550 ,bra första skoter?

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
ja, dom kan nypa, speciellt på våren när det är flera + grader och den går tungt i tösnön, men tänker man lite på hur man kör så är det ingen större fara

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ja dom kan nypa men det händer inte ofta. varför tror du renskötare kör 550? inte vill dom ha en vätskekyld maskin för då an dom inte åka på senvintern, har haft all slags 550 och var nöjd med alla, tex summit 550 x-trim 550 mountain cat 570, mounatin cat 570 var abolut roligast men den är lite klen i chassiet! vill inte ha en 600 lr uppåt därför har jag kört 550. men nu har jag en phazer och är väldigt nöjd med den, bara dämparna som är lite klen, men 550 är hur fin som helst, ROCK ON

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Råder dig till att köpa en 600, inte för att vara negativ men det är riktigt stor skillnad mellan en 600 och en 550 i effekt. Då jag har testat farsans 550 efter att va van min 600:a så känns den så grymt slö. Är ju trots allt kring dubbelt så mkt hästar i en 600.

Och det behöver inte vara dyrt att äga en 600. Har skrivit min RE -07 på pappa som är 50 bast, betalar då 1050:- i halvförsäkring/helår.

D

Deleted member 9532

Inte för att vara negativ, men kallas inte det fösäkringsbedrägeri?

Skriver du skotern på nån i annan åldersklass och boendeort är det klart att du kan få ner försäkringen.

jag gissar att din farsa inte har en MXZ eller Freestyle 550 vilka har en annan utväxling än t.ex. Ski-Doo GTX 550

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Inte för att vara negativ, men kallas inte det fösäkringsbedrägeri?

Skriver du skotern på nån i annan åldersklass och boendeort är det klart att du kan få ner försäkringen.

jag gissar att din farsa inte har en MXZ eller Freestyle 550 vilka har en annan utväxling än t.ex. Ski-Doo GTX 550
Inte om man bor i samma hushåll och den huvudsakliga användaren (alltså 50.1%) står för försäkringen.

Vist känns det lite fel, men det är så sjukt dyrt att försäkra idag.
Min skoter kostar 4800 i halvförsäkring om året och min bil kostar 9300 helförsäkring om året. Är 20 år.

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Haha för det första så tror jag inte att jag är den enda ungdomen här på forumet som har skrivit sin skoter eller bil på sina föräldrar för att få ner försäkringskostnaderna. Nu vet jag ju inte hur gammal Andjul är men är du under 25 så borde du också testa det istället för att ge bort pengarna till försäkringsbolagen ;)

Å för det andra så även om en gtx inte växlar likadant som mxz 550 så är det dock ändå ca. dubbelt så mkt effekt i en 600, det är ju fakta. Därför skulle då jag köpa en 600 eftersom jag tror han kommer tröttna riktigt fort på en 550 då han säger att han ska använda den som "hopp och bus"-skoter.

Men det är ju bara jag;)

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Menar du lapparna då?
isåfall har du nog fel , dom flesta jag känner och har sett brukar ju köra vätskekylda maskiner tex revar och Mountaincat modeller och nytro.
ne har inte fel.. därimot har dom börja köpa phazer istället för den har nog med hk och är 4takt samt dra lite bensin!

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Haha för det första så tror jag inte att jag är den enda ungdomen här på forumet som har skrivit sin skoter eller bil på sina föräldrar för att få ner försäkringskostnaderna. Nu vet jag ju inte hur gammal Andjul är men är du under 25 så borde du också testa det istället för att ge bort pengarna till försäkringsbolagen ;)

Å för det andra så även om en gtx inte växlar likadant som mxz 550 så är det dock ändå ca. dubbelt så mkt effekt i en 600, det är ju fakta. Därför skulle då jag köpa en 600 eftersom jag tror han kommer tröttna riktigt fort på en 550 då han säger att han ska använda den som "hopp och bus"-skoter.

Men det är ju bara jag;)
Du har helt fel inställning dock. Premierna är dyra för att vi är den grupp som vållar mest skador.

Min bil stor på farsan tills för ett år sedan, då var det dags att göra rätt för sig. 9300 per år är inte så hemskt.

Fast och andra sidan, man kan leka bebis tills man är 25 om man känner för det.

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Du har helt fel inställning dock...Min bil stod på farsan tills för ett år sedan...9300 per år är inte så hemskt.
Vet att det är fel i grunden men till skillnad från dig så tycker jag att 9300/år bara i försäkringskostnader är mycket pengar när man är studerande och hittils aldrig haft någon nytta av försäkringen. Dålig liknelse att man "leker bebis" bara för att man inte vill kasta pengarna i sjön när man inte har fast inkomst. Du säger ju att du själv har gjort detta? :hmmmm:

Då jag börjar jobba ska jag skriva mina fordon på mig själv för att börja samla "skadefria år" hos försäkringsbolagen. Back to topic!

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Du har helt fel inställning dock. Premierna är dyra för att vi är den grupp som vållar mest skador.

Min bil stor på farsan tills för ett år sedan, då var det dags att göra rätt för sig. 9300 per år är inte så hemskt.

Fast och andra sidan, man kan leka bebis tills man är 25 om man känner för det.

Bara en fråga, om han nu har fel inställning som tänker som han gör, varför hade då du din bil skriven på din far?

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
En 550 tröttnar man ganska fort på..

600 eller större råder jag dig att köpa!

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Vet att det är fel i grunden men till skillnad från dig så tycker jag att 9300/år bara i försäkringskostnader är mycket pengar när man är studerande och hittils aldrig haft någon nytta av försäkringen. Dålig liknelse att man "leker bebis" bara för att man inte vill kasta pengarna i sjön när man inte har fast inkomst. Du säger ju att du själv har gjort detta? :hmmmm:

Då jag börjar jobba ska jag skriva mina fordon på mig själv för att börja samla "skadefria år" hos försäkringsbolagen. Back to topic!
Man brukar säga att "har man inte råd med försäkringen så har man inte råd med prylen."

Så om du studerar till 24, kommer du ha alla fordon, livsförsäkringar och övriga bokföringar på dina föräldrar?

Tyvärr så får man inte bonus på skotrar vad jag vet:hmmmm2:
Bara en fråga, om han nu har fel inställning som tänker som han gör, varför hade då du din bil skriven på din far?
Att jag själv förstod allvaret efter året och gjorde ett ägarbyte (speciellt när det gäller bilar). Nu vet jag i och för sig inte om han har haft skotrar på föräldrarna i en dag eller 10 år.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Man brukar säga att "har man inte råd med försäkringen så har man inte råd med prylen."

Så om du studerar till 24, kommer du ha alla fordon, livsförsäkringar och övriga bokföringar på dina föräldrar?

Tyvärr så får man inte bonus på skotrar vad jag vet:hmmmm2:

Att jag själv förstod allvaret efter året och gjorde ett ägarbyte (speciellt när det gäller bilar). Nu vet jag i och för sig inte om han har haft skotrar på föräldrarna i en dag eller 10 år.

Vad för allvar? Man får ju ha fordon så vitt jag vet på exempelvis föräldrarna.. Nära släktingar, familj med mera... Men visst, jag kan ju ha fel men jag har iaf för mig det... så isf, vad är problemet?? att en del inte får ha sakerna skrivna på föräldrarna och därför är avundsjuka på andra som får har det och får mer pengar över som dom kan lägga på soppa eller godis till skotern osv??

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Vad för allvar? Man får ju ha fordon så vitt jag vet på exempelvis föräldrarna.. Nära släktingar, familj med mera... Men visst, jag kan ju ha fel men jag har iaf för mig det... så isf, vad är problemet?? att en del inte får ha sakerna skrivna på föräldrarna och därför är avundsjuka på andra som får har det och får mer pengar över som dom kan lägga på soppa eller godis till skotern osv??
Som tidigare så är det helt ok om den huvudsakliga användaren står för försäkringen, inte 1% eller 0.

Menar bara när man ska ta sitt ansvar, eller om man ska köra på tills man är 24 (vilket jag tycker är superfel).

Krockar personen i fråga så blir det antagligen ingen tvist eftersom det är en terrängmaskin man kör på, ingen bil. MEN försäkringspremien höjs för oss, eller för din mammas/pappas generation i det långa loppet.

Åter på ämnet:beer: