Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Ptjaa, jag pröjsade 4200:- för nya lager och packboxar, ombyggnad av blocket, ny vevaxelände och riktning av vev. Vevaxeländen gick på 1200:-. Du behöver ju inte rikta vevaxeln heller om inget hänt, så jag gissar på ca 2-2500:- plus frakt fram och tillbaka. Jag hade då såklart tagit ur motorn och rensat bort allting inklusive variator, stator etc. så att det bara var att öppna direkt. Självklart var detta med kvitto.

EDIT: Inte nya lager i mitten dock, vevaxeln delades inte helt utan bara ena änden byttes ut.
Hur lång tid tog detta? Har nästintill identisk setup som Wettainen, och står i valet och kvalet om hur jag ska göra. Har varit medveten om dessa problem ända sen jag köpte maskinen förra året, men tänkte den skulle få gå denna säsong och riva hela motorn, inklusive kolvbyte till sommaren. Eller är det så att man är i riskzonen vid runt 4-500 mil? Har läst hela tråden men är ganska mycket olika bud, vissa har gått 800 mil och varit fräscha när man rivit motorn, medan andra knappt gått 300 och fått ras.. Säkert mycket olika faktorer som påverkar bl.a körstil, service osv men verkar ju lite skumt somsagt..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Grejen är ju att man inte vet, det är osäkerhetskänslan som är värst. Det kan rasa vid 350 mil och det kan hålla i 1200.
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Ja det var ju precis det jag menade, ingen trevlig känsla att fundera på om åbäket pallar en tur till eller ej.. Men få se vad KTM skriver, anledningen till att jag frågade var mest för att det känns som att man är lite sent ute med att börja riva ur motor å greja nu. Visst det är inte mer än november men med lite strul så kanske det dröjer halva säsongen innan man fått ihop skiten igen, det var mest det som var min tanke.
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Jo det är ju helt sant. Istället för att sitta här å gnälla hade man ju kunnat tagit telefonen och ringt till motorteknik i umeå och frågat hur lång tid det tar att fixa skräpet :p
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Jag tycker att detta problem har förstorats väldigt mycket. Hur många här vet med säkerhet att en rotaxmotor har rasat pga. torrgående lager? Påstår absolut inte att det inte händer men jag skulle vilja veta hur vanligt det är att dom havererar just till följd av att fettet har försvunnit och inte av andra orsaker som att ett lager har rostat sönder pga. kondens/vatten, clips från kolven ramlat ner och ställt till med oreda, eller att en bit från kolven har ramlat ner mm.

En sak jag kom att tänka på är att man skulle kunna skapa en omröstning där alla som har haft en rasad rotax anger haveriorsak.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tycker att detta problem har förstorats väldigt mycket. Hur många här vet med säkerhet att en rotaxmotor har rasat pga. torrgående lager? Påstår absolut inte att det inte händer men jag skulle vilja veta hur vanligt det är att dom havererar just till följd av att fettet har försvunnit och inte av andra orsaker som att ett lager har rostat sönder pga. kondens/vatten, clips från kolven ramlat ner och ställt till med oreda, eller att en bit från kolven har ramlat ner mm.

En sak jag kom att tänka på är att man skulle kunna skapa en omröstning där alla som har haft en rasad rotax anger haveriorsak.
Jag har kollat med några verkstäder och det är ett konkret problem - definitivt att beteckna som ett konstruktionsfel. Om man sedan tycker att det är att förstora eller förminska problemet är en annan sak. Det går ju att åtgärda, så det är väl klokt att göra det när man ändå byter kolvar så är saken ur världen.

Läs hela tråden till att börja med.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
41
Pajala
Jag tycker att detta problem har förstorats väldigt mycket. Hur många här vet med säkerhet att en rotaxmotor har rasat pga. torrgående lager? Påstår absolut inte att det inte händer men jag skulle vilja veta hur vanligt det är att dom havererar just till följd av att fettet har försvunnit och inte av andra orsaker som att ett lager har rostat sönder pga. kondens/vatten, clips från kolven ramlat ner och ställt till med oreda, eller att en bit från kolven har ramlat ner mm.

En sak jag kom att tänka på är att man skulle kunna skapa en omröstning där alla som har haft en rasad rotax anger haveriorsak.

Att en bit från kolven ramlar ner, eller clips å dyligt skulle ta sig in i lagret är ju omöjligt, det är ju fettade lager och således packboxar som tätar runt lagret vilket omöjliggör att delar utifrån tar sig in i lagret. Och som sagt så är ju lagrena fyllda med fett så vatten och kondens kan inte ta sig in direkt om inte fett först trängt ut, och då beror ju skadan på just den mindre lyckade konstruktionen...


Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Jag tycker att detta problem har förstorats väldigt mycket. Hur många här vet med säkerhet att en rotaxmotor har rasat pga. torrgående lager? Påstår absolut inte att det inte händer men jag skulle vilja veta hur vanligt det är att dom havererar just till följd av att fettet har försvunnit och inte av andra orsaker som att ett lager har rostat sönder pga. kondens/vatten, clips från kolven ramlat ner och ställt till med oreda, eller att en bit från kolven har ramlat ner mm.

En sak jag kom att tänka på är att man skulle kunna skapa en omröstning där alla som har haft en rasad rotax anger haveriorsak.
Håller fullkomligt med dig, känns som att det är lite av en hysteri allt detta tjat om lagerna, men eftersom man vet att det är en av dom saker som kan haverera, varför inte göra nåt åt det i förebyggande syfte.. Så tänker då jag iaf :p
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Jo det ni säger är mycket riktigt. Men själv har jag aldrig hört talas om en motor runt mina kretsar som har havererat pga. torrgående lager. Men krossade block och söndertrasade vatten/olje-pumps drev har jag sett. En liten teori som jag har är att vissa automatiskt kopplar ett ras på en rotaxmotor till fettet. Kan ju kännas långsökt för många men för mig som aldrig har varit med om ett ras pga. fettsmörjningen är det något som kom upp i min skalle :cheesy:
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Min hade gått ca 600 enl mätaren när den skar. Att det var pga utebliven smörjning pga trasig packbox tror jag eftersom det var fett som läckt ut från lager på statorn.
Något annat har häng med maskinen innan jag köpte den för en kolv var bytt (de var olika). Jag köpte iaf två nya wiseco, så nu är allt toppfräscht.

Jag tror också att dessa problem är kraftigt överdrivna, men jag tycker också att det är billigt att åtgärda, så länge man gör det innan man eventuellt får haveri.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
typ nu skulle jag säga. för att vara på säkra sidan då. det finns dom som byter fett varje år , men det är kanske lite "over kill" men är bättre att göra det oftare än vänta för länge. det blir så onödigt dyrt då.
Lagertätningarna pajar och fettet spolas ut från lagret. Finns ingen anledning att byta fett så länge packboxarna håller tätt!
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Det är fett istället för oljesmorning av miljöskäl. Det enda är att du får ökade oljeutsläpp, inget annat.
Fast det där köper jag inte riktigt. Hur menar du att det skulle bli minskade oljeutsläpp? Mängden olja som förbrukas är ju inte beroende direkt av hur många lager som skall smörjas, utan av halten olja i blandningen och hur mycket bränsle som förbrukas. Jag kan inte tänka mig att Rotax sänkte oljeinblandningen i samband med att denna lösning infördes då det skulle påverka smörjningen på samtliga andra punkter negativt.
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Lagertätningarna pajar och fettet spolas ut från lagret. Finns ingen anledning att byta fett så länge packboxarna håller tätt!
Du har helt rätt i det, men hur lång tid tror du man har på sig från det att fettet försvunnit tills lagret skär? Hur ofta tar du bort magnapullen och variatorn för att kolla att packboxarna är hela?