Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Och nu verkar det vara min tur med spännande problem. Skotern har under sommarn dragit olja ner genom vevhuset. Lika bra att riva alltihopa och gå igenom hela motorn.
Har försvunnit drygt 1 l olja på 2 månader. Fyllde på förra veckan då minnet sviktade om jag fyllt på och har försvunnit dryga dl sen dess. Dåliga packningar nånstans?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Inget inuti motorn i alla fall. Oljepumpen? Eller nån slang. Säker på att allt är i vevhuset? Sådana mängder lär ju synas om man tar bort en reedventil och kikar in.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Inget inuti motorn i alla fall. Oljepumpen? Eller nån slang. Säker på att allt är i vevhuset? Sådana mängder lär ju synas om man tar bort en reedventil och kikar in.
nånstans måste det ha tagit vägen. Finns näst intill ingen olja under motorn iallafall.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
nånstans måste det ha tagit vägen. Finns näst intill ingen olja under motorn iallafall.
Tänkte om det kunde vara oljepumpen som läcker in via axeln som driver den. Men då borde det ju synas i vevhuset om det ligger mer än 1 liter olja där.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Tänkte om det kunde vara oljepumpen som läcker in via axeln som driver den. Men då borde det ju synas i vevhuset om det ligger mer än 1 liter olja där.
Blir till att lyfta ur hela motorn nästa helg och konstatera vad fan som hänst. Wors case senario:
Helrenovering med koll av vev, omfettning och nya kolvar.
Best case senario: En oljeslang läcker.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Har skummat igenom den här tråden å det är ju ingen rolig läsning.
Konstigt nog är jag ändå sugen på att köpa en Renegade med 600 motorn för runt 50 000kr.

Om det nu blir så att jag gör det, vad vill man ska vara gjort på den skoter man köper? Antar att det är bra om tex kolvar är bytt. Men måste även cylindrar mm också vara bytt för att man ska kunna vara lugn ett tag?

Och om jag skulle slå till, vad kan jag göra i förebyggande syfte för att inte drabbas av detta problem?
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Har skummat igenom den här tråden ......
Antar att det är bra om tex kolvar är bytt. Men måste även cylindrar mm också vara bytt för att man ska kunna vara lugn ett tag?

Och om jag skulle slå till, vad kan jag göra i förebyggande syfte för att inte drabbas av detta problem?
Som du redan läst i tråden beror INTE problemen på kolvar eller cylindrar utan att packboxar som skall hålla kvar fett i ramlager går sönder och fettet försvinner. Det man kan göra i förebyggande syfte är såklart att byta just dessa packboxar eller ännu bättre, bygga om blocket så att lagren smörjs av bränsleblandningen istället. Att på firma låta bygga om blocket på detta sätt samt i samma veva byta de yttre ramlagren skulle jag gissa kostar ett par tusen på sin höjd under förutsättning att du själv lyfter ur motorn och demonterar cylindrar m.m. Billigt anser jag, ett par kolvar kostar mer bara i inköp, och sen kan du lugnt gasa på.
 
W

Wettainen

Köpte mig en skidoo xrs 800 -07 idag, gått 422 mil.. Ungefär när ska man fetta om alla lagrer osv på den ?
Tacksam för svar
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
typ nu skulle jag säga. för att vara på säkra sidan då. det finns dom som byter fett varje år , men det är kanske lite "over kill" men är bättre att göra det oftare än vänta för länge. det blir så onödigt dyrt då.
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Köpte mig en skidoo xrs 800 -07 idag, gått 422 mil.. Ungefär när ska man fetta om alla lagrer osv på den ?
Tacksam för svar
Som sagt, att skicka iväg blocket och få nya lager/packboxar samt att få det ombyggt för smörjning via bränsleblandningen kostar ett par tusen. Då slipper du bekymra dig sen och du får säkert mer för skotern då du säljer den. Jag skickade min motor till svensk motorteknik i Umeå.
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Som sagt, att skicka iväg blocket och få nya lager/packboxar samt att få det ombyggt för smörjning via bränsleblandningen kostar ett par tusen. Då slipper du bekymra dig sen och du får säkert mer för skotern då du säljer den. Jag skickade min motor till svensk motorteknik i Umeå.
Ett par tusen för allt detta!!! kan det verkligen stämma???
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Ett par tusen för allt detta!!! kan det verkligen stämma???
Ptjaa, jag pröjsade 4200:- för nya lager och packboxar, ombyggnad av blocket, ny vevaxelände och riktning av vev. Vevaxeländen gick på 1200:-. Du behöver ju inte rikta vevaxeln heller om inget hänt, så jag gissar på ca 2-2500:- plus frakt fram och tillbaka. Jag hade då såklart tagit ur motorn och rensat bort allting inklusive variator, stator etc. så att det bara var att öppna direkt. Självklart var detta med kvitto.

EDIT: Inte nya lager i mitten dock, vevaxeln delades inte helt utan bara ena änden byttes ut.
 
A

axelsson_vpg

Gäller detta 600 sdi -08a motorerna också? Min har gått 570 mil och inget dokumenterat... Bör man vara orolig? hehe!
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
inte 600rorna, brorsans sdi har gått 1300 mil nu och veven är inte rörd
Börjar nästan brinna...

Det gäller självklart 600orna med då dem har samma konstruktion!
Dock så brukar dom generellt hålla längre då det är mindre effekt uttaget i dem, variatorerna brukar inte lika kontinuerligt bli lika varma så på många 800er. Det brukar oftast vara värmen som tar död på packningarna som sitter på vevlagrena som då tar in soppa och då "tvättas" fettet bort. Är säker på att det står mera utförligt tidigare i tråden om just detta med.

Sedan så finns det exemplar av både 600 och 800 som gått långt över 1000mil utan att ha rört en skruv. Men att säga att problemet inte finns på 600orna är att ljuga.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
hajfen surra inte i något du inte vet något om...
Detta gäller alla Rotax Serie-III motorer. 500/600/700/800
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Dunkar väl upp några bilder på konverteringen jag gjorde ifjol på min RS 600 -08! Original är MAG lagret redan smörjt av bränsleblandningen, dock så borrade jag upp den 1mm och slipade lite så flödet kanske blev bättre..

Offret!



Fanns bra med gjutskägg iaf, putsas bort!



Här syns det att det är "förberett" i gjutningen för oljesmörjning





Insidan..



Lägger dit packboxen så jag ser vars den slutar. Vid montering av allt sen lär man tänka på att få den på rätt ställe, iom att den ser ut som den gör!





Lugnar nerverna å borrar..



Framme!



Ökar hålet



Får slipa en half-pipe eftersom jag hamnade mitt i lagerbanan.. Men tror det blev bra!



Uppe..



Äääh vi kör väl ett hål till!



 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik



Så vart det! Tänkte att det är nog inte dumt med en extrakanal som mynnar mellan lagren, för att säkerställa smörjning..
Så till MAG sidan, ser ut såhär original






Ökade som sagt hålets dia med 1mm och slipade kona på hålet





Funkade bra gjorde det med, körde då iaf över 50 mil i vintras utan bekymmer.. Kanske bidrar med lite idéer till någon