Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

R

RevMan

har nu rivit motorn och ser att det inte finns nån nippel. Vart dock konfunderad då fastän fettet var borta på bägge sidorna så var det inget missljud. Men jag hade nog tur iaf att jag tog upp det i tid. dock så tror jag inte det blir någon till brp motor efter denna då man ska måsta göra detta.
Är du helt säker på att fettet är borta?? Om det har försvunnit så har du dåliga lagertätningar och behöver nya lager.
Fettet försvinner inte av sig själv.
Byt inte lager själv utan att veta vad du gör och ha tillgång till alla specialverktyg.
Följ verkstadshandboken slaviskt, gör du inte det är risken stor att du skadar lagertätningarna och då har du samma problem igen.
 
R

RevMan

vid byte av lager så ska det inte fyllas fett, lagren kommer infettade från fabrik.
 

skinky

Medlem
25 jan 2010
42
0
1
ovik
min vev har skurit nu. vet ej vilket lager men låter som fettet har farit. det lukta bränt innan det hände. har det nått med lagernyp att göra?
 

danis sx600

Välkänd medlem
25 jan 2006
118
0
6
Jag ska fylla på fett i min 600 rs. Men det var fan tomt på magsidan. Är det någon som vet hur mycket man ska fylla i varje lager och om man ska göra det på sidor av lagrena?
tacksam för bra svar.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Börjar åter igen vara många frågor som edan är besvarade.. Läs hela tråden


de, röda där vid pilen, den ska du inte ha..
fettet på bilden kan verka som mkt, de kanske inte är infört helt och hållet, de kan vara tommt närmare axeln.
Enl. handboken så ska du applicera 10ml, på innersidan och 40ml på yttre sidan.
Sen så ca 6ml på MAG lagret, men endast om de e påfyllning at ett gammalt lager,
de nya kommer färdig fyllda..



 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Även här tycker man att BRP borde ta sitt ansvar och åtgärda på försålda maskiner - särskilt när man vetat om felkonstruktionen i ca ett decennium.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hjälpte en kompis men en 600 rs och den har bara fett på yttre variatorlagret och inge mer.

kolla om du har en borrad oljekanal ner till lagrena på MAG sidan. är det det ska du inte ha nått fett där!

Och PTO (variator sidan) lagrena har en röd packbox mellan dom så det innre ska ej ha fett bara det yttre.


Är precis så motorerna ska vara.
Oljesmorda lager förutom yttre variatorlagret som är fettat för det är vad jag fårstår kännsligt på många motorer att yttre lagret ej får tillrecklig smörjning.
Och varför skulle dom annars ha det på race motorn om det inte var för det ska hålla bättre.
För olje/bränsleförbrukning tror jag e skit det samma på en sådan maskin.
Och observera det är en ricktig packbox samma som sitter i mitten på vevaxel alltså inget skit som kan ploppa ut som dom andra gör. så det är en konstruktion jag personligen tror fungerar best =)
 

danis sx600

Välkänd medlem
25 jan 2006
118
0
6
Tack för det! Precis så är det på min. Men varför visar sprängskissen att det skall vara fett i fler lager?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sprängskissen är från en annan motor, en 800HO.

Hjulboggie, mm.. men som alla motorer så ska grejerna servas någon gång.
Fetta / kolla veven kan göras samtidigt som man byter kolvar tex. Jag är inte så säker på att när ingenjörerna utvecklar motorerna så är de för att svensson svensson ska kunna renovera dem i första hand.
Jag har inte sett i någon manual, har inte letat, ifall det står ett specifikt serviceintervall för just veven. Men jag kan tänka mig att de e lika självklart i deras sinne att en kund ska lämna in motorn/skotern på service då och då, var 3-600de mil och att den auktoriserade mekanikern då genomför denna ev. omfettning.

Fettet är där för att göra motorn miljömässigt bättre, renare förbränning med mindre olja. Sen att många gnäller att deras P-TEK drar mkt olja, ja, de e u en justering gjort av en person någon gång någonstans, och den är ju ur läge eller fel från början.

Jag håller med dig, bättre vevlösningar tack, men vad vet vi, de kanske redan är här.
bara gamla eller speciella motorer i tråden hitintills.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
...Men då på RS'arna är det istället det näst yttersta PTO lagret som brukar skära, förmodligen för att enda vägen oljan har att gå är runt vevskinkan. Borrade själv oljekanaler på min RS, ett som hamnade utanför yttersta PTO lagret, och ett som hamnade mellan dom båda PTO lagren. Plockade då bort den röda packboxen mellan PTO lagren. Tyckte det kändes bäst, och har kört runt 50 mil nu utan problem.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Ja, eller om man säger så här. Infettningen håller de kravställda milen. Och var det kravet ligger vet bara BRP.
För krav finns, annars skulle maskinen inte godkännas i testerna. För tester måste de väl göra, eller ?

En medveten gräns som verkar ligga nånstans över 500 mil.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ok, så vevaxellagrena klarar rotax egna test, men inga andras.
så därför utövar inte rotax, brp, utöva någon planerad service på dessa?
dvs. ingen uttalad schemalagd, eller stående, order på service för dessa.

Den medvetna gränsen är satt av vilka?
läsare av denna tråd?
förare som haft en rotax som passerat 500 mil
eller ÅF?
eller BRP, Rotax?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vet inte om det är rätt tråd, men tänkte meddela att jag plockade primären på min 500SS idag, och packboxen hade mycket riktigt ploppat. Ingen hållplåt där inte.
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Har ägnat en massa tid till att faktiskt läsa hela tråden. En sak tycker jag dock inte blir besvarad och som ju är litegrann en kärnfråga:
Det påstås (utan källhänvisning) att Rotax bygger med fett i tätade hjullager istället för att ha öppna lager som kan smörjas av bränsleblandningen med motiveringen att det skulle ge lägre utsläpp av olja. Hur tänker man då? Det kan ju rimligtvis inte påverka oljeförbruknkingen hur många lager som skall smörjas utan bränsleförbrukningen och koncentration av olja i bränsleblandningen Måste vara de huvudsakliga faktorerna. Jag menar med dett inte att Rotax är fel ute, jag menar att teorin att det skulle vara för att minska utsläpp kanske är påhittad?