Anledningen till att man har en så pass hård reduceringsventil (och det kan ligga nära på gränsen med dagens bilar) är att du förflyttar lastförskjutningen.
Du kan helt enkelt inte flytta över så mycket mer bromskraft till de bakre hjulen, de kommer nämligen att låsa sig.
Låser du de bakre hjulparet KAN du få problem.
Samma sak som acceleration i en FWD och en RWD fast tvärt om, lastförskjutningen alltså.
I en bil med ABS har detta ingen som helst verkan då hjulen påverkar och anpassar sig till underlaget.
Så nej, en bil från 90 talet som har FWD, RWD eller 4WD spelar ingen som helst roll när du ska bromsa.
Värt att påpeka i så fall är att det kan skilja en del i ABS systemet på moderna bilar. De är inte exakta och ett vist märke kan ha en mer "vässad/aggresiv" vilket förkortar bromssträckan.
åjo. de spelar visst roll. visst blir de offtopic nu. men de är ju faktiskt så här.
fattar dedär med lastförsjutning. inte för de. men det "alla" bilar har är en reduseringsventil som ser till att bakhjulen ALDRIG ska kunna låsas före framhjulen. dvs den ser till att bakhjulen bromsar för lite i dom allra flesta lägen... abs kan hjälpa till att minska skillnaden. MEN...
de enda abs kan göra att att minska bromskraften. inte öka den. om reduseringsventilen har strypt bromstrycket så mycket att bakhjulen inte bromsar nog mycket för att orka låsa. så kan inte abs göra nått åt det! följden blir att bakhjulen bromsar mindre än vad dom skulle kunna göra.
nu är ju tanken inte att låsa hjulen. men att få hjulen att bromsa EXAKT 50/50 fram och bak hjälper att ta ner bromssträckan! alltså att fram och bakhjul bromsar exakt lika fort inte att det är samma tryck till fram och bakbromsarna. en riktig 4wd drivlina hjälper till med detta! en viss del av bromskraften från frambromsarna går genom drivlinan till bakhjulen. på så sätt saktar fram och bakhjul ner lika fort och det gör faktiskt att bromssträckan blir kortare.
testa bromsa med en bil som har i och urkopplingsbar 4wd och upplev skillnaden.
kanske inte spelar nån roll för bilvalet. men så är de.
edit: inte alla 4wd system som fungerar på dehär sättet. tror inte quattro gör de iaf inte dom nyare. samma för haldex.
subaru, mitsubishi har den här fördelen. en vanlig hederlig cheva med ikopplingsbar märks de ratt bra skillnad på.