Nyförvärvet:Polaris Centurion 500

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Mycket grym gammal racer :rock: Du måste ju skicka lägga in ett klipp så man får höra ljudet!

TYPIII

Välkänd medlem
21 aug 2006
120
0
6
web.telia.com
Fariken va läckra skotrar ni gräver upp, du å din bror!! (om jag fattade rätt?)
Blir det samma puts på den där som på Liquifiren? Dreglade lite på "skoterns dag" ;)
Gratulerar!
Tackar!
Jo, vi är bröder, jag och Janne.
Nja...den här blir helt orginal, den känns lite för udda för att fixa till utvändigt så samma puts blir det inte.
Folket får väl nöja sig med ljudet istället.:hello:

J

Jas Gas

Jag håller inte med Yamaha_Nisse och Polaris-jimmy. värdet sitter ju i orginal skicket. skador och sånt i lack. det gör värdet högre. en veteran skoter ska inte vara hela perfekt!
Klart snygg maskin men vad du än gör så lacka inte om huv och nya dekaler då sabbar du skotern TOTALT mycket avundsjuk.:rock:
P.s vars bor ni så jag kan komma tjuva skotern.:D

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jaha när kommer ljudfilen då?!? Jag och resten av forumets 10 tusen medlemmar håller på vänta ihjäl oss på att få höra den gamle trippelns "cracklin'n'brapplin"! ;)

Visade bilderna för en intresserad arbetskamrat idag, han ryckte snabbt fram mobilen och visade sin uppstökade TX-L -80 och maskinerna ser ju nästan identiska ut sånär som på dekalen på sidan av huven. Dessutom har han även ett luftintag till vänster ovanpå huven, ser likadant ut men inte riktigt symmetriskt placerat (vad vi kunde se), är det orginal på TXL eller ej, vet du/någon? :)

TYPIII

Välkänd medlem
21 aug 2006
120
0
6
web.telia.com
Tror luftintaget är lika placerad, men är inte helt hundra.
Tyvärr tror jag soppapumpen har gett upp efter 20 år av stilhet.
Pumpar aldelles för dåligt för att mata dom 3 hungriga förgasarna.
En ny är beställd.
Blev lite putsning igår:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bilder på nyförvärvet som jag skaffat.
Helt orginal.

"Ljudet" torde väl vara som ur vilken trippel INDY som helst då tom avgasystemet är likadant.

Vill du att den skall se ut som en fabriks racer, så kanske detta är något för dig.......

http://www.aaenperformance.com/VintagePipes.asp

Gå in under Polaris Centurion.

FIN maskin, var rädd om den !

Lite Kuriosa :

Denna 500 trippel motor kan man säga är den första moderna trippel erans urmoder... :rolleyes:

* Den hamnade året därpå i den revolutionerande INDY-500 med samma motor som i ovanstående Centurion.

* Denna motor borrades upp och blev klassikern INDY-600

* Som i sin tur borrades upp och gjordes om lite grann och blev till INDY-650

* Som i sin tur utvecklades till INDY-RXL
( Sista årsmodellen är 1996 , om jag inte minns helt fel :hmmmm2: )

R.I.P.

.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Skoter porr:eek: Den där ska du vara rädd om! endast sett 1 enda IRL och man kan säga att den där motorn var långt före sin tid. Ser precis likadan ut som sista årsmodellen av Polaris trippel så ett välbeprövat koncept.

Grattis till inköpet må jag säga!

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
vet inte hur relevant det är i sammanhanget men jag hade en RXL 650 -92 ett tag förra vintern och enl. den del av regbeviset jag har kvar så var Tjänstevikten 285 kg...det är väl fulltankat men utan last tror jag??

TYPIII

Välkänd medlem
21 aug 2006
120
0
6
web.telia.com
Jaha när kommer ljudfilen då?!? Jag och resten av forumets 10 tusen medlemmar håller på vänta ihjäl oss på att få höra den gamle trippelns "cracklin'n'brapplin"! ;)

Visade bilderna för en intresserad arbetskamrat idag, han ryckte snabbt fram mobilen och visade sin uppstökade TX-L -80 och maskinerna ser ju nästan identiska ut sånär som på dekalen på sidan av huven. Dessutom har han även ett luftintag till vänster ovanpå huven, ser likadant ut men inte riktigt symmetriskt placerat (vad vi kunde se), är det orginal på TXL eller ej, vet du/någon? :)
Skulle vara roligt att se några bilder på TXL:en....så den finns i skellefteåtrakten då?

uman38

Medlem
12 jan 2009
18
0
1
Storuman
Jag hade en gång en Polaris indy centurion 500 -81 men tyvärr var jag tvungen att sälja den då jag fick total plats brist och lite brist på pengar. Långt ifrån lika frän som din då din är mer speciell då den inte har den framvagn som 81:an hade.. Men jag diggade min centurion som bara den och det var en oerhörd racer om man tänker på vilken årsmodell det var. Det är ju som att vinna på lotto varje gång man ser en som är i så bra skick som din. Och då kan ju kanske alla som inte suttit på en Centurion tänka sig hur det äör att köra en. Det är mer som en dröm..

Senast redigerad av en moderator:

TYPIII

Välkänd medlem
21 aug 2006
120
0
6
web.telia.com
Jag hade en gång en Polaris indy centurion 500 -81 men tyvärr var jag tvungen att sälja den då jag fick total plats brist och lite brist på pengar. Långt ifrån lika frän som din då din är mer speciell då den inte har den framvagn som 81:an hade.. Men jag diggade min centurion som bara den och det var en oerhörd racer om man tänker på vilken årsmodell det var. Men nu är jag ute efter en centurion igen så är det någon som sitter på någon eller någon som känner någon som har en centurion i årsmodell 79-81 får ni mer än gärna höra skriva en rad så jag får veta... Jag finns här med öppen hand för en centurion. :ciao: Det är ju som att vinna på lotto varje gång man ser en som är i så bra skick som din. Och då kan ju kanske alla som inte suttit på en Centurion tänka sig hur det äör att köra en. Det är mer som en dröm..

Intressant att det fanns 81or i sverige också.
Tror det fanns 5 st 80or som var svenskreggade..iallafall är min det.
Ska köra i lycksele i helgen på ovalrace(travbanan) om du vill se den i action.
Tyvärr är jag för rädd om den så det blir ingen tokkörning, men på rakorna går det ju alltid att gasa.

Last edited:

uman38

Medlem
12 jan 2009
18
0
1
Storuman
Intressant att det fanns 81or i sverige också.
Tror det fanns 5 st 80or som var svenskreggade..iallafall är min det.
Ska köra i lycksele i helgen på ovalrace(travbanan) om du vill se den i action.
Tyvärr är jag för rädd om den så det blir ingen tokkörning, men på rakorna går det ju alltid att gasa.
Ojojoj.. Jag var sugen innan att åka dit nu bli det ju ett måste nästan.. Såg att det var en centurion som skulle dit så det är du alltså.:) I värsta klassen va det va? Du kanske har läst eller hört eller kansken rentutav vet vilka barockaas är?? De tävlar med en massa ockelbo av alla de sorter. Jag är släkt med stor del av dom och vet vilka hela högen är.. :laugh:

Jo det fanns ett par av årsmodell -81. Men vet inte hur många som ska varit reggad men dom växer ej på träd. (Min var ej reggad i sverige.) :rolleyes: Den blev inporterad för tävlingsbruk men ej tävlad med mer än en eller två tävlingar. Enligt en mycket påläst man inom skotar och sådant var det kanske på sin höjd 6st som var i de skick min centurion var av just 81:an. Men som sagt vet ju inte jag hur väl dom siffrorna stämmer. Men har då aldrig ens sett en annan -81:a i sverige.. Så ovanlig måste dom nog vara iaf.. Det var inte roligt att säja den men tyvärr hade jag inget att välja på. Försom fattig student som jag då var så behövde jag pengar. Och hade inte heller någon plats att ha den på under sommaren. Och jag ville inte ha den stående på gräsmattan i solen direkt heller. Men nu är jag i en liten annan sits och har ju iaf deltids jobb och ska nog inte studera mera trots jag bara är snart 23 så bli det inget mera plugg tror jag.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Så lite din har gått. Min har gjort 99000 miles och mer därtill för vajern är borta :laugh:

Jag såg att du har samma mätare som jag har på vraket (skotern).
Har du möjlighet och kika efter vart varvräknaren är inkopplad? Mina kablar är avklippta :argh:
Jag tänkte testa om den fungerar med en 2 cyl motor.
Fin skoter för övrigt. Kan inte vi byta skotrar? Jag är trött på att skruva och bygga nytt varje vecka...

uman38

Medlem
12 jan 2009
18
0
1
Storuman
Så lite din har gått. Min har gjort 99000 miles och mer därtill för vajern är borta :laugh:

Jag såg att du har samma mätare som jag har på vraket (skotern).
Har du möjlighet och kika efter vart varvräknaren är inkopplad? Mina kablar är avklippta :argh:
Jag tänkte testa om den fungerar med en 2 cyl motor.
Fin skoter för övrigt. Kan inte vi byta skotrar? Jag är trött på att skruva och bygga nytt varje vecka...
Vad har du för skoter då?? Centurion? Varför sätta in en 2 cyl motor??