Ja, jag är intresserad av en summit 800, Men jag blir skeptisk mot den när jag läser alla trådar om Rotax junkmotor!
Det är alltid felfria mil tills det skär...Damn you,nu blev man mer orolig.Min 800ho passera 600mil i helgen,felfria och oskruvade,men servade (utan nyfettning)
Det är en tätning i lagret mot vevhuset. Vissa har en separat packbox, vet ej vilka men det finns. Annars skulle den ju äta upp fettet. Nej man kan inte trycka i hur mycket som helst och 04-05 nånting och framåt har den där plåten som alla andra haft sen -72 som hindrar packboxen att komma ut. ÅF skiter väl i om din skoter skär, han blir ju glad när du kommer med den till verkstaden. "Om dom går torra". Hur vet man det? Jo man öppnar och tittar. Skippna nipplarna, dom är felkonstruerade liksom resten av motorn. "2-t oljan når inte ut till lagren".har kollat igenom flera olika sprängskisser nu på veven. olika årsmodeller innom skidoo och det verkar skilja helatiden. på vissa är det packboxar mellan lagrerna och på andra inte.. kanske därför de är så många historier fram och tillbaka på folk som "klarat sig" och inte.. pratade med en ÅF som sa att det inte fanns några packboxar (endast in till vattenpumpen i mitten såkart) och att alla lager smörjdes av 2-t olja men att den inte nådde ända ut och att det är därför de fettas in ifrån början. sen om det går torra så skall man fetta in mer men de finns ingen packbox som kan ploppa ur förutom den mot variatorn om du inte har en 05a som jag där de sitter en plåt som håller fast den packboxen! så detta innebär alltså att man kan fetta in via servicenipplana hur mycke man vill utan risk får att skjuta undan packboxar! man kanske inte ska fylla hela botten av motorn dock
JA MAN MÅSTE FETTA IN DOM.Då jag nu läst denna tråd o har en Skidoo SDI-04 så blir jag betänksam om det verkligen är så att oljeinjektionen ej smörjer ex.vevaxellager och man måste infetta vevaxellagren med specialfett efter x antal mil
'via rören. lägger sig fettet bara brevid lagret då och inte i? måste ju ta vägen nånstans?? och varför finns de service påfyllnadsrör om de inte funkar alls?
Men om yttre tätningen är kaputt så märks de ju rätt fort, då allt fett hamnar i huven, buken å variatorskyddet... Eller är ja helt ute å cyklar?TobbeE_87: Nej det går inte att kolla med startgas. Vevhuset kan vara tätt men yttre tätningen är sönder så fettet läkt ut. Det är inte bara PTO sidan som går sönder. I min var båda packboxar sönder.
det finns utbytes cylindrar att få tag på eller kolla på blocket ibland ser man någon där också. ebay så klart men då är det ju över för sesongen. Ja man kan undra hur länge den här tråden ska figurera att detta händer är ju mer en regel än ett undantag.:hello:Det är inte alls bra om fettet kommer ut ur lagrerna och far in i motorn. Det fick jag erfara igår. Högra cylindern nöp två gånger. Första gången var jag naiv och trodde det var tändstiftet som pajjat. Bytte och fortsatte köra . Efter 1 km nöp den igen . Tog lös stiften och kände att det inte var någon komp på högre cylindern. Efter bogsering hem lyfte jag toppen. Hittade en blandning av fett och spån som täckte cylindern och toppen samt en hel del repor i cylindern. :bawling:
Är det ny cylinder som gäller eller går den reparera på något sätt?
Skotern är ju gjord för att gå i djup snö :hmmmm: Skotrarna ska ju hålla för att köra enligt deras syfte känns det ju som..Finns ju igentligen väldigt enkla botemedel mot dessa problem.
1. Sluta plåga livet ur maskinerna över sjöar och i djup snö.
Kan bara hålla med björne76, blir ju fan mörkrädd snart... Verkar ju rasa till höger å vänster!
Min 800ho har gått dryga 500mil, å nu står ja i valet å kvalet mellan å riva nu, mitt i säsongen, i förebyggande syfte, eller köra vintern ut å hoppas på de bästa, för å sedan riva i sommar...:hmmmm:
Vad skulle ni ha gjort? Finns de nåt sätt att kolla att packboxarna är hela på pto-sidan utan att riva motorn? spreja startgas? :hmmmm2:
Hur svårt är de å riva? Har aldrig gjort de förr, men har inte råd å lämna bort heller...
Vet snart inte vad som är upp å ner å kan knappt sova om natten...
Mvh // Tobbe, Ranger Mountain 800ho -03
Sitter dom på motorn då?På min Rev 600 -03 sitter det i alla fall 3st smörjnipplar som man ser med blåtta ögat?
Tog en bild men kan inte få in den här!