Rave 670 går bara på en burk

buchtasdf

Välkänd medlem
18 maj 2008
120
0
6
Haparanda
Nu är det så att min lynx rave 670 bara går på en cylinder,
vad kan felet vara? den surar ner ett stift som fan.
men den har ändå gnista på båda cylindrar. kan det vara reedsen?
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
har du provat byta stift?
även fast du har gnista på båda stiften så kan de vara så att ett stift inte tål kompressionen i motorn och därför fungerar de inte!

prova byta stift och om problemet kvarstår så får vi ta de då, lycka till:)
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
då har jag absolut ingen aning vad de kan vara.

stiften har då pajat för mig på 2 olika skotrar och samma fel båda gångerna gnista på båda men gick ändå på en burk.

ett tips är iaf att du köper helt nya stift och testar med dom innan du börjar skruva isär hela motorn
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Vad menas med rv motor? :p
rv = rotary valve, slidskiva på svenska. Öppnar och stänger insuget till vevhuset, samma uppgift som reedventilerna har. Reedventiler kan få utslitna "läppar" och blir därmed otäta, en slidskiva blir i princip aldrig otät... man kan också styra insugstakterna lite och få en vassare motor med en annan slidskiva.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Den går ännu bara på en cylinder efter att jag har bytt stift. vad kan det vara för fel? :O
1. Ta och konstatera vilken av cylindrarna som inte går/tänder.

2. Kasta om tändkablarna, följer problemet med till den andra cylindern ?

3. Om problemet följer med tändkablarna, så byt tändhatt på den tändkabel som ej går/ger gnista !

4. Om problemet EJ följer med tändkabelbytet, så är det nog ett tändspole relaterat fel eller ett bränsle relaterat fel...
( Men jag gissar att du redan kollat att den får soppa ! )
* prova att "låna" en tändspole ifrån någon polares maskin, brukar funka med nästan vad som helst och tar bara 5-10 minuter skruvtid.


.
 
S

StoxResearch

buchtasdf:
Är det nu direkt efter sommaren problemet uppstått? Öppna förgasarna, blås rent alla kanaler och framförallt nålventilen. Nålventilen är den som sitter fast i flottören som släpper in bensin i "koppen". Nålventiler brukar ha en tendens att ärga fast, speciellt efter sommaruppehåll.

Har du bränslefilter? Annars är det läge att sätta på ett sånt efter förgasarrengöringen. Kolla även klumpen som sitter fast i änden på bränsleslangen som är inne i tanken. På Lynxarna sitter det inget filter där, utan det är bara ett hål som lätt sätts igen. Jepp, det hände mig.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
buchtasdf:
Är det nu direkt efter sommaren problemet uppstått? Öppna förgasarna, blås rent alla kanaler och framförallt nålventilen.
Nålventilen är den som sitter fast i flottören som släpper in bensin i "koppen". Nålventiler brukar ha en tendens att ärga fast, speciellt efter sommaruppehåll.

Har du bränslefilter? Annars är det läge att sätta på ett sånt efter förgasarrengöringen. Kolla även klumpen som sitter fast i änden på bränsleslangen som är inne i tanken. På Lynxarna sitter det inget filter där, utan det är bara ett hål som lätt sätts igen. Jepp, det hände mig.

så sant så sant.....

;) tänkte själv komma till det i nästa post då han kollat vilken gasare som inte ger soppa. ;)



.
 

buchtasdf

Välkänd medlem
18 maj 2008
120
0
6
Haparanda
Okej det ska jag göra, tack så mycket :p det är vänstra cylindern den inte går på. men den är en sak som är sjuk, och det är att stiftet blir blött efter att man har haft igång den, men den går bara på den om man primar endå?:hmmmm2: jag fattar inget av det? det är som att den får för mycket och lite samtidigt?:hmmmm:
 
S

StoxResearch

buchtasdf:
Hmm. Det sistnämnda låter som ett fall av vattensjuk soppa. Har du fräsch bensin, eller har den varit i tanken hela sommaren?

Vattensjuk soppa har man också varit med om. Fick igång aset på gammal soppa några sekunder, sedan fick jag aldrig mer igång den. Samma som du, stiften blöta, men fick inte igång den vad jag än gjorde. Och envis som man är så slutade jag dra först när armarna var som King Kong och magnapullen var närapå utsliten, :p Kastade in handduken till sist (gjorde ont att ge efter) och så köpte jag ny soppa. Två drag så smattrade hon som aldrig förr. Då fick man lära sig.

Än idag gör det ont att tänka på detta. Tänk om jag bara hade dragit några gånger till så hade jag fått igång henne på sursoppan, :p
 

buchtasdf

Välkänd medlem
18 maj 2008
120
0
6
Haparanda
Det har inte varit någon bensin i den alls under sommaren. Men jag byttes bränslepumpen och så gick den efter det i ungefär 1 timme, sen började den att gå på en cylinder jävligt mysko.