Tankeverksamhet...

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Ja o farsan har nu under julhelgen suttit o snacka lite fysiska teorier, inge räknat på ännu mest i tanke stadiet.

Grubblare nr.1:

Från kolvens ÖDP till NDP så agerar den fallskärm.
Vilket borde ge både turbulens i vevhuset (kanske nödvändig) men även att en massa energi går i spillo?
Vad blir de för effekt att göra ett "golv" till kolven, detta borde minska den s.k. fallskärms effekten?

Någon som testat?


Grubblare nr.2:

Hur räknar man ut kolvens högsta hasighet. Vi har kommit fram till att man måste derivera ut den.
Och teoretiskt borde den ligga någonstans nära ÖDP (förbrännings cykeln).

Någon som har en formel att dela med sig?

//Rasmus
 

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Kolvens utseende lär vara uträknat i förhållande till vevhus kompressionen, Packboxarna lär inte gilla trycket av kolven du föreslagit. Å sen lär inte heller ramlagren gilla den ökade vikten?!

För längesedan jag satt i skolan, men slaglängden + varvtal osv...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kolvens utseende lär vara uträknat i förhållande till vevhus kompressionen, Packboxarna lär inte gilla trycket av kolven du föreslagit. Å sen lär inte heller ramlagren gilla den ökade vikten?!

För längesedan jag satt i skolan, men slaglängden + varvtal osv...
Hum, ang kolvens vikt ökning tror jag de inte är något problem sålänge man har jämnvikt på alla kolvar.
Är de jag är lite rädd för att de kan ha med kompet att göra ang packboxarna, jadu. Får förstärka. För de lär bli ett snabbare flöde upp till förbränningsrummet!

Jo, medelhastiheten är inga problem, men den högsta hastigheten är jobbigare att hitta!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kolvens högsta hastighet lär vara mitt emellan vändpunkterna, rent teoretiskt.
Före vmax accelererar kolven, liksom den retarderar efter vmax.
Vmax är högst momentan, så att derivera hjälper en ganska mycket.

Ja, se på fan; här har du en fin sida: http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/piston_velocity_and_acceleration.htm

För att något öht ska "agera fallskärm" måste det finnas ett medium som bromsar upp, rent aerodynamiskt.
A/F-dimman spolas upp genom kanalerna av just kolven, på dess väg ned, men även av det sug som bildas ovan kolvtoppen (vilket är orsaken till att avgaserna går åt båda håll i pipan).
"Fallskärmen" är klart marginell.

Det är klart att det går en massa energi till spillo i en förbränningsmotor, men vad är det du tänker på - mer specifikt?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
För att något öht ska "agera fallskärm" måste det finnas ett medium som bromsar upp, rent aerodynamiskt.
A/F-dimman spolas upp genom kanalerna av just kolven, på dess väg ned, men även av det sug som bildas ovan kolvtoppen (vilket är orsaken till att avgaserna går åt båda håll i pipan).
"Fallskärmen" är klart marginell.

Det är klart att det går en massa energi till spillo i en förbränningsmotor, men vad är det du tänker på - mer specifikt?

Genom att kolla på en kolv utformning borde det bli en turbulent luftström som bildas vid kolven "fall".
Detta leder till mer turbulens i vevhuset ---> förbrännings rummet.

Igenom att sätta en botten på kolven får du en mer laminär luftström, vilket borde leda till en snabbare gasförflyttning.

Nackdelen är att gasvolymen i vevhuset blir mindre.

//Rasmus
 

REDKEN

Välkänd medlem
1 sept 2007
132
0
16
Jo, men tro att du kan förbättra en 150 årig uppfinnig genom att göra en botten på en kolv? Tror du inte Mahlers el Wisecos tekniker har provat det redan eller?:hahaha:
 
B

Biosteel

Jo, men tro att du kan förbättra en 150 årig uppfinnig genom att göra en botten på en kolv? Tror du inte Mahlers el Wisecos tekniker har provat det redan eller?:hahaha:

va inte så sarkastisk . det handlar om att pröva och pröva om igen. :) finns många geni som ha varit idiotförklarade för sina teorier :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men var ska du fästa vevstaken då?
tror att det är noga uträknat hur det ska funka och gå till men jag förstår tanken.
finns väll dom som slipar insidan av kolvarna?kanske har något med detta att göra
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
men var ska du fästa vevstaken då?
tror att det är noga uträknat hur det ska funka och gå till men jag förstår tanken.
finns väll dom som slipar insidan av kolvarna?kanske har något med detta att göra

Vevstaken sitter där den sitter nu, kommer bli ett hål vid vevstaken och botten plattan.
Aja.. Mina teorier! Bara testa o se.

Problemet bli vevhus volymen!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Genom att kolla på en kolv utformning borde det bli en turbulent luftström som bildas vid kolven "fall".
Detta leder till mer turbulens i vevhuset ---> förbrännings rummet.

Igenom att sätta en botten på kolven får du en mer laminär luftström, vilket borde leda till en snabbare gasförflyttning.

Nackdelen är att gasvolymen i vevhuset blir mindre.

//Rasmus
Och du tror att en laminär luftström med ursprung under kolven fortfarande är laminär när den når förbränningsrummet?
Jag ser ingen större nackdel med turbulenta luftströmmar i en förbränningsmotor, faktiskt tvärtom.

Leta dig till ett bibliotek med riktiga böcker istället för att hänga på Wikipedia, där du tror dig finna riktig kunskap.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Och du tror att en laminär luftström med ursprung under kolven fortfarande är laminär när den når förbränningsrummet?
Jag ser ingen större nackdel med turbulenta luftströmmar i en förbränningsmotor, faktiskt tvärtom.

Leta dig till ett bibliotek med riktiga böcker istället för att hänga på Wikipedia, där du tror dig finna riktig kunskap.

Hehe som sagt, allt baserat på egna teorier! ;)
Har faktiskt inte läst någe på wikipedia om detta, är väl rätt okunnig när de gäller grundlig fakta.
Kan principerna o har fantasin! :beer:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Intressanta idéer...

Googla iställe på Smokey Yunicks "Hot Vapor"-motor och bygg en sån!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
blir väl egentligen bara mer som kan gå sönder i en motor om man sätter ett golv i kolven? Borde ju bli en massa g-krafter när kolven åker upp och ner, kanske värt att testa och se. Låter intressant det där men jag tror nog att det är lättare att sätta injektorer i vevhuset för att speeda upp soppan upp till kolven istället för att börja sätta ett golv i kolven. Ju enklare desto bättre är det ju. Men en jävligt bra tanke det där som kommer störa mina tankegångar..
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
man vill ju att kolven ska vara så lätt som möjligt eftersom det blir ganska stora förluster i en större rörligt massa. Om man har tunga kolvar måste ju allt dimensioneras upp för att hålla = tyngre vevstakar, starkare vev, grövre block mm

Flödet i en motor är minst sagt kaotiskt, och visst kan det vara laminärt stundtals men optimeringen borde inte fokusera på strömningen utan, enligt mig, på temperaturen

En motors yttersta begränsning blir mängden luft som passerar. Luftmängden är proportionell mot temperatur och tryck. Att optimera en motor påstår jag handlar om att tillåta max mängd luft att passera - och det blir ett termodynamiskt problem
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset


Bilden ovan är snabbgjord i paint. Men den visar principen.

Det är två olika illustrationer.
Med den övre har jag velat illustrera hur flödet blir runt en kolv och med den undre hur flödet blir runt en fallskärm. Observera att det bara är principskisser, i praktiken så är allt mycket svårare.

Under kolven så kommer bränsleluftblandningen att fastna, samtidigt som kolven trycker vidare mot resten av luften. Därför bildas ett övertryck. Tack vare övertrycket så kommer det bildas en luftbubbla som effektivt verkar som ett "golv".

Under har vi en fallskärm, här kommer bromsverkan ifrån att skärmen salar upp massor av luft som måste tryckas ut genom det lilla hålet.

Har jag förklarat bra nog?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
som måste tryckas ut genom det lilla hålet.
Vilket hål? Hål i kolvtoppen?
Det vill då jag inte ha...

Nähmen, skämt åsido.

Är detta något konstruktivt för hans funderingar, eller är det bara du som tydliggör för trådskaparen hur en fallskärm egentligen fungerar?

Jag är fullt med i din "luftbubbla", men varför blanda in periferia strömningar - som inte ens finns i en 2T-motor?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fallskärmen var ju lite onödig. Det håller jag med om. Något konstruktivt för hans funderingar vet jag inte om det är, bara Ts som kan svara på det. Tanken var att eftersom att Ts började prata om fallskärmar så då ville jag göra ett försök till att åskådliggöra den effekt som gör att fallskärmen bromsas och varför jag inte riktigt tycker man kan applicera det på en kolv.

De periferia strömningarna är visserligen inte speciellt verklighetsförankrade men skissen gjorde jag först med tanken på att lägga till en kolv med golv också(men det blev en fallskärm istället) samt att jag är så van vid det här upplägget på skisserna från aerodynamiklektionerna. Sen tänkte jag lite på de gamla trattarna motorcykelåkare använde förr i tiden och tänkte inte riktigt efter innan jag postade. Att börja rita komplicerat kände jag mig inte på humör för.