Surar ner sig på tomgång :(

Burck

Välkänd medlem
27 mar 2008
170
0
6
malmberget
Hej, som rubriken lyder så surar min XC 700 -99 ner sig vid tomgång. Det går knappt att komma iväg man stått ca en halv minut eller så. Vet inte vad ja ska göra, har kollat förgasarna och blåst rent dom men de hjälpte inte, har också kollat flotörerna om nån av dem hade fastnat men icke. Så ni kan ju lämna lite tips och ideér på vad de kan vara.

// Burck

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tror inte det är ett insugsgummi relaterat problem(dock är det ju svårt att ställa diagnos när man sitter och skriver vid ett tangentbord och inte har allt för mkt info) Men kolla upp insugsgummina iaf med att spruta startgas runt dom, varvar motorn upp så är det nog dags att byta dom. Har problemet vart länge eller har det bara uppkommit tvärt eller efter sommaruppehållet?.

Burck

Välkänd medlem
27 mar 2008
170
0
6
malmberget
Tror inte det är ett insugsgummi relaterat problem(dock är det ju svårt att ställa diagnos när man sitter och skriver vid ett tangentbord och inte har allt för mkt info) Men kolla upp insugsgummina iaf med att spruta startgas runt dom, varvar motorn upp så är det nog dags att byta dom. Har problemet vart länge eller har det bara uppkommit tvärt eller efter sommaruppehållet?.
De har varit så sen jag köpte den förra hösten men nu har de blivit värre efter sommaren.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
okey, för jag tänker att om det är sprickor i insugsgumminarna så ska den ju få tjuvluft och varva upp sig, men när du rengjorde använde du tryckluft då?

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
tror nog de behövs en rengöring av dem. vi var å kika lite i fuggarna idag å de var nå färgflager där, tror han får allt byta bränslefilter å sen rengöra gasarna med tryckluft.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jo för jag tycker ju att det är konstigt om dom nu skulle vart rena så skulle väl det inte bli värre med tiden

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Bara gå igenom soppa sysstemet, har du kollat pumpen hur membran etc ser ut? har du soppakran? i sånna fall prova koppla förbi den, kolla skick på slangar etc. Kolla skicket på allt som har att göra med soppa helt enkelt alltid lättast att börja så.