Hur många låser sina skotrar ?

Hur låser du din maskin ?

• Tändningslås

Röster: 50 28,7%
  • Låsa ? den står ju i garaget

Röster: 48 27,6%
  • Mattlås klass 3

Röster: 21 12,1%
  • Kätting och lås klass 3

Röster: 25 14,4%
  • Mattlås klass 3, kätting klass 3 , lås klass 3

Röster: 4 2,3%
  • Inlåst i garage eller liknande med godkänt lås

Röster: 26 14,9%

• Totalt antal som röstat
    174

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tänkte kolla lite bara, folk blir ju av med maskinerna varje dag och det förefaller väldigt enkelt att sno dem.

I vissa fall får man känslan av att tjuven bara gick förbi och snodde skiten.
Visst inte alla lås i världen kan hindra den mest motiverade tjuven.

Det verkar också som att en del köper en ny maskin för 100 000 och sen skiter i att sätta dit tex ett mattlås för 1000 :-

Ja i den perfekta världen kan man göra så... men nu är det inte så.:mad:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jäklarns, det där blev ju fel svar.
Har min olåst i ett låst garage.
Visst, man borde nog vara mer försiktig och har ingen bra anledning att inte låsa själva maskinen.

Kommer dock att låsa ihop både skoter och fyrhjuling med kätting, samt i något stabilt..

Last edited:

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Själv använder jag bara tändningslåset, tyvärr! Skulle egentligen behöva ett mattlås med en 550 är väl ändå inte sååå stöldbelägen?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jaaa jag missade väl ett alternativ, nycklen i och skotern står redo att stjälas ;-)
Trodde att folk har slutat med det på senare tid.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Då skotern står i låst varmgarage så är den inte låst och nyckeln sitter oftast i.
Då skotern står ute så har jag godkänt mattlås samt att jag och brorsan ibland låser ihop skotrarna med kätting.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jaaa jag missade väl ett alternativ, nycklen i och skotern står redo att stjälas ;-)
Du tror inte att dessa känner sig så säkra pga andra anledningar att de inte låser skotern?

Pejij t ex har skotern parkerad på ett sådant sätt att ev skotertjuvar får stora problem bara att ta sig dit obemärkta och sen måste de både starta den och halvt bära den därifrån för att den är så omständigt undanställd, att göra det obemärkt är i hans fall omöjligt.

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Du tror inte att dessa känner sig så säkra pga andra anledningar att de inte låser skotern?

Pejij t ex har skotern parkerad på ett sådant sätt att ev skotertjuvar får stora problem bara att ta sig dit obemärkta och sen måste de både starta den och halvt bära den därifrån för att den är så omständigt undanställd, att göra det obemärkt är i hans fall omöjligt.

Det är precis så min skoter står också, dom kan inte frakta bort min skoter obemärkt utan att någon komma märka det. Men jag kommar nog ändå inhandla ett mattlås eller kedja senare.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Den som stjäl min skoter stjäl bara en massa arbete så varsågoda :ciao: Nyckeln sitter i och gör den inte det så är det bara att låsa upp med en skruvmejsel.

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog

Precis min mening! :D

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det är precis så min skoter står också, dom kan inte frakta bort min skoter obemärkt utan att någon komma märka det. Men jag kommar nog ändå inhandla ett mattlås eller kedja senare.

Är nog många som har resonerat så och ändå blivit av med den.
Fan folk vaknar ju inte ens när tjuvarna knallar runt i kåken.

R

Robin

Varför skulle jag svara på det och märka ut mig som en måltavla för potentiella tjuvar?
Tkr inte man ska svara på en sån här tråd helt enkelt..

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Är väl ungefär samma som att inte ha lås. Jag kan inte med å tjuvkoppla en skoter men andra kan.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Min står i ett låst garage med larm, strömförande bur runt om och med IR sensorer överallt, hjälper inte det så plockar jag ner min Ak5C med granatkastar tillsats och plockar ut snubben :evil:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Varför skulle jag svara på det och märka ut mig som en måltavla för potentiella tjuvar?
Tkr inte man ska svara på en sån här tråd helt enkelt..
Och vem vet hur du röstar :)
Kommentera är väl en annan femma.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Rätt intressant då att 30% inte låser den med annant än tändningslåset och att ytterligare 28% tycker den står bra i garaget utan lås. Lite små illa då det stjäls skotrar som aldrig förr.