästen

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
hojhojj igen :)

nu ha julafton vare så nu fick ja lite tid..

ha vare ute nu i nån timme nu.. byggt fotholkarna klart så dom sitter där dom ska fastnitade, nu är chassit ihop nitat på riktgit, och sen ha jag satt fast vinkel plåten där stänklappen ska sitta, och bockat mig en lyftbåge bak som jag ska fästa i morgon.. så snart är chassit klart fotstegs förstärkare ska jag tillverka inom snar framtid..

forsatt trevlig jul :)

/Croll

bilderna

Attachments

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Tycker det är lite synd, har jag för lite bilder? för lite info? eller är jag bara allmänt tråkig? drygt 1000 besökare, typ 15 kommentarer?

snart lägger jag tråden någon annanstans..

:(