Jag vill bara GRINA! Stenmarks Maskin? Viper -04 Noslip

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Jag köpte en 44 matta. Och letade efter No-slip hjul. Var fullt införstådd i att jag måste ha 8 kuggars då. Beställer från Stenmarks och jag förklarar ingående att jag ska ha 8 kuggars och han sa att han visste det och det är dom här du ska använda några ski-doo hjul som kosta 468kr st tyckte det blev billigt o bra. Sen lämna jag mattan och hjulen till en vän som skulle montera det. Han satt dit grejorna men allt blev väldigt tight så jag lägger mej under och räknar kuggarna och ser att dom skicka fel från stenmarks. Vilket resulterar att det sitter 9 kuggar på den nu. Vilken j-la ärthjärna. Visst ja kanske skulle tage upp dom och kolla riktigt innan men det ska ju verkligen inte behövas betäller ja en sak som är 8 kan dom ju inte skicka 9. Har försökt fått tag på dom men dom har bara öppet på vardagar. Tur det kanske för ja var rätt upprörd. Undrar om dom står för kostnaden av deras misstag? Ett extra matt byte + ett par hjul som jag inte har nån andvändning för. Ja blir så trött. Tänkte faktiskt lägga ut skotern billigt på blocke och köpa en NY.

Har hört flera som haft problem me just stenmarks.

Vad tycker ni dom ska göra?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag tycker att dom ska skicka ett par 8 kuggars utan extra kostnad och du skicka tillbaka dina 9 kuggars som du fått.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag köpte en 44 matta. Och letade efter No-slip hjul. Var fullt införstådd i att jag måste ha 8 kuggars då. Beställer från Stenmarks och jag förklarar ingående att jag ska ha 8 kuggars och han sa att han visste det och det är dom här du ska använda några ski-doo hjul som kosta 468kr st tyckte det blev billigt o bra. Sen lämna jag mattan och hjulen till en vän som skulle montera det. Han satt dit grejorna men allt blev väldigt tight så jag lägger mej under och räknar kuggarna och ser att dom skicka fel från stenmarks. Vilket resulterar att det sitter 9 kuggar på den nu. Vilken j-la ärthjärna. Visst ja kanske skulle tage upp dom och kolla riktigt innan men det ska ju verkligen inte behövas betäller ja en sak som är 8 kan dom ju inte skicka 9. Har försökt fått tag på dom men dom har bara öppet på vardagar. Tur det kanske för ja var rätt upprörd. Undrar om dom står för kostnaden av deras misstag? Ett extra matt byte + ett par hjul som jag inte har nån andvändning för. Ja blir så trött. Tänkte faktiskt lägga ut skotern billigt på blocke och köpa en NY.

Har hört flera som haft problem me just stenmarks.

Vad tycker ni dom ska göra?
Sånna här samtal ska man spela in..!
Men nu hoppas jag (vilket jag även tror) att de är så proffesionella att de accpeterar sitt misstag.
Betalar dig för drivhjulen, men att få resten av kostnaderna täckta kan bli lite jobbigare :mad:

BRP (ski-doo) hjulen finns inte i 8kuggs, endast 2.86" delning. Men dessa har lika diameter som 9kuggs 2.52".

Tips, försök vara sansad så löser ni det nog.. Även om jag nu tror inerst inne du vill trycka ner hjulen i halsen på han :eek:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Enklaste för dig är att: Hissa upp skotern köpa ett bra slipstift till borrmaskin och slipa ner topparna på plats. Ca 5 mm. Kommer att fungera....
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Enklaste för dig är att: Hissa upp skotern köpa ett bra slipstift till borrmaskin och slipa ner topparna på plats. Ca 5 mm. Kommer att fungera....

Tyvärr. Det funka inte kuggen kommer inte att ta i då men diametern på hjulet är för stort så kammarna tar i kylaren och tunneln.
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Sånna här samtal ska man spela in..!
Men nu hoppas jag (vilket jag även tror) att de är så proffesionella att de accpeterar sitt misstag.
Betalar dig för drivhjulen, men att få resten av kostnaderna täckta kan bli lite jobbigare :mad:

BRP (ski-doo) hjulen finns inte i 8kuggs, endast 2.86" delning. Men dessa har lika diameter som 9kuggs 2.52".

Tips, försök vara sansad så löser ni det nog.. Även om jag nu tror inerst inne du vill trycka ner hjulen i halsen på han :eek:

Ja sant men som du säger när man köper nått från en professionell handlare och man förklarar ingående vad man ska ha så skickar dom någe annat. Ja blev så less så jag köpte andra hjul igår på yamaha center för dubbla priset. Vill bara ha igån skotern.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
En sak jag lärt mig att man alltid ska kolla att man fått rätt saker alltid. Sen lider jag givetvis med dig att det blev så här och jag tycker givetvis att stenmarks maskin ska ta på sig detta
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Mail till Stenmarks. Kommer lägga upp deras svar sedan med så ni andra vet hur dom behandlar sina kunder;)


Hej ! Mitt namn är ........................ Jag är väldigt upprörd nu men ska försöka skriva lungt och stilla. Jag hade köpt en 44 matta till min Viper och jag sökte No-slip hjul. Jag ringde Er och förklarade genom gående att jag hade en 44 matta och behövde 8 Kuggars No-slip hjul till en Viper Er -04 då är det dom här du ska ha sa säljaren oss Er, ett par Ski-doo hjul skicka ni till mej kosta 468kr st. Jag tog kartongen från Er och lämna det och mattan till han jag betalade som skulle montera det. Han montarar allt och det visar sej att allt är väldigt tight(Mattan stum). Jag lägge mej under skotern och titta och räknar då visar det sej att ni sänt mej 9 kuggras hjul. Ja hoppas ni förstår vilka förödande konsekvenser detta fått. Vi skulle åka till fjällen i helgen vilket ja inte kunde för skotern funka inte. Där förlora jag 2000kr som jag redan hade betalt. Sen betalade jag 2000kr för matt bytet. Sen fick ja köpa nya no-slip hjul på yamaha center för det dubbla priset. Jag anser att ni ska stå för kostnaden för erat misstag. Då menar jag 2000kr för matt byte, samt återbetala mej för dom felande no-slip hjulen me 1097kr+frakt och dom sänder jag åter till Er. Så jag anser att ni ska ersätta mej med 3097kr+frakt. Tänker även vända mej till allmänna reklamationsnämden och höra deras åsikt.
Jag kommer lägga upp detta mail på dom flesta skoter forum så dom andra ser hur ni tar hand era kunder. Tar ni ert ansvar visar det Er goda sida. För jag lägger upp Era svar med.

Vänligt men bestämt Häls. Tobias Andersson
 
Last edited:

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
En sak jag lärt mig att man alltid ska kolla att man fått rätt saker alltid. Sen lider jag givetvis med dig att det blev så här och jag tycker givetvis att stenmarks maskin ska ta på sig detta

Ja jag har lärt mej det jag me efter denna gång:hmmmm:
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jäkligt surt när något sånt här händer.. men som Stecka säger..kolla att man får rätt saker före!!
Den enda ersättning du kommer få för detta är nog för no-slip hjulen du köpte!!
Ev också för frakten..Mer än så tror jag blir väldigt svårt att får för..
Fel blir det alltid då den mänskliga faktorn är inblandad.

Han som monterade mattan såg inte heller att det var fel före han monterade???
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Jäkligt surt när något sånt här händer.. men som Stecka säger..kolla att man får rätt saker före!!
Den enda ersättning du kommer få för detta är nog för no-slip hjulen du köpte!!
Ev också för frakten..Mer än så tror jag blir väldigt svårt att får för..
Fel blir det alltid då den mänskliga faktorn är inblandad.

Han som monterade mattan såg inte heller att det var fel före han monterade???
Ja jag får se vad dom ersätter. Han som monterade mattan tyckte det var tajt men som sagt det handlar om MM så det är mänskliga faktorn även där. Visst kan man kolla. Säger ja att jag ska ha 8 Kuggars och han är väl in förstådd i det så är det enbrt deras fel att dom skickar 9. Det är ju inte så att man ser det eller. Man måste ju räkna kuggarna för att upptäcka det. Hur många tror du gör det?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det är alltid lätt att bli upprörd när något sånt här händer. Men någon där borta kanske försökte vara snäll med dig. Du beställer en matta med 2.52 delning och vill ha drivhjul med 3" delning ? Tyckte då kanske att 9-kuggars verkade det rätta.

Du lär säkert få ingen pengar för drivhjulen och frakten bjuder väl stenmarks på om man beställer över 3000 kr.

Kostnaden för montering lär du nog få betala själv, men det ska bli spännande att se vad dom svarar. Ren krasst så skall man ALLTID kolla att man har fått det man beställt innan en montering.

Det är svårt att kräva skadestånd för en fel leverans om man inte har någo speciellt avtalat innan leveransen.

Om man läser deras villkor så står det klart och tydligt: "Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi för frakten."

Man kan även läsa : "Alla priser i butiken inkluderar 25% moms. Vi debiterar ej emballage. Svensk konsumentköplag gäller. För att handla skall du vara över 18 år eller ha målsmans tillstånd."

Så här säger den lagen bla : "31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.

Framgår det att varan skall transporteras från platsen för avlämnandet, får köparen vänta med undersökningen till dess att varan har kommit fram. "

Här skulle tex säljaren kunna säga: "Men du har ju inte undersökt varan ..."

Det kan hända att du hittar något i lagen som ger dig stöd, men 31§ är ju lite svår att komma undan. Länk till lagen: https://lagen.nu/1990:931

I fall du får mer ersättning än varans värde så har det nog mer med Godwill än konsumentlagen att göra.

Det är alltid en risk att handla på distans men också en möjlighet.
Man skall faktiskt tänka på det innan man gör köpet.

Jag tycker också det är pissigt när man får felaktiga leveranser , men ja... sånt händer tyvärr.

Men meddela gärna hur det gick , kan vara intressant att veta.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Helt rätt det Berrob skriver, surt men vad kan man göra?

Det du skall kräva är att de tar tillbaka hjulen du köpt och ersätter för frakterna.
So maj sedan förstår dig har du inte kunnat få kontakt med dem utan handlat på eget initiativ = svårt att hävda din rätt till övrig ersättning.

Hoppas det löser sig på bästa sätt, liknande har nog hänt de flesta.....
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Tycker nog att den som tar på sig ett arbete mot betalning (mattbyte) borde ha den kollen att han kollar att allt är rätt innan man startar. Även om Stenmarks nu har levererat fel så skall dom stå för sitt misstag och ersätta drivhjulen och stå för frakten på dessa. Sedan att du har en massa kostnader pga detta hade kunnat undvikas med att bara öppna kartongen och titta när den kom......Är kanske miljöskadad från mitt jobb där vi måste göra mottagnings kontoller på allt material vi köper för att se att det är enligt beställning.
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Tycker nog att den som tar på sig ett arbete mot betalning (mattbyte) borde ha den kollen att han kollar att allt är rätt innan man startar. Även om Stenmarks nu har levererat fel så skall dom stå för sitt misstag och ersätta drivhjulen och stå för frakten på dessa. Sedan att du har en massa kostnader pga detta hade kunnat undvikas med att bara öppna kartongen och titta när den kom......Är kanske miljöskadad från mitt jobb där vi måste göra mottagnings kontoller på allt material vi köper för att se att det är enligt beställning.

Jo det kan man tycka och han stod och kolla och mätte så det var för rätt axel men därimot räkna han inte kuggarna. Sen är det ju rätt svårt att veta att att inte 9 kuggars funka på viper med 44. Visst ja ha ånga mej många GR att jag inte räkna dom. titta gjorde ja faktikst ja var med när han mätte axeln.
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Det är alltid lätt att bli upprörd när något sånt här händer. Men någon där borta kanske försökte vara snäll med dig. Du beställer en matta med 2.52 delning och vill ha drivhjul med 3" delning ? Tyckte då kanske att 9-kuggars verkade det rätta.

Du lär säkert få ingen pengar för drivhjulen och frakten bjuder väl stenmarks på om man beställer över 3000 kr.

Kostnaden för montering lär du nog få betala själv, men det ska bli spännande att se vad dom svarar. Ren krasst så skall man ALLTID kolla att man har fått det man beställt innan en montering.

Det är svårt att kräva skadestånd för en fel leverans om man inte har någo speciellt avtalat innan leveransen.

Om man läser deras villkor så står det klart och tydligt: "Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi för frakten."

Man kan även läsa : "Alla priser i butiken inkluderar 25% moms. Vi debiterar ej emballage. Svensk konsumentköplag gäller. För att handla skall du vara över 18 år eller ha målsmans tillstånd."

Så här säger den lagen bla : "31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.

Framgår det att varan skall transporteras från platsen för avlämnandet, får köparen vänta med undersökningen till dess att varan har kommit fram. "

Här skulle tex säljaren kunna säga: "Men du har ju inte undersökt varan ..."

Det kan hända att du hittar något i lagen som ger dig stöd, men 31§ är ju lite svår att komma undan. Länk till lagen: https://lagen.nu/1990:931

I fall du får mer ersättning än varans värde så har det nog mer med Godwill än konsumentlagen att göra.

Det är alltid en risk att handla på distans men också en möjlighet.
Man skall faktiskt tänka på det innan man gör köpet.

Jag tycker också det är pissigt när man får felaktiga leveranser , men ja... sånt händer tyvärr.

Men meddela gärna hur det gick , kan vara intressant att veta.

Hej! Du verka vara på läst. Alltid kul med sånna männskor som kan. Jag förstår absolut att jag inte kan komma och kräva pengar bara för att. Men dom faktiska kostnader som är ju Hjulen + frakt sen matt byte måste jag ju betala 2 Gr nu för stenmarks gjorde fel. Men det är rätt svårt när man inte kan. Detta är första gången ja köper No-slip hjul vet inte hur dom ska se ut änns. Och han som montera kan ju skotrar men han vet inte vilka som passa alla utan och innan. Det var ca: 2-3 Mm som tog i första boggi fästet sen kammarna i tunneln och detta är ju bara möjligt och se när allt är monterat. Jag tror inte att jag kommer få nått mer är hjulen och frakt el men då får dom ta det att jag kommer jobba mot dom och sprida min erfarhet om deras sätt samt att jag kommer kriga för min rätt. Skulle jag ha en affär och du handlat och jag gjort fel skulle jag stå för dina kostnader i rimlig mån. Skulle kännas bra om dom kan visa lite goodwill främst för alla deras kunder då vet alla vi att dom är OK. Men Men jag lägger ut svaren jag får sen kan man ju vara glad att det drabba en kille som mej som kanske har råd med det här inte för att jag är jätte rik på nått sätt och gärna gör någe annat med dom där pengarna men det hade vart värre om Chabo 16 år jobbat hela sommarn och skulle köpa en 44 och No-slip och det kosta flera tusen lappar extra när han inte har mera pengar. Men jag hoppas på deras goodwill och då kan jag fortsätta säga att stenmarks är en bra affär. Tänkte faktiskt köpa 2 st nya skotrar där nästa ÅR:hmmmm:
Mvh T
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Jag köpte en 44 matta. Och letade efter No-slip hjul. Var fullt införstådd i att jag måste ha 8 kuggars då. Beställer från Stenmarks och jag förklarar ingående att jag ska ha 8 kuggars och han sa att han visste det och det är dom här du ska använda några ski-doo hjul som kosta 468kr st tyckte det blev billigt o bra. Sen lämna jag mattan och hjulen till en vän som skulle montera det. Han satt dit grejorna men allt blev väldigt tight så jag lägger mej under och räknar kuggarna och ser att dom skicka fel från stenmarks. Vilket resulterar att det sitter 9 kuggar på den nu. Vilken j-la ärthjärna. Visst ja kanske skulle tage upp dom och kolla riktigt innan men det ska ju verkligen inte behövas betäller ja en sak som är 8 kan dom ju inte skicka 9. Har försökt fått tag på dom men dom har bara öppet på vardagar. Tur det kanske för ja var rätt upprörd. Undrar om dom står för kostnaden av deras misstag? Ett extra matt byte + ett par hjul som jag inte har nån andvändning för. Ja blir så trött. Tänkte faktiskt lägga ut skotern billigt på blocke och köpa en NY.

Har hört flera som haft problem me just stenmarks.

Vad tycker ni dom ska göra?

Jag har mailat och ringt med dock utan svar. Det stod att dom kunde ha mkt att göra så dom inte kunde svara på hemsidan:hmmmm2:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Dom lär nog ha en del att göra. Kompisens förlängning till Lyxen passade inte. Säkert pga att han har PPS boggien.. sånt där som händer. Lite irriterande är det dock.

Jag fick en matta i "nyskick" hade en reva tvärsöver på ca 2 cm... inge man kastar på en 145Hk maskin. Skillnaden var att jag kollade den NOGA innan montering. Fick igen pengarna för den dock. Och jag föstår varför dom missade revan, satt ihop så snyggt.. Från ett företag. Köpte boggie och allt där också.

Det går alltid att komma överens, men är ju lite svårare om det är fel levererat och man laggt ner pengar på montering. I mitt fall var det ju inga som helst tivivel om vilka regler som skulle gälla...

Fördröjde min ihop meckning med ca 2 veckor dock + fördyrning med ca 2000 kr.
Blev dock en lite bättre matta...
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
:argh:
Dom lär nog ha en del att göra. Kompisens förlängning till Lyxen passade inte. Säkert pga att han har PPS boggien.. sånt där som händer. Lite irriterande är det dock.

Jag fick en matta i "nyskick" hade en reva tvärsöver på ca 2 cm... inge man kastar på en 145Hk maskin. Skillnaden var att jag kollade den NOGA innan montering. Fick igen pengarna för den dock. Och jag föstår varför dom missade revan, satt ihop så snyggt.. Från ett företag. Köpte boggie och allt där också.

Det går alltid att komma överens, men är ju lite svårare om det är fel levererat och man laggt ner pengar på montering. I mitt fall var det ju inga som helst tivivel om vilka regler som skulle gälla...

Fördröjde min ihop meckning med ca 2 veckor dock + fördyrning med ca 2000 kr.
Blev dock en lite bättre matta...

Visst allt kan ju hända. Men tycker att vi som kunde har rätt att kräva lite koll :argh: ... Sen bruka det ju hända exakt när det inte ska hända. Men svara borde dom kunna tycker ja oavsett vad dom har att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.