Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Har just satt ihop min efter fettpåfyllning, provstartad och allt verkar Ok!Men kom på en sak nu att jag inte satte på någon gängtätning på skruvarna till tändplattan. Hur avgörande är det? Kommer allt fett smita ut där nu så jag måste riva loss och kleta dit eller kan jag sova lugnt?
 

janez

Medlem
10 mar 2010
30
0
1
skellefteå
Var till crossfix idag och skulle hämta fett till veven bland annat. står där och väntar beredd att slänga upp 6-700 som jag hört det ska kosta. killen kommer med fettet och vill ha 80 pix för det. Ja tänkte vafan kan det verkligen vara rätt fett då?! Jo tydligen var det det och han ger mig en liten mugg med något brunaktigt fett som liknar "vanligt" lagerfett. Nog tror jag dom vet vad dom gör men finns det allså alternativ till detta svindyra isoflexfettet? Bild på det :
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vad jag vet såär inte 04's rotax 600 (första med sdin..) en rotax serie 3 motor, och dess motorer efter det..
(alltså sdi:erna),
 
R

RevMan

jo sdi hör också till serie 3.
fick höra på servicekursen att alla lager som man beställer nu har tätningar som är bättre limmade än förut. tydligen så hade förra tillverkaren struntat i den punkten.
 

Översnö

Banned
18 sept 2010
152
0
6
Östersund
jo sdi hör också till serie 3.
fick höra på servicekursen att alla lager som man beställer nu har tätningar som är bättre limmade än förut. tydligen så hade förra tillverkaren struntat i den punkten.
Vad förhindrar man med bättre limmade tätningar?
Att fettet stannar kvar?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ja är de så nu att de är bättre limmade så släpper de ju inte, när de släpper tappar man isoflexet då de åket inåt i cylindern.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Har efter många om och med borrat oljekanaler i blocket, lägger upp lite bilder sen..! Men har en fundering om man ska borra en kanal till vattenpumpsdrevet också och skita i oljebadet som är där från fabrik, plocka bort de röda tätningarna, täta nippeln längst upp och köra soppa/olja all the way :) Vad tros om det? Har sett att polaris kör så på några (alla?), så varför inte köra så egentligen? Dock har dom mässing eller bronsdrev istället för plastdrevet som rotax har, det kanske skär ihop istället?
 

Micke_gt

Aktiv medlem
26 sept 2009
62
0
6
Hej

Någon som vet av en firma runt norrbotten. lule pite kalix skelefteå. som kan bygga om till oljesmorda lager?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej

Någon som vet av en firma runt norrbotten. lule pite kalix skelefteå. som kan bygga om till oljesmorda lager?
Motormecano i Skellefteå borde kunna göra det. Kan vara problem med att hitta nån firma som gör det, dom kan vara rädda för att få skulden vid ett eventuellt ras efteråt, du lär inte få någon form av garantier på varken arbete eller funktion.
 

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Har läst igenom tråden men inte riktigt fått någon klar uppfattning om vad som gäller! Har även 600 SDI:n detta problem? Har en Lynx RC 600 SDI -06 som börjat närma sig 900 mil, skulle ni säga att den är i "behov" av att fetta om vevaxellagrena, eller är det bara 800/1000 kubikarna som har detta problem? Finns det någon som har ett definitivt svar? :)


Bra sammanfattat förresten, Brygg!
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
vilken nippel är det man ska fylla fett i för att fylla i mellan lagerna på variator sidan? bild uppskattas! =)
En till fundering är för er som motorn har rasat för pga av fettet försvunnit märkte ni något missljud eller annat före det hände elle nöp lagerna bara ihop?
nån som har något användbart fett till detta hemma PM mig isf.
 
Last edited:

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
är väll ingen nippel till lagret :S är väll bara fett i lagret å lock på de så de inte ska åka ut?
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
har nu rivit motorn och ser att det inte finns nån nippel. Vart dock konfunderad då fastän fettet var borta på bägge sidorna så var det inget missljud. Men jag hade nog tur iaf att jag tog upp det i tid. dock så tror jag inte det blir någon till brp motor efter denna då man ska måsta göra detta.