Köpråd 4wd dragbil upp till 200 000 sek...

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Bästa dragbil 2008 enligt engelsmännen var Ford Mondeo!
Säger en hel del om the english.. :stupid:

Åker Passat TDI 4-M 2008 (utan sportchassie = lite högre) och drar ofta kåpsläp. Ökar inte bränsleförbrukningen nämnvärt och ångar på rikigt bra med 140 hk dieseln. 3000 mil än så länge utan problem. Vettigt utrustade kärror börjar komma ner under 200' nu. Nackdel att de har rätt låg släpvagnsvikt på B-behörighet, och den uppenbara avsaknaden av lågväxel.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
vilket snack om 4wd hit och dit, det få bilar med enligt er och många andra "riktig" fyrhjulsdrift. dvs en stum drivlina uan fina datorer och med diffspärrar fram och bak finns det ju inte så många av i personbilsform.

det här verkar ju bli nån form av battle mellan volvo och vag. hela tråden verkar fallit ur.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
vilket snack om 4wd hit och dit, det få bilar med enligt er och många andra "riktig" fyrhjulsdrift. dvs en stum drivlina uan fina datorer och med diffspärrar fram och bak finns det ju inte så många av i personbilsform.

det här verkar ju bli nån form av battle mellan volvo och vag. hela tråden verkar fallit ur.
Jag kan summera upp om du vill!

Volvo = dyrt och plastigt skräp som påstår att de tillverkar premiumbilar fastän kvalitén sjunker något enormt.

VAG = Inte premiummärke, men en hel del fina modeller. Kvalité.

Personligen så gillar jag verkligen Vag eller volvo, eller BMW, eller SAAB, eller merca eller.....

Kan som hint säga att mår illa till mods när ett vist märke ökar sina aktier i VAG.

Riktiga dragbilar är LC med stora dieseln, amerikanska suvar och LR.
Jeep fungerar också!
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Ja säger då bara en sak!! 1990:s Audi 100 avant turbo quattro!! Ha ha!!! Funkar alldeles utmärkt att dra med, 1540kg på B-kort, 165 *host* vilda hästar, 240Nm!! Och en ***** värme, vilket är att föredra på vintern!! :rock:
Inget "anti skoj" paket som sabbar när man vill dra en liten sladd i gathörnet, pålitlig 4wd!!!

Och det bästa av allt, den kostar inga 200.000kr!!! :aetsch:

Jag gillar Audi, främst med quattro!!! Men smaken är ju olika!!
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
jag tycker du ska sattsa på en v70 eller xc70 avd med en d5:)
min bror kör en sån och den går väldigt billigt och går enkelt att dra et storsläp med två skoterar. den drar kring 0.7-0.8 liter milen med 2 skotrar på släpet efter landsväg.

visst är det så att vid lägre farter så går den 50/50 på fram och bakhjulen och vid körning på t.ex landsväg så ställer den om sig till typ 70/30?
jag tycker mej ha hört det nånstans men är inte säker:) är kanske helt ute och cyklar:)

men om du verkligen vill ha en riktig DRAGBIL så ska du slå till på en dodge ram 1500 eller 2500:)
brorsan hade sladdad ut i ett dike med volvon så han satte fast sig.
vi ringde en som vi kände som hade en ram 2500.
Han kom och vi kopplade på bogserlinan och han drog volvon upp ur diket när den hade sneställda däck utan att brorsan körde volvon. det var naturligtvis inte meningen att däcken skulle vara sneställda men det hann vi inte tänka på innan den stod uppe på vägen igen:)
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Och en 4wd bromsar ju givetvis mycket fortare och har mycket mer sidofäste och kan alltså köra på slicks på vintern utan problem.
en 4wd bromsar faktiskt oftast bättre än en fwd, rwd... förutsatt att det är riktig 4wd och inte är nått nytt skitsystem som kopplar ur drivningen vid inbromsning.
anledningen till detta är att drivlinan hjälper till att fördela bromskraften så att alla hjul bromsar lika mycket.
då dom flesta bilar har för stor bromskraftfördelning fram så gör det stor skillnad! bättre att bromsa med 4 hjul än 2. anledningen att bilarna bromsar nästan bara fram är för att unvika att alla amatörer får den fasansfulla "sladden" som tydligen ska vara de farligaste som kan hända.
 
J

Jas Gas

Subaru Forester 230 hk 2005-2006

Volvo V50 T5 Awd 2005-2006

Audi A3 eller A4 2,0T Quattro 2005-2006

Under 7000 mil gäller....

Har idag en A4 1,8T som vi köpte ny och har idag kört 19500 mil med den sen 2003....Så jag har viss förkärlek för Audi...

De bilar jag tittat på kostar från 150 000 - 200 000 sek.

Vad ska jag kika närmare på?

Kommer troligtvis bara ha en skoter på släpet...
Har det blivit någon affär?:hmmmm:
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Jag köpte en Kia Sorento 2005, diesel. Fungerar mkt bra som dragbil, dessutom var den billig i inköp och ser bra ut tycker jag. Utkopplingsbar 4wd +lågväxel. Betalade 100000 totalt med motorvärmare och dragkrokinstallation. Rekommenderas om man inte är märkes*** och vill ha en bra bil.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
en 4wd bromsar faktiskt oftast bättre än en fwd, rwd... förutsatt att det är riktig 4wd och inte är nått nytt skitsystem som kopplar ur drivningen vid inbromsning.
anledningen till detta är att drivlinan hjälper till att fördela bromskraften så att alla hjul bromsar lika mycket.
då dom flesta bilar har för stor bromskraftfördelning fram så gör det stor skillnad! bättre att bromsa med 4 hjul än 2. anledningen att bilarna bromsar nästan bara fram är för att unvika att alla amatörer får den fasansfulla "sladden" som tydligen ska vara de farligaste som kan hända.
Anledningen till att man har en så pass hård reduceringsventil (och det kan ligga nära på gränsen med dagens bilar) är att du förflyttar lastförskjutningen.
Du kan helt enkelt inte flytta över så mycket mer bromskraft till de bakre hjulen, de kommer nämligen att låsa sig.
Låser du de bakre hjulparet KAN du få problem.

Samma sak som acceleration i en FWD och en RWD fast tvärt om, lastförskjutningen alltså.

I en bil med ABS har detta ingen som helst verkan då hjulen påverkar och anpassar sig till underlaget.

Så nej, en bil från 90 talet som har FWD, RWD eller 4WD spelar ingen som helst roll när du ska bromsa.

Värt att påpeka i så fall är att det kan skilja en del i ABS systemet på moderna bilar. De är inte exakta och ett vist märke kan ha en mer "vässad/aggresiv" vilket förkortar bromssträckan.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Anledningen till att man har en så pass hård reduceringsventil (och det kan ligga nära på gränsen med dagens bilar) är att du förflyttar lastförskjutningen.
Du kan helt enkelt inte flytta över så mycket mer bromskraft till de bakre hjulen, de kommer nämligen att låsa sig.
Låser du de bakre hjulparet KAN du få problem.

Samma sak som acceleration i en FWD och en RWD fast tvärt om, lastförskjutningen alltså.

I en bil med ABS har detta ingen som helst verkan då hjulen påverkar och anpassar sig till underlaget.

Så nej, en bil från 90 talet som har FWD, RWD eller 4WD spelar ingen som helst roll när du ska bromsa.

Värt att påpeka i så fall är att det kan skilja en del i ABS systemet på moderna bilar. De är inte exakta och ett vist märke kan ha en mer "vässad/aggresiv" vilket förkortar bromssträckan.
åjo. de spelar visst roll. visst blir de offtopic nu. men de är ju faktiskt så här.
fattar dedär med lastförsjutning. inte för de. men det "alla" bilar har är en reduseringsventil som ser till att bakhjulen ALDRIG ska kunna låsas före framhjulen. dvs den ser till att bakhjulen bromsar för lite i dom allra flesta lägen... abs kan hjälpa till att minska skillnaden. MEN...

de enda abs kan göra att att minska bromskraften. inte öka den. om reduseringsventilen har strypt bromstrycket så mycket att bakhjulen inte bromsar nog mycket för att orka låsa. så kan inte abs göra nått åt det! följden blir att bakhjulen bromsar mindre än vad dom skulle kunna göra.

nu är ju tanken inte att låsa hjulen. men att få hjulen att bromsa EXAKT 50/50 fram och bak hjälper att ta ner bromssträckan! alltså att fram och bakhjul bromsar exakt lika fort inte att det är samma tryck till fram och bakbromsarna. en riktig 4wd drivlina hjälper till med detta! en viss del av bromskraften från frambromsarna går genom drivlinan till bakhjulen. på så sätt saktar fram och bakhjul ner lika fort och det gör faktiskt att bromssträckan blir kortare.
testa bromsa med en bil som har i och urkopplingsbar 4wd och upplev skillnaden.

kanske inte spelar nån roll för bilvalet. men så är de.

edit: inte alla 4wd system som fungerar på dehär sättet. tror inte quattro gör de iaf inte dom nyare. samma för haldex.
subaru, mitsubishi har den här fördelen. en vanlig hederlig cheva med ikopplingsbar märks de ratt bra skillnad på.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
åjo. de spelar visst roll. visst blir de offtopic nu. men de är ju faktiskt så här.
fattar dedär med lastförsjutning. inte för de. men det "alla" bilar har är en reduseringsventil som ser till att bakhjulen ALDRIG ska kunna låsas före framhjulen. dvs den ser till att bakhjulen bromsar för lite i dom allra flesta lägen... abs kan hjälpa till att minska skillnaden. MEN...

de enda abs kan göra att att minska bromskraften. inte öka den. om reduseringsventilen har strypt bromstrycket så mycket att bakhjulen inte bromsar nog mycket för att orka låsa. så kan inte abs göra nått åt det! följden blir att bakhjulen bromsar mindre än vad dom skulle kunna göra.

nu är ju tanken inte att låsa hjulen. men att få hjulen att bromsa EXAKT 50/50 fram och bak hjälper att ta ner bromssträckan! alltså att fram och bakhjul bromsar exakt lika fort inte att det är samma tryck till fram och bakbromsarna. en riktig 4wd drivlina hjälper till med detta! en viss del av bromskraften från frambromsarna går genom drivlinan till bakhjulen. på så sätt saktar fram och bakhjul ner lika fort och det gör faktiskt att bromssträckan blir kortare.
testa bromsa med en bil som har i och urkopplingsbar 4wd och upplev skillnaden.

kanske inte spelar nån roll för bilvalet. men så är de.

edit: inte alla 4wd system som fungerar på dehär sättet. tror inte quattro gör de iaf inte dom nyare. samma för haldex.
subaru, mitsubishi har den här fördelen. en vanlig hederlig cheva med ikopplingsbar märks de ratt bra skillnad på.
Du snackar om stel 4x4, inte den vanliga som finns på bilar idag. Vi snackar Land rover/subaru/Toyota etc.

Men nu får du allt förklara dig. Du säger att reduceringsventilen släpper så pass lågt tryck till bakbromsarna att de inte kan låsas (tvärnitar du med en bil utan elektronik så låser nog alla hjul, oavsett drivning. Det har i alla fall mina bilar gjort). Reduceringen håller tillbaka, men på grund av den enorma massförflyttningen så är det fullt möjligt att låsa de bakre.

Men övergången mellan att inte låsa och att bakhjulen tar för lite är hårfin.

men att få hjulen att bromsa EXAKT 50/50 fram och bak hjälper att ta ner bromssträckan! alltså att fram och bakhjul bromsar exakt lika fort inte att det är samma tryck till fram och bakbromsarna.
Exakt "lika fort"? En 4wd drar inte över 50% bak. Reduceringen går samtidigt in så fort man trycker på bromspedalen, inte efter ett vist moment.

Du får förklara "lika fort".

Jo, jag har haft en del 4x4, men på grund utan drivlinan så har jag aldrig tvärnitat ordentligt. Det är trots allt ganska vanligt att man knäcker axlar eller liknande.
 
4

426H

http://www.***********/vi/19626398.htm?ca=10_s

Inte så kul kanske men en mycket bra dragbil. Jag har en likadan fast annat märke och större motor och har dragit 3500 tons båt i 500 mil, och en kåpvagn med skotrarna i 2000 mil. Den går som på räls i snösträngarna. Du kan ligga med släpet och kryssa mellan takboxkaravanen av V70:eek:r och A6:eek:r helt odramatiskt om du har bråttom till fjällen på sportlovet. Ena hjulparet på barmark och andra i 2 dm snö märks ingen skillnad. Bra 4wd, antispinn och antisladdsystem som inte griper in förrän du klantat till det ordentligt.

Edit:
Tydligen förbjudet att länka till vissa siter, men det var en touareg på blocket med 7000 mil för 175'.
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
http://www.***********/vi/19626398.htm?ca=10_s

Inte så kul kanske men en mycket bra dragbil. Jag har en likadan fast annat märke och större motor och har dragit 3500 tons båt i 500 mil, och en kåpvagn med skotrarna i 2000 mil. Den går som på räls i snösträngarna. Du kan ligga med släpet och kryssa mellan takboxkaravanen av V70:eek:r och A6:eek:r helt odramatiskt om du har bråttom till fjällen på sportlovet. Ena hjulparet på barmark och andra i 2 dm snö märks ingen skillnad. Bra 4wd, antispinn och antisladdsystem som inte griper in förrän du klantat till det ordentligt.

Edit:
Tydligen förbjudet att länka till vissa siter, men det var en touareg på blocket med 7000 mil för 175'.
Här har vi en smart man ;)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Såvitt jag vet finns V6 med både bensin och diesel.
Snälla säg att du har dieseln.

Edit: letade upp annonsen med annonsnumret.
Tyvärr inte, bensinare ffs verkar vissa resonera.:(
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Villapanna nej tack! Klart om du kör många mil per år skulle jag nog fundera på en villapanna....
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
En fin discovery är inte helt fel om den köps i bra skick. Väldigt sköna bilar som får dra 3,5 på BE.

Men killen ska dra EN skoter på släp, du behöver ingen seriös dragbil för det.