Köpråd 4wd dragbil upp till 200 000 sek...

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Volvo och Audi var ganska samtidiga med haldex om jag inte minns fel. Volvos första dåligt fungerande system hade en medioker viskokoppling som hade hand om fördelningen. Sen kom de med haldex förstås. Numera verkar haldex fungera ganska bra och ett exempel är väl Land-Rovers Freelander 2 som har 50 Nm förspänning med kraft till bakhjulen.

TorSen är heller inte äkta fyrhjulsdrift utan det sitter en dator i som omfördelar lite mellan hjulen. Dock inte på samma sätt som haldex som har alldeles för mycket kontroll.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
TorSen är heller inte äkta fyrhjulsdrift utan det sitter en dator i som omfördelar lite mellan hjulen. Dock inte på samma sätt som haldex som har alldeles för mycket kontroll.
Där håller jag inte med! nedan saxat från http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(four_wheel_drive_system)
The fully automated mechanical nature of the Torsen centre differential helps prevent wheel slippage from occurring, by diverting torque instantly, without any discernible notice to the vehicle occupants, to the axle which has more grip. This method of operation can be described as proactive. Furthermore, unlike the various types of electronically operated differentials, Torsen has no requirement for electronic data, from sources such as road wheel speed sensors, therefore has an element of "fail-safe", unlike say Haldex
;)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Aj då. Det där med datorn hade jag fel. Ber om ursäkt för det, tack för att du uppmärksammade mitt misstag.

Sen uttryckte jag mig klumpigt när jag sa att det inte är äkta fyrhjulsdrift. Jag menade förstås att det inte är äkta fyrhjulsdrift i den meningen att alla hjul hela tiden är inkopplade lika mycket.
 

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Men sen att det är en Volvo vill väl ingen betala för.. Audi har väl stum drift på i princip alla deras quattro bilar?

Började med en A4tq-02. FEL: Elproblem och felkoder hela tiden.
Bytte in mot en A6 tq-04. FEL: Motorn koksade ihop.
Bytte in den mot en Passat Tdi 4-motion-04. FEL: Lagerljud i växellåda.
Bytte in mot en Volvo V70 D5 AWD. FEL: Inga hittils iaf.

Betalar hellre för en Volvo:rock:
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jadda det är hyffsat synd om dig som har haft så mycket problem med Audi, försäljarna måste ha gett dig Audi bilar som verkligen ingen ville ha dvs deras demobilar eller likande. Sen kan en del fel vara handhavandefel :D. Nä men om vi skulle vara seriös igen så Volvo är säkert ett bra märke men Audi är så mycket mer premium, kvalité känslan motoralternativen, design etc. Nä hade jag haft 200k skulle ja lägga 200k på Audi men som sagt smaken är som baken. Åk och provkör bilarna ifråga så kommer du säkert att få en bättre uppfattning.
 
J

Jas Gas

Men sen att det är en Volvo vill väl ingen betala för.. Audi har väl stum drift på i princip alla deras quattro bilar?



ESP på en fyrhjulsdriven bil är som att vingklippa en fågel, snacka om skit! Tur att den går att stänga av på flertalet bilar..
Finns ingen bättre kombination 4x4 pluss ESP slår det mesta i säkerhet samt att man kan köra på dubbfritt och slippa en massa vägljud.
Audis nya bilar börjar också med haldex.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Aj då. Det där med datorn hade jag fel. Ber om ursäkt för det, tack för att du uppmärksammade mitt misstag.

Sen uttryckte jag mig klumpigt när jag sa att det inte är äkta fyrhjulsdrift. Jag menade förstås att det inte är äkta fyrhjulsdrift i den meningen att alla hjul hela tiden är inkopplade lika mycket.
Ingen fara! :) fö ang dragbil upp till 200 000, varför inte köpa en S4-S6:a upp till 96? då räcker ju pengarna till en ny skoter och ett bra släp... :ciao:
jag kör själv en -95 S6:a och bättre dragbil tvivlar jag på att det finns, iaf bland personbilar! :D
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Började med en A4tq-02. FEL: Elproblem och felkoder hela tiden.
Bytte in mot en A6 tq-04. FEL: Motorn koksade ihop.
Bytte in den mot en Passat Tdi 4-motion-04. FEL: Lagerljud i växellåda.
Bytte in mot en Volvo V70 D5 AWD. FEL: Inga hittils iaf.

Betalar hellre för en Volvo:rock:
Som sagt så känns ändå Audi mer premium än Volvo, ännu mer mörkrädd blev man ju när man läste tidningen en dag. 99 av 100 XC 90 hade mindre fel och det var runt hälften som hade allvarliga problem. XC 70'n var även drabbad, inte lika mycket dock. Sen som vi vet så gjordes ju den sista riktiga Volvon -97 eller när det nu var :) Hur som helst, ingen bil jag skulle köpa men dom kan ju behöva lite kunder verkar det som...


Finns ingen bättre kombination 4x4 pluss ESP slår det mesta i säkerhet samt att man kan köra på dubbfritt och slippa en massa vägljud.
Audis nya bilar börjar också med haldex.

Den där ESP'n gör att bilen får ett eget liv iom att man inte kan gasa sig ur olika situatiuoner när man får sladd, hamnar i fel spår etc. Är man van och har kört mycket fyrdrift är det helt klart bättre att vara utan ESP enligt mig då det bara strular till det för mig :)
Jo tyvärr börjar dom med haldex dom med, väldigt synd. Torsen är då bra mycket stabilare än det..
 
D

Deleted member 9532

V50:n har ju fått utmärkelsen bästa dragbil av engelsmännen, men vad vet dom om vinterklimat?
Jag sa fel, Detta var 2007.

Bästa dragbil 2008 enligt engelsmännen var Ford Mondeo!
 

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Jadda det är hyffsat synd om dig som har haft så mycket problem med Audi, försäljarna måste ha gett dig Audi bilar som verkligen ingen ville ha dvs deras demobilar eller likande. Sen kan en del fel vara handhavandefel :D. Nä men om vi skulle vara seriös igen så Volvo är säkert ett bra märke men Audi är så mycket mer premium, kvalité känslan motoralternativen, design etc. Nä hade jag haft 200k skulle ja lägga 200k på Audi men som sagt smaken är som baken. Åk och provkör bilarna ifråga så kommer du säkert att få en bättre uppfattning.
Har själv jobbat på VAG så jag vet vad det är för bilar.
Bilarna som jag köpte var gamla leasingbilar. Dom jag handlade oss (ej vag återförsäljare) ställde verkligen upp och åtgärdade dessa problem iaf.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
V50:n har ju fått utmärkelsen bästa dragbil av engelsmännen, men vad vet dom om vinterklimat?
Men V50 bör man undvika för den är ju jättetrång invändigt:argh:, törstig som en 240 :eek:(nästan iaf, men tanken är liten så man får ju inte göra annat än att besöka macken), väldigt lätt i bakändan (sladdar i varje kurva trots att den är framjulsdriven:afraid:), antisladd och antispinn verkar bara vara en lapma som talar om när man sladdar eller spinner eftersom den inte gör något för att motverka det och har ett speciellt utformat tak så att all snö kommer fram över rutan när man bromsar.:eviltongue:

För övrigt stör jag mig på att den blinkar 400-gånger bara man nuddar blinkersspaken. :hmmmm2:

Edit: Jag kör normalt Audi så det är det som är min referens och den har inget av volvons otyg för dig, hade en Volvo V50 under en månad med vinterväglag.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Finns ingen bättre kombination 4x4 pluss ESP slår det mesta i säkerhet samt att man kan köra på dubbfritt och slippa en massa vägljud.
Audis nya bilar börjar också med haldex.
Jo det är klart för esp kan ju rädda alla situationer även när det plötsligt går sönder och föraren är van att bli räddad.

Och en 4wd bromsar ju givetvis mycket fortare och har mycket mer sidofäste och kan alltså köra på slicks på vintern utan problem.
 

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Hallå! Hade köpt en Subaru, men tagit en Legacy från -04 ist för Forester'n... Då gärna en Outback oxå...
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Köp en Dodge RAM 1500. Har själv en och är hel nöjd!
Ja "AWD-modeller" och SUV är lite fånigt, knappt någon markfrigång på dom. Fullsize ska det vara och 4x4 V8:a är roligt =P Har blandannat en Bronco själv.

Enda nackdelen med dom som dragbil är ju att dom är så pass tunga att man knappt får dra något på vanlig B-behörighet.
(finns även dom som klagar på soppaförbrukning på US V8:eek:r men märks inte något mer på den om man drar last iaf)