Nu börjas det igen....

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hehe tidningen har ändrat artiklen lite : " Polisen som också kom till platsen utreder också ett eventuellt rattfylleri och paret fick lämna prover på sjukhuset." Innan var det misstänkt rattfylleri.

Spänningen stiger.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Urpsrungligen på weben så stod det att det var "misstänkt rattfylleri" så dom har allt ändrat sina formuleringar. En kommentar till artikeln på weben är:

"Jag har en stilla undra, när tidningen skriver så här, har då Polisen tagit ett utandningsprov som gett ustlag över den tillåtna gränsen ?
Om så inte är fallet så är det faktist förtal av varje snöskoter åkare i detta land. Kan ni vara så snälla att ge oss klarhet i detta , vi är många som sköter oss bra och ett fåtal som inte kan se skillnad på rätt och fel.
Varför skall vi som sköter oss få ta smällen för detta fåtal."

Fomuleringen ändrades efter den, är i principt helt säker på det. Då jag skapade denna tråd så var formuleringen annorlunda. Som en del kommenterade, i princip redan dömda..

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Lite offtopic men den här var fan bra:

"En ny rapport av forskare inom polishögskolan hävdar att polisen jobbar på fel sätt för att stoppa rattfylleri. Fler kontroller än någonsin görs samtidigt som andelen rattfulla som åker fast minskar kraftigt. Enligt rapporten står polisen på fel platser vid fel tider. Vardagar mellan 09 och 12 är tider då risken för olyckor orsakade av rattfylleri är som minst, men det är ändå då som flest alkoholkontroller görs.

Enligt flera polischefer som Ekot pratat med görs kontrollerna på det sättet medvetet för att nå upp till minimikravet på antalet genomförda utandningsprover. I rapporten nämns också exempel på hur poliser fuskat med prover, bland annat genom att själva blåsa i dem, för att snabbare komma upp i rätt antal prov."

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ytterligare nån som tänkt till, kanske glömde betalningen bara men vafan hjälper det.

Älvsbyn: "I Söndags tankade en skoterförare på Shell i Älvsbyn men betalade inte för bensinen. Skotern var av mindre modell och svart. Föraren tankade 8,3 liter till ett värde av 89 Kronor"

Man tror ju fan inte det är sant. 89 Sketna riksdaler....
Åter igen ligger vi på plus.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ytterligare nån som tänkt till, kanske glömde betalningen bara men vafan hjälper det.

Älvsbyn: "I Söndags tankade en skoterförare på Shell i Älvsbyn men betalade inte för bensinen. Skotern var av mindre modell och svart. Föraren tankade 8,3 liter till ett värde av 89 Kronor"

Man tror ju fan inte det är sant. 89 Sketna riksdaler....
Åter igen ligger vi på plus.
Jag hoppas verkligen att folk inte är så dumma att man drar alla över en kam.
Men vafasen alltså. 89 kr är ju löjligt att man smiter ifrån.
Jag råkade själv göra en tabbe för några år sedan då jag glömde att betala. Men då var det bara att bege sig ner några timmar senare när huvudet kommit på att det glömt betala för soppan.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Självklart kan man göra misstag. Men varje sån här lite notis om skoteråkare gynnar ju inte direkt vi som sköter oss. Bara att inse det.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Självklart kan man göra misstag. Men varje sån här lite notis om skoteråkare gynnar ju inte direkt vi som sköter oss. Bara att inse det.
För att återknyta till ämnet så tycker jag tamefan att det borde kunna installeras alkolås på alla fordon. Inte minst båtar.
Är ju inte konstigt iof att det inte införts än. För dom som tycker att allt annat är tråkigt än just deras kul kan man förbjuda. Båtar borde vara den första grej som inte ska köras om man nu syftar på miljöförstöring i mitt tycke. Fylleristerna hör inte hemma på sjön! Alkolås till alla båtar!

FrostJerk

Medlem
21 feb 2010
24
0
1
Östnor!
Alkolås på alla fordon låter som en utomordentlig idé! Inte för att jag skulle behöva det själv, tycker att rattfylleri är något av det värsta man kan göra, och att det kan jämföras med mordförsök, eller i alla fall försök till vållande av kroppsskada. Men det verkar ju behövas, känner många som har småbarn som inte vågar åka till sina stugor och åka skoter och skidor pga. att folk som är så fulla att de knappt kan stå är ute och kör skoter. Samma personer klagar ofta även på skoterförbud, förarbevis osv. Jag kommer väl inte hinna köpa någn egen maskin innan skoteråkning är helt avreglerat...

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Alkolås på alla fordon låter som en utomordentlig idé! Inte för att jag skulle behöva det själv, tycker att rattfylleri är något av det värsta man kan göra, och att det kan jämföras med mordförsök, eller i alla fall försök till vållande av kroppsskada. Men det verkar ju behövas, känner många som har småbarn som inte vågar åka till sina stugor och åka skoter och skidor pga. att folk som är så fulla att de knappt kan stå är ute och kör skoter. Samma personer klagar ofta även på skoterförbud, förarbevis osv. Jag kommer väl inte hinna köpa någn egen maskin innan skoteråkning är helt avreglerat...
Skapliga trådlyft du gör ;)