Variator setup till MM 700!

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Hittade den helix som Robster rekomenderade på KnRacing, men den är ju så dyr. Finns de inga billigare helixar att få tag på i Sverige ?

Istället för att göra en ny tråd så frågar jag här. Vet nån vars man kan få tag på en tunnare topplockspackning till 700an i Sverige? Verkar som att Kn har slutat sälja den.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Hittade den helix som Robster rekomenderade på KnRacing, men den är ju så dyr. Finns de inga billigare helixar att få tag på i Sverige ?

Istället för att göra en ny tråd så frågar jag här. Vet nån vars man kan få tag på en tunnare topplockspackning till 700an i Sverige? Verkar som att Kn har slutat sälja den.
Som vanligt så gäller www.richmotorsports.com eller direkt mailadress sales@richmotorsports.com. Jäkligt bra priser och grym Service. Även KnRacing har bra service! men tyvärr lite högre priser. Fast service är i vissa fall värt mer än lågt pris så jag handlar av båda. :)

//Rob
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Når du 145 så är det jäkligt bra. Men det är få som verkligen når dit annat än på pappret när man summerar alla optimistiska siffror som uppges för pipor, reeds, portning mm. Måste komma ihåg att motorn inte är ny också.

Bänkade min motor som gått drygt 830 mil i våras och med Benderpipor, reedspacers samt nya stift nåddes 121 häst. Dock är kompet på tok för lågt så nya kolvar och kolvringar hämtar säkert tillbaka cirkus 10 häst, men sånt är livet. Alla tror att de ska nå upp till maxsiffror, men väldigt få gör det.

Bänka och kolla och lägg upp här. vore kul att jämföra mot min första bänkning. =)

Tilläggas bör är dock att jag hänger på betydligt effektstinnare maskiner i acc pga bra variatorsetup.

//Rob
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Håller med Robster till 100%! Det är VÄLDIGT optimistiska siffror på pappren av tillverkarna, men inte lite siffror på bänkpapprena!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Har ju då bytt nya kolvar och total renovera motorn också, men får väl se vad som händer, känns så onödiga pengar att bänka
Själv säger jag exakt tvärt om. Bland de bäst investerade pengar man kan lägga. Optimalt injusterad bränsleförbrukning och effekt och efter ens körstil/önskemål samt en tydlig effektkurva att justera variatorer mm efter. Klockrent mao, och dessutom ruggigt kul att göra dessutom. :laugh:

Blir nu bänkning efter att nya kolvar, kolvringar mm monterats i vår/sommar/höst och därefter ny omviktning av variatorn efter effektkurvan.:D

//R
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jag håller med robster är som sagt svårt att veta hur du ska kalibrera variatorerna om du inte vet vart du har peaken.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Jag håller med robster är som sagt svårt att veta hur du ska kalibrera variatorerna om du inte vet vart du har peaken.
Har skotern på skoter&mc i kalix, mattias heter han som gjort allt jobb och han kan de där med trimning. Riktigt duktig. Men fårse, om jag bänkar så är det då bara för att se hur mkt effekten kommer att ligga på.

JeppeR: Lagt ut över 30k på skotern sen i Augusti hehe:D
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Robster: Ska bänka skotern nästa vecka nångång, fixat tid för bokning på PF racing i kalix så allt ska optilmal inställas, du kanske hade rätt iaf vad du skev tidigare :) Men testade den ihelgen och drå en gräns vad hårt skotern går nu och ändå är det för stora högfarts munstycken, så bluddrar på högvarven + att den får mkt olja nu när den är på inkörning, men kommer med resultat när den är bänkad osv ! ;)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Robster: Ska bänka skotern nästa vecka nångång, fixat tid för bokning på PF racing i kalix så allt ska optilmal inställas, du kanske hade rätt iaf vad du skev tidigare :) Men testade den ihelgen och drå en gräns vad hårt skotern går nu och ändå är det för stora högfarts munstycken, så bluddrar på högvarven + att den får mkt olja nu när den är på inkörning, men kommer med resultat när den är bänkad osv ! ;)
:) Klockrent! Ser fram emot att ditt leende kommer att vara ännu större när du är klar med bänkningen. Passa på att filma och fota för det är skitkul att ha sen. Självklart även be om bromspapper och diagram både före och efter justering! Helst digitalt såklart.

JAG väntar då med spänning!

//Rob
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
:) Klockrent! Ser fram emot att ditt leende kommer att vara ännu större när du är klar med bänkningen. Passa på att filma och fota för det är skitkul att ha sen. Självklart även be om bromspapper och diagram både före och efter justering! Helst digitalt såklart.

JAG väntar då med spänning!

//Rob
Det kommer jag säkert bli, kommer gå ännu bättre :) Och ja jag ska be om bromspapprerna och fota iaf, mitt batteri i videokameran är helt slut :( funkar bara att filma om jag har den på laddning, har inte hunnit köpa nått nytt menmen.